Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 88 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Strach a nadpřirozeno v čínské avantgardní literatuře 80. let 20. století
Lexa, Filip ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Šebek, Josef (oponent) ; Reismüller, František (oponent)
Tato disertační práce na příkladu vybraných novel čínských spi- sovatelů Ge Feie a Yu Huaa zkoumá, jakou funkci zastávají prvky strachu a nadpřirozena v čínské avantgardní literatuře 80. let 20. století. Sou- časně se zaměřuje na otázku, jak daná literární díla vypovídají o mož- nostech lidské subjektivity: zdali subjekt vyobrazují jako svobodného, autonomního jedince, nebo spíše jako bytost determinovanou svým prostředím a psychickým nastavením. Ke zkoumaným literárním dílům je přistupováno jako k "fantastické literatuře" (dle definice Tzvetana Todo- rova a Nancy Traill) a při jejich interpretaci jsou použity prvky psycho- analytické teorie. Podrobným rozborem daných děl dochází disertační práce k závěru, že Ge Feiovy a Yu Huaovy novely sice ukazují, že lidská subjektivita je omezená mnoha vnitřními i vnějšími podmínkami, zároveň však subjektu přiznávají jistou míru autonomie v možnosti tyto podmínky poznat, zaujmout k nim osobitý postoj a proměnit tak způsob svého vztahování se ke světu. Prvky strachu a nadpřirozena v daných literárních textech fungují jako určitý "katalyzátor" poznávací funkce literatury: v rámci fikčního světa díla dávají vzniknout rozličným soupeřícím mode- lům reality a umožňují tak čtenáři poměřovat, jak se v každém z těchto modelů projevuje lidský subjekt. Klíčová slova:...
Literární obraz Pekingu v autobiograficky laděných prózách čínského spisovatele Xiao Qiana
Zavacká, Daniela ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Masárová, Šárka (oponent)
Diplomová práce představuje autobiograficky laděné prózy moderního čínského spisovatele Xiao Qiana (1910-1999), které jsou inspirovány Pekingem či v nichž je Peking tematizován nebo reprezentován. Relevantní povídky z třicátých let a esejistické prózy z osmdesátých a devadesátých let dvacátého století jsou zasazeny do kontextu autorova života a díla. Jádrem práce je představení jazykové a literární reprezentace města a způsobů konstruování specifické identity literárního prostoru. Propojujícím motivem všech diskutovaných děl je motiv života v hutongzích, v typických pekingských uličkách, během dvacátých a třicátých let 20. století. S líčením života v hutongzích, ke kterému autora vázalo silné emocionální pouto, se pojí několik motivů, s nimiž Xiao Qian ve svých prózách opakovaně pracuje. Jedná se například o místní pochutiny, pekingský dialekt, pouliční prodejce, dětské hry nebo místní zvyky a svátky. Právě tyto motivy jsou v práci zevrubně představeny. Práce v neposlední řadě upozorňuje také na kritický tón některých próz, zejména próz esejistické povahy z osmdesátých a devadesátých let, ve kterých se Xiao Qian vypořádává s mnohdy překotnou modernizací města.
Ye Shengtaovy příběhy pro děti
Dřízhalová, Silvia ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Masárová, Šárka (oponent)
V tejto diplomovej práci dôkladne preskúmame dve významné rozprávkové zbierky čínskeho autora Ye Shengtaa, Daocaoren (1923) a Gudai yingxiong de shixiang (1931). Našou motiváciou je získať hlbšie porozumenie a hodnotenie Ye Shengtaových diel pre deti a preskúmať ich didaktickú hodnotu. Prvá časť práce sa zaoberá všeobecným historickým kontextom literatúry pre deti a žánru rozprávok, ďalšia časť sa zaoberá historickým a kultúrnym kontextom sústredeným na pole vzdelávania v Číne. Naším cieľom je preskúmať a pochopiť názory Čínskych intelektuálov na začiatku 20. storočia, ale aj západných pedagógov, a získať hlbšie pochopenie Ye Shengtaovho pedagogického pôsobenia a jeho pedagogických inšpirácií. V analytickej časti potom určujeme a skúmame hlavné motívy Ye Shengtaových rozprávok a zaoberáme sa otázkou, ako Ye Shengtao využíva a transformuje literárne prvky a motívy z rozprávok západných autorov. V rámci analýzy sa zameriame aj na štruktúru rozprávaní v týchto zbierkach, skúmame aj charakteristiku postáv a prostredia, aby sme pochopili autorove didaktické motivácie v jeho realistickom zobrazovaní rozprávkového sveta.
