Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rudolf Tuláček - život a dílo
Radanović, Danijel ; HUDEC, Jiří (vedoucí práce) ; ŽALUD, Radomír (oponent)
Tato práce zabývá se životem a dílem Rudolfa Tuláčka s důrazem na jeho působení v Záhřebu a na nové poznatky, které jsou výsledkem mého výzkumu.
Basové smyčcové nástroje používané v církevní (kůrové) a lidové hudbě v Praze a středních Čechách
Špaček, Jan ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Práce se zaměřuje na shrnutí a porovnání nástrojů používaných v církevní a lidové hudbě v Praze a jejím okolí. Nejprve dochází ke jmenování jednotlivých typů nástrojů a popis jejich charakteristických rysů. Pokračuje výběrem houslařů, kteří měli vliv na vývoj a rozšíření kontrabasu u nás. Následuje výběr konkrétních nástrojů a jejich popis. V poslední části pojednává práce o Ondřejovi Horníkovi a jeho sbírce, která je neocenitelným zdrojem informací a hmotné dokumentace hudebního vývoje českých zemí. Součástí práce je soubor obrazových příloh umístěný na jejím konci.
Karl Ditters von Dittrsdorf - koncerty pro kontrabas
Gablas, Milan ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Diplomová práce pojednává o kontrabasových koncertech vídeňského skladatele 18. století – Karla Ditterse von Dittersdorfa. V úvodních kapitolách se zabývá skladatelovým životem a jeho zařazením do uměleckého slohu. Hlavní část s hudební analýzou obsahuje dva koncerty pro kontrabas a orchestr a koncertantní symfonii pro kontrabas, violu a orchestr. V závěru kapitoly nechybí porovnání nahrávek. Kromě toho jsou v práci zmínky o Mezinárodním festivalu Karla Ditterse z Dittersdorfu, Mezinárodní kontrabasové soutěži Karla Ditterse z Dittersdorfu v Bánské Bystrici a Divadelní hře o životě Karla Ditterse „Muzikant z Jánského vrchu“.
Vlivy východní tradice v soudobé kontrabasové literatuře
Kellerová, Anna ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o soudobé literatuře pro sólový kontrabas a pro komorní ansámbly s kontrabasem, ovlivněné východní kulturou. Zabývá se díly jak evropských, tak i asijských skladatelů, mezi nimi do větší hloubky rozebírá život a kontrabasové skladby italského komponisty Giacinta Scelsiho a duo pro housle a kontrabas Together od Isanga Yuna. Hledá vztahy mezi tradiční hudbou různých kultur a soudobou vážnou hudbou. Dále se zde píše o technikách hry používaných v soudobé hudbě a o inovátorech sólové kontrabasové hry. Informace jsou čerpány z dostupné literatury, dále z webových stránek a hudebních nahrávek. Jedním ze zdrojů je též rozhovor s kontrabasistkou Joëlle Léandre.
Kontrabasová skupina České filharmonie
Bartoschová, Iva ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce představuje osobnosti, které prošly kontrabasovou skupinou od vzniku České filharmonie až po současnost. Jedná se o vůbec první ucelený seznam členů kontrabasové skupiny. Vyzdvihuje ty z nich, jejichž činnost, a to nejen pedagogická, ovlivnila nastupující generace nejvíce. Zároveň představuje členy kontrabasové skupiny, kteří v České filharmonii působí dnes.
Historie kontrabasové skupiny v orchestru Národního divadla
Pospíšil, Pavel ; HUDEC, Jiří (vedoucí práce) ; ŽALUD, Radomír (oponent)
Tato bakalářská práce se krátce věnuje samotnému vzniku, historii Národního divadla v Praze a historii jeho orchestru. Hlavním tématem této práce je kontrabasová skupina Orchestru Národního divadla. Zabývám se členy kontrabasové skupiny od jeho založení až po současnost.
