Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozbor druhých listů z korespondence Cyrila Alexandrijského s Nestóriem
Železník, Pavel ; Milko, Pavel (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Práce pojednává o řešení teologického sporu o titulu Panny Marie Bohorodička, jehož ko­ nečné řešení se našlo na počátku 5. století na třetím všeobecném sněmu v Efesu. V prvé části práce předkládá základní dějiny prohlubování teologického poznání tak, aby ukázala, jak se téma sporu rýsovalo, a to především ve 3. a 4. století. Přestože nebyla ještě hlavním předmětem sporu, otázka christologie se otvírala už u Ireneje Lyonského, Órigena, Pavla ze Samosaty, Apollinaria z Laodikeie. První část zakončuje náhled do christologie obou stran sporu, kterými byli Diodóros z Tarsu a Theodóros z Mopsuestie a na ortodoxní straně Athanasios, kappadočtí otcové, Didymos Slepec a Jan Zlatoústý. Druhá část seznamuje s písemnými prameny sporu a s otevřením a vývojem konfliktu. Hlavní část práce je pak za­ měřena na o sporu nejvíce vypovídající druhé listy z korespondence Cyrila Alexandrijské­ ho a Nestoria. Přináší obsah obou listů, rozebírá a porovnává argumenty obou stran a předkládá jejich christologické koncepty.
Korespondence Cyrila Alexandrijského s Nestoriem
Železník, Pavel ; Milko, Pavel (vedoucí práce) ; Luptáková, Marina (oponent)
Korespondence Cyrila Alexandrijského s Nestóriem Pavel Železník Tématem této práce je christologický spor řešený na třetím sv. všeobecném sněmu v Efesu r. 431. Zaměřuje se na korespondenci, která svolání sněmu předcházela, a to především na Druhý list Cyrila Nestóriovi, jehož obsah je představen a jsou rozebrány v něm uvedené argumenty. Důvodem sporů byl Panně Marii Nestóriem upíraný titul Bohorodička a předmětem polemiky otázka hypostatické unie. Práce, aby jasně ukázala opodstatnění mariánského titulu Bohorodička, shrnuje předešlý dogmaticky vývoj christologie. Představují se snahy o formulaci odpovědi na otázku, kterou už svým učedníkům položil sám Ježíš Kristus: "Za koho lidé pokládají Syna člověka?" a to od doby počátků triadologie přes její řešení na prvních dvou všeobecných sněmech až k christologii samotné. Práce ukazuje jak se christologické otázky vytvářely v období 3. a 4. století u Órigena, Pavla ze Samostaty, Areia, sv. Eustathia, Apollinária z Laodikeie a u sv. Athanasia, a to se zřetelem k metodologii obou významných teologických škol, jimiž byly škola alexandrijská a antiochijská. Od obhájců Nikájského vyznání, jimž se při boji s arianismem otevřela christologická otázka už zcela konkrétně jako aktuální problém, se přechází k teologii předchůdců iniciátora sporu Neostória, kterými...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.