Yu Guangzhongovo rané básnické dílo
Suk, Šimon ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Diplomová práce představí rané básnické dílo taiwanského spisovatele Yu Guangzhonga (1928-2017) se zaměřením na pětici básnických sbírek z 50. let 20. století - Zhouzi de beige, Lanse de yumao, Tianguo de yeshi, Zhongrushi, Wanshengjie. Prostřednictvím formálního a tematického rozboru reprezentativního vzorku básní student v analytické části představí charakteristické rysy a vývojové tendence Yu Guangzhongovy rané básnické tvorby a zváží vztah zkoumaného díla k čínské básnické tradici, jeho návaznost na moderní čínskou poezii předválečného období (xinshi) a míru inspirace světovou, zejména anglicko-jazyčnou poezií.
Kantonsko-hongkongská škola povídek a románů ze světa mistrů bojových umění
Vrána, Petr ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Maršálek, Jakub (oponent)
Diplomová práce pojednává o "Kantonsko-hongkongské škole příběhů ze světa umění boje" (Yue Gang pai jiji xiaoshuo 粵港派技擊小說), specifickém proudu čínské literatury třicátých až šedesátých let 20. století. Příběhy, jejichž protagonisty jsou nejčastěji legendární osobnosti kláštera Jižní Shaolin či historicky doložení mistři a cvičenci čínských bojových umění, vycházely jako romány na pokračování, popř. též jako povídky, především v kantonských a hongkongských periodikách. Kantonsko-hongkongská škola příběhů ze světa umění boje bývá považována za jeden ze subžánrů literatury wuxia (武俠), o němž se ve stávajících studiích hovoří zřídka. Povídky a romány ze světa umění boje, vykazující řadu rysů brakové literatury, působily na vlastenecké cítění čtenářů, podílely se na propagaci dobových mistrů a na upevnění některých stereotypních představ, s nimiž jsou čínská bojová umění dodnes spojována. Práce zasazuje subžánr do dobového společenského a literárně-historického kontextu, nastiňuje jeho genezi, pojednává o tematickém zaměření a narativní formě příběhů ze světa umění boje a blíže představuje reprezentativní autory a vybrané protagonisty zkoumaných příběhů. Stěžejní část práce tvoří literárněvědná analýza zaměřená na pojmenování charakteristických znaků subžánru, výčet typických motivů a identifikaci...
Román Feidu čínského spisovatele Jia Pingwa
Smetanová, Dagmar ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Předmětem této práce je román Feidu (1993) od současného čínského spisovatele Jia Pingwa (*1952). Román, který není snadné zařadit do některého z literárních proudů přítomných v Číně v 90. letech 20. století, se svým zasazením do městského prostředí a zaměřením na vyšší společenskou vrstvu intelektuálů výrazně odlišuje i od zbytku Jia Pingwaovy tvorby. Feidu nápaditým způsobem na pozadí fiktivní metropole Xijing vytváří obraz čínské společnosti poslední dekády 20. století a upozorňuje na hlubokosáhlé problémy spojené s tímto obdobím, především rychlou komercializaci a nezvratný úpadek kultury. Práce předkládá rozbor narativních postupů, motivů a celkového vyznění románu, nahlíží na román v kontextu ostatní autorovy tvorby a hodnotí jeho vztah k tradiční čínské narativní fikci, na kterou Feidu v mnoha ohledech navazuje.