Funkce a podoba kontrabasu v době W. A. Mozarta
Hudec, Pavel ; HUDEC, Jiří (vedoucí práce) ; ŽALUD, Radomír (oponent)
Kontrabas je mezi smyčcovými hudebními nástroji svým vývojem velice ojedinělý. Jako jeden z mála nástrojů nemá ještě ani dnes ustálený tvar a způsob hry. Za dobu svého pestrého vývoje zaznamenal několik zvratů a také důležitých vývojových zlomů. Rád bych zdůraznil, že jméno W. A. Mozarta figuruje v případě mé práce pouze jako jakési orientační časové vymezení (je tedy myšlena především druhá polovina 18. století) a hlavně symbolika; s Mozartovým životem je nejvíce spjaté město Vídeň, ve kterém poprvé zaznamenal kontrabas úspěchy jako hojně využívaný solový a komorní nástroj. Chtěl bych se v této práci zaměřit především na tuto dobu včetně období, které jsou pro ni co do souvislostí důležité, a přiblížit, jakým způsobem a k jakým účelům byl kontrabas v této době využíván. K bližšímu a věrnějšímu přiblížení přikládám překlady vybraných dobových zdrojů, které dosud nebyly do češtiny přeloženy. Cílem této práce je podat celkové informace o třech zemích, ve kterých se v 18. století formoval hudební život, tj. ve Francii, Itálii, a německých zemích.
Jan Křtitel Vaňhal - Koncert D dur, život a dílo
Gablas, Milan ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností českého skladatele žijícího ve Vídni Jana Křtitele Vaňhala a jeho koncertem D dur pro kontrabas a orchestr. Cílem bylo přispět k lepšímu pochopení skladby pro mnoho interpretů, kteří tuto kompozici studují. První část práce je zaměřena na základní životopisná data skladatele a nástin stavu bádání. Kapitoly o galantním slohu a vývoji koncertu v klasicismu v druhé části mají lépe zařadit předkládaný koncert do dobového kontextu vývoje hudebních forem. Třetí část tvoří jádro celé práce a její náplní je hudební analýza koncertu D dur v úpravě pro kontrabas a klavír a pokus o zhodnocení Vaňhalova kompozičního stylu.
Vývoj stavby kontrabasu
Špaček, Jan ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Účel práce je sumarizovat informace o kontrabasu a jeho vývoji. První kapitola pojednává o historických spojitostech mezi prapůvodními smyčcovými nástroji a violami da gamba a da braccio. Následně o přerodu největší violy da gamba v kontrabas. Kapitola druhá se zaměřuje na současnou podobu kontrabasu, jeho stavbu a rozdíly v ní. V kapitole třetí je stejným způsobem rozebrán kontrabasový smyčec. Nejprve jeho vývoj a následně popis moderní varianty. V kapitole čtvrté práce srovnává velikosti nástrojů v průběhu historie a informuje o nástrojích nevšedně velkých rozměrů. Důležitou součástí práce jsou také přílohy, ve kterých je na obrázcích a v tabulkách dobře vidět, o čem konkrétní části práce hovoří. Přílohy jsou umístěné na konci práce.
Osobnost dirigenta a sbormistra Zdeňka T omáše
Karpíšek, Tomáš ; HUDEC, Jiří (vedoucí práce) ; ŽALUD, Radomír (oponent)
Bakalářská diplomová práce Osobnost dirigenta a sbormistra Zdeňka Tomáše se zaměřuje na zachycení životního příběhu českého hudebníka, který se rozhodl zasvětit svůj život převážně práci s ochotnickými soubory a pedagogické činnosti. Ačkoli se studie zabývá jak osobní tak i profesní stránkou Tomášova života, její těžiště spočívá v popisu a rozboru jeho uměleckého působení. Je zde zachycena jeho umělecká dráha od dětství a studií až po pedagogickou činnost a závěr života v Praze. Zdůrazněné jsou klíčové etapy Tomášova života - působení v Pěveckém sboru Křížkovský, Rakovnické opeře, Městské hudební škole města Rakovník, pěveckém sboru Hlahol a na Lidové škole umění ve Voršilské ulici. Kromě popisu umělecké dráhy Zdeňka Tomáše práce obsahuje četné přesahy do jeho osobního života a také do společensko-historického pozadí doby. Jedná se o práci, která čerpá jednak z dobových publikací, ale i ze soukromých spisů, držených v majetku rodiny, a v neposlední řadě také z autentických vzpomínek jeho kolegů a rodinných příslušníků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 ŽALUD, Roman
2 Žalud, Roman
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.