Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika uměleckého překladu dialektu a kulturního převodu prismatem českých překladů neapolské dramatiky 20. století
Štefková, Monika ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Cosentino, Annalisa (oponent) ; Pelán, Jiří (oponent)
Tato disertační práce se věnuje neapolské dramatice 20. století; je rozdělena do dvou hlavních částí. První část představuje dílo tří významných neapolských dramatiků: Eduarda De Filippa, Annibaleho Ruccella a Enza Moscata. Zasazuje jejich tvorbu do společenskohistorického kontextu a nahlíží ji z hlediska těch nejdůležitějších životopisných dat. Dále se zaměřuje na tvorbu uměleckého proudu zvaného Nová neapolská dramatika, do něhož bývají řazeni oba mladší dramatikové, a zkoumá, v jakém smyslu a jestli vůbec navazovala mladší generace na bohaté dílo Eduarda De Filippa a pomyslně také na tradici neapolského divadla. Druhá část práce čerpá z poznatků získaných literárněhistorickým bádáním v části první a využívá je k úvaze nad optimálním převodem analyzovaných her do češtiny. Úvodem se krátce věnuje odvěkým teoretickým otázkám překladu a představuje dvě hlavní překladatelské strategie, a to překlad konformní a překlad adaptační. Po vytyčení problematických rysů traktovaných děl z překladatelského pohledu se text s ohledem na tyto skutečnosti zamýšlí nad tím, jak je co nejvěrněji převést do češtiny a jak docílit toho, aby byl zdárně proveden kulturní transfer. Práce se ve značné míře zabývá otázkou jazyka, jelikož velké procento zkoumaných her je vícejazyčné a (především) kombinace neapolštiny a...
Mezi snem a skutečností: koncepce ireálna ve vybraných prózách Anny Marie Ortese
Malcangiová, Elena ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Štefková, Monika (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat povídkovou tvorbu italské spisovatelky Anny Marie Ortesové (1914-1998) s konkrétním zaměřením na ireálné prvky. Teoretická kapitola obsahuje přiblížení pojmu "fantastično", jeho vývoj a proměny. Podrobnější pohled bude věnován statím o fantastičnu dvou vlivných teoretiků, Tzvetana Todorova a Rema Ceseraniho. Těžištěm práce pak bude tematická a stylistická analýza sbírek Pohřbená infantka (L'Infanta sepolta, 1950), Moře neomývá Neapol (Il mare non bagna Napoli, 1953) a Ve spánku a v bdění (In sonno e in veglia, 1987). Klíčová slova italská literatura 20. století, Anna Maria Ortesová, ireálno, povídky
Fantastično ve vybraných povídkách Itala Calvina
Lachmanová, Anna ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Štefková, Monika (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je zařazení vybraných děl italského spisovatele Itala Calvina do fantastického modu. Nejprve bude vysvětlen literární pojem "fantastično" z hlediska tradičního a moderního pojetí a historické proměny tohoto "žánru" v literatuře, jádrem pak bude analýza dvou vybraných povídkových sbírek Itala Calvina se zaměřením na fantastické prvky, na jejímž základě se pokusím vysvětlit, jakým způsobem spisovatel s fantastičnem pracuje. Teoretickým východiskem budou zejména teze Tzvetana Todorova Úvod do fantastické literatury a Il fantastico Rema Ceseraniho. Klíčová slova: fantastično, Italo Calvino, italská literatura 2. poloviny 20.století, povídka
Goldoni's Comedies of Milieu
Pavarin, Barbara ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Štefková, Monika (oponent)
a kľúčové slová Táto bakalárska práca je zameraná na komédie prostredia talianskeho dramatika Carla Goldoniho. Úvodná kapitola sa zaoberá umelecko-historickým kontextom jeho doby, kým nasledujúca časť je zameraná na popis Goldoniho života, tvorby a divadelnej reformy. Po všeobecnom popise komédie prostredia a jej špecifických znakov pokračuje detailná analýza štyroch vybraných diel so zameraním na charakteristiku spoločenskej vrstvy a prostredia vo vzťahu k postavám: La bottega del caffè (Kaviareň), Il campiello (Križovatka), La casa nova (Nový dom) a Le baruffe chiozzotte (Škriepky v Chiozze). Ku každej komédii sú uvedené názorné ukážky pre lepšie pochopenie textu. Záver práce je zameraný na porovnanie týchto komédií, ich novátorský potenciál v dobe vzniku a význam v dnešnom svete. Kľúčové slová: Carlo Goldoni, komédia prostredia, Le baruffe chiozzotte, La bottega del caffè, Il campiello, La casa nova, divadlo
Reflexe fenoménu camorry v dílech Roberta Saviana Gomora a Opak smrti
Černá, Pavlína ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Štefková, Monika (oponent)
Reflexe fenoménu camorry v dílech Roberta Saviana Gomorra a Opak smrti V moderním světě, kde prim hrají peníze a moc, se stále více prosazují zločinecké organizace. Jednou z nich je italská camorra, stěžejní téma děl neapolského novináře Roberta Saviana. Tato bakalářská práce analyzuje dvě z jeho klíčových prací (Gomora a Opak smrti), aby pronikla do tajů kampánského organizovaného zločinu a odhalila ekonomické, politické, sociální a další důvody vedoucí k tomu, že se stále více lidí přidává k tomuto "legalizovanému" teroru. Práce se nejdříve pokouší poodkrýt fakta týkající se historie camorry a jejího obrazu v italské literatuře - první zmínky, klíčová díla, vybraní autoři a reportéři. V krátkém medailonku se dotýká osobnosti Roberta Saviana a zmiňuje několik jeho dalších knih. Hlavní část tvoří tematický rozbor dvou výše uvedených děl. Zásadním východiskem je vytvoření náhledu na ilegální aktivity camorry, její strukturu a fungování v různých sférách veřejného života. Na konkrétních příkladech se ukazuje vliv camorry na životy lidí v této oblasti - jak osob, které jsou její přímou součástí, tak i jednotlivců, kteří proti ní bojují, popřípadě pouze pasivně přihlížejí a mlčí. Práce dále posuzuje obě díla z hlediska tematického a lexikálního, poskytuje jejich žánrové zařazení a přibližuje figuru...

Viz též: podobná jména autorů
9 ŠTEFKOVÁ, Michaela
2 Štefková, Marcela
1 Štefková, Marta
2 Štefková, Martina
9 Štefková, Michaela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.