Postavy žen v povídkové tvorbě Mu Shiyinga
Bušková, Viktorie ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Masárová, Šárka (oponent)
Mu Shiying patří mezi významné představitele literárního proudu čínských neo- senzualistů působící v Šanghají během dvacátých a třicátých let minulého století. Autoři této skupiny byli velmi ovlivněni skupinou neo-senzualistů z Japonska. V Mu Shiyingových povídkách se odráží rychlost, chaos a povrchnost městského života. V textech se často tematizuje vztah mezi postavami žen a mužů, který má většinou jen povrchní charakter, trvající po dobu jediné noci. Práce předkládá literární analýzu ženských postav v Mu Shiyingově povídkové sbírce Hřbitov (Gongmu 公墓) z roku 1933. Primární důraz se klade na rozbor charakteristik žen v návaznosti na prostor, čas a vlastní jména postav. Práce rovněž zvažuje možnou typologizaci ženských postav, vznikající ve dvacátých letech.
Chengnan jiushi jako příběh formování: Lin Haiyin vypráví o dětství a dospívání v Pekingu
Štilipová, Tereza ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Masárová, Šárka (oponent)
Studentka provede literárně-vědnou analýzu souboru autobiograficky laděných vyprávění Chengnan jiushi taiwanské spisovatelky Lin Haiyin (1918-2001). Zaměří se na motivickou a narativní výstavbu jednotlivých příběhů, představí Chengnan jiushi jako prózu "formování" (Bildungsroman / novel of development) a pojmenuje jednotící principy povídkového cyklu jako celku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zhou Zuorenovy eseje o Japonsku a japonské kultuře
Honcoopová, Haruna ; Andrš, Dušan (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
V naší studii jsme se snažili předestřít Zhou Zuorenův život a dílo tak, jak se proplétalo složitými dějinami Východní Asie první poloviny 20. století. Právě JaponskoZhou Zuorenova vyvolená země -tehdy velkou Čínu poznamenalo válečným traumatem, z kterého se ještě nestačila vyléčit. Dodnes Japonce lidé v Číně nenávidí a není tedy divu, že ani Zhou Zuoren se svou neskrývanou láskou k Japonsku tam nemá snadnou pozici. Na základě studia konkrétního materiálu jeho esejů jsme se snažili zmapovat, jakými aspekty Japonska se autor zabýval, o čem psal a co ho na Japonsku fascinovalo.
Gu Kuang a jeho přírodní lyrika
Teryngerová, Veronika ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Andrš, Dušan (oponent)
Smyslem mé práce bude představit básníka Gu Kuanga žijícího v období panování dynastie Tang. Stručně nastíním Gu Kuangův život a dále hlouběji rozeberu jeho básnickou tvorbu. Z Gu Kuangových dochovaných básní se zaměřím na přírodní lyriku. Ve dvou kapitolách pomocí příkladů Gu Kuangovy přírodní lyriky poukážu na hlavní, a sice ideové vlivy buddhismu a taoismu na jeho básnickou tvorbu. V podkapitolách se pro lepší představu v pokusím načrtnout rozdílný projev těchto vlivů u Gu Kuanga a jeho součastníka Wang Weie (699 -760). Práce bude obsahovat přehled témat a forem v Gu Kuangově tvorbě a pokusím se poukázat na autorovo místo v linii básníků v období přerodu éry Vrcholné Tang v éru Střední Tang. Jako vodítko mi bude sloužit článek Zhou Mingxiu "Gu Kuang: zai Li bai yu Li He zhijian, jehož závěry nastíním a na základě četby Gu Kuangova díla s některými budu polemizovat. To pomůže zařadit Gu Kuanga tvořícího v přelomovém období do kontextu probíhajících změn ve směřování čínského básnictví. Nakonec se pokusím dotknout se stručně jazyka, především lexikální náplni Gu Kuangovy přírodní lyriky a zmíním také spolu s ukázkami z básní specifikum vnímajícího subjektu v Gu Kuangově přírodní lyrice. V příloze uvádím překlady dalších vybraných Guových básní a přebásnění vybraných čtyřverší, kde jsem se snažila co...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 88 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.