Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Odraz Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání v českém základním uměleckém vzdělávání
Lojdová, Jaroslava ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Ašenbrenerová, Ivana (oponent) ; Slavíková, Marie (oponent)
Disertační práce Odraz Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) v českém základním uměleckém vzdělávání se zabývá vývojem současné pedagogické reformy a její aplikací v hodinách hudební nauky v základních uměleckých školách. Prostřednictvím dostupných zdrojů jsem vystihla její historický vývoj a proměny vzdělávacího obsahu, metod a organizačních forem výuky. Z výzkumu, který jsem provedla, pak vyplývá, že současná pedagogická reforma pomohla přesněji pojmenovat náplň a rozsah práce v hodinách hudební nauky. Umožnila přizpůsobit obsah hudební nauky specifickým podmínkám a profilaci jednotlivých škol, dala nový pohled na cíle výuky a posílila pozice pedagoga v tvorbě strategických dokumentů školy. Z obsahového hlediska došlo k provázanosti interpretačních dovedností s porozuměním zákonitostem hudby s dostatečným prostorem pro budování žebříčku hodnot žáků a pro formování jejich postojů. Zjistila jsem, že mezi metodami výuky se uplatňuje zejména kritické myšlení, vrstevnické učení, spolupráce ve skupinkách a činnostní výuka, to vše s důrazem na názornost. Z progresivních metod je nejčastěji zastoupena simulační metoda. Z těchto zjištění vyplývá to, co uvádím v závěru práce, že totiž hudební nauka v základních uměleckých školách stále podléhá snahám o zlepšování a...
Rozvoj pěveckých dovedností žáků 1. ročníku základní školy
Martinková, Dana ; Slavíková, Marie (vedoucí práce) ; Ašenbrenerová, Ivana (oponent) ; Kusák, Jiří (oponent)
NÁZEV: Rozvoj pěveckých dovedností žáků 1. ročníku základní školy AUTOR: PaedDr. Dana Martinková KATEDRA: Katedra hudební výchovy ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc. ABSTRAKT: Práce se zabývá možnostmi rozvoje pěveckých dovedností žáků 1. ročníku základní školy na základně uplatnění prvků motivace pěveckých činností a vývojem zájmu žáka o pěvecké činnosti během 1. ročníku základní školy. Autorka po nastínění vývoje názorů na pěveckou výchovu žáků mladšího školního věku charakterizuje specifické zvláštnosti žáka mladšího školního věku, zabývá se lidským hlasem včetně vývoje hlasu dětského. Po vymezení základních hudebních pojmů a charakteristice pěveckých dovedností se zaobírá pojmem motivace a jejím uplatněním ve školním a hudebně výchovném procesu. Na základě navrženého modelu vyučování věnuje nejrozsáhlejší část práce metodice a organizaci výzkumu a především vyhodnocení a interpretaci výsledků zadaných dotazníků pro rodiče žáků, rozhovorů se žáky, prověrek hudebnosti a pěveckých dovedností, zjištěnému hlasovému rozsahu žáků a vyhodnocení míry zapojení žáků do pěveckých a dalších hudebních činností. Výzkum verifikoval stanovené hypotézy a potvrdil vhodnost využití navrhovaného didaktického modelu při vyučování hudební výchovy v 1. ročníku základní školy. Ověřil, že motivace žáků v hudebně...
Zobcová flétna - od metodických problémů k rozvíjení tvořivosti
Hurníková, Kateřina ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Ašenbrenerová, Ivana (oponent)
Cíl této práce spočívá v několika rovinách. Primární cíl sleduje stanovení takových tvořivých postupů, které ve výuce hry na zobcovou flétnu vedou ke zvládnutí konkrétních interpretačních problémů. Přitom zde množství problémů nevyčerpávám beze zbytku, ale věnuji se těm, které se mi během průzkumu ukázaly jako nejcitlivější - problémy dechu, artikulace a prstové techniky. Vycházím při tom z předpokladu, že tvořivost v nástrojové výuce je na různých stupních zastoupena různě. Na základním stupni obecně je instrumentální tvořivost omezena na minimum, zpravidla se stává jistým druhem průpravy na klávesových nástrojích, kde spočívá ve hře lidových písní podle sluchu a s improvizací jednoduchých doprovodů. Melodické nástroje prostor к harmonizaci neposkytují, a také proto se většině pedagogů jeví prostor pro kreativitu jako málo atraktivní. Tvořivost je tedy alespoň podle mé dosavadní zkušenosti se stavem této výuky na základních uměleckých školách v podstatě pomíjena. Na středním stupni je situace přece jen odlišná. Praxe dokládá, že v zapojování tvořivých činností do hudebníkovy přípravy však opět vedou klávesové nástroje. Daleko méně prostoru pak kreativitě poskytují vyučující hry na nástroje melodické. Sekundární cíl postihuje současný stav výuky hry na zobcovou flétnu na základních a středních uměleckých...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.