Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Český a finský učitel primární školy na pozadí podmínek inkluzivního vzdělávání
Bačová, Veronika ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Disertační práce řeší problematiku učitele primární školy v podmínkách inkluzivního vzdělávání v České republice a ve Finsku. Cílem práce je vytvoření a komparování reálných profilů českých a finských učitelů primární školy s důrazem na zjištění, co stojí za kvalitou inkluzivního vzdělávání ve Finsku a jak mohou tato zjištění zkvalitnit inkluzivní vzdělávání i učitelskou profesi v českém kontextu. Klíčovým záměrem je vytvoření ideálního profilu učitele 1. stupně v inkluzivním vzdělávání, tj. pojetí vzdělávacích procesů samotných učitelů, kompetencí a reálných podmínek, které učitel potřebuje pro svou práci v heterogenní třídě. Pro dosažení cíle byl zvolen srovnávací charakter práce a design kvalitativní případové studie, kdy případem rozumíme učitele primární školy na pozadí inkluzivního vzdělávání - celkový počet participantů činí 20 učitelů/učitelek (10 českých a 10 finských). Hlavními metodami k zajištění dat byla obsahová a tematická analýza českých a zahraničních zdrojů. Získaná zjištění se stala podkladem pro další uvažování a vytvoření polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Pro zpracování dat byly využity v prvním kole kazuistiky jednotlivých participantů, které následně doplnila data získaná axiálním kódováním. Poté byly vytvořeny reálné profily obou učitelů - českého a finského. Tyto...
Evoluce zrádce: Psychologický rozbor osobnosti Emanuela Moravce
Brummer, Martin ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Čermák, Ivo (oponent) ; Kučera, Miloš (oponent)
Evoluce zrádce: Psychologický rozbor osobnosti Emanuela Moravce Martin Brummer Abstrakt Disertační práce se zaměřuje na popis osobnosti českého kolaboranta druhé světové války Emanuela Moravce. Jedná se o psychobiografickou práci využívající kvalitativní metody získání a interpretaci dat. Prvním zdrojem dat byla sekundární literatura věnující se Moravcovi. Ta byla tvořena především dvěma monografiemi (Pernes, 1997; Vytlačil, 1993), dále několika doplňujícími texty kratšího rozsahu. Jejich analýzou byla vytvořena kompilační biografie Moravce, která je součástí příloh studie. Druhý zdroj tvořily knižně vydané texty Moravce, které byly vydány v rozmezí let 1918 a 1943. Texty zahrnují Moravcovy monografie, dále pak přepisy jeho rádiových přednesů a veřejných vystoupení. Celková suma analyzovaných textů činila cca 4000 stran. Analýza pramenů probíhala formou desk research prostřednictvím axiálního a selektivního kódování. Na jeho základě vznikly hlavní kategorie popisu Moravcovy osobnosti, na které byly následně aplikovány následující teorie: a) hlubinné teorie Donlda Winnicotta a Karen Horneyové; b) narativní analýza Dana McAdamse a Kevina Murraye; c) kulturně-historická teorie činnosti Yrjöho Engeströma. Studie předkládá tři druhy výstupů. Prvním výsledkem je popis osobnostní struktury Emanuela Moravce...
Self-efficacy u začínajících vyučujících
Vozková, Anna ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Denglerová, Denisa (oponent)
Disertační práce se věnuje začínajícím vyučujícím, jejich postoji k inkluzi ve vzdělávání a vlivu učitelské self-efficacy. Teoretická část je rozdělena na pět hlavních částí, které se věnují učitelské práci a profesní identitě, především ve smyslu jejího vývoje na začátku profesní dráhy a učitelské self-efficacy a možnostem jejího rozvoje. Poslední dvě kapitoly se zaměřují na koncept inkluze, který je ukotven v rámci českého vzdělávacího systému a jsou shrnuty aktuální výzkumné poznatky o postoji vyučujících k inkluzi. V praktické části je představen výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jak vnímají vyučující inkluzi na začátku své profesní dráhy, jak se na ní cítí připraveni a jaké s ní zatím mají zkušenosti. Dále se výzkum zaměřil na možné oblasti, které mohou s postojem k inkluzi souviset nebo ho ovlivňovat, jako je učitelská self-efficacy, sociální prostředí a vnímaná podpora. Design výzkumu byl smíšený a probíhal ve třech fázích, kvůli vysokému snížení počtu respondentů byla však použita pouze data z prvních dvou fází. V práci byly využity tři typy dotazníků a polostrukturovaný rozhovor. Data byla zpracována statisticky a pomocí tematické analýzy. Ve výsledcích výzkumu jsou uvedena důležitá témata a následně navržen nový model vztahu mezi učitelskou self-efficacy a postojem k inkluzi, který je...
Humor na základní škole: Učení s vtipem
Kubátová, Michaela ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Švaříček, Roman (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou humoru ve škole. Jejím cílem je získat data o humoru používaném ve výuce matematiky učiteli českých základních a středních škol a na jejich základě přinést příspěvek k teorii využívání humoru pro podporu učení žáků a studentů, zvláště pak k problematice tzv. technik humoru. U výstupů práce je očekáváno praktické využití pro pedagogy. Práce je konstruována jako empirický výzkum primárně vystavěný na kvalitativní metodologii. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli a analyzována podle metody tzv. zakotvené teorie (Strauss & Corbin, 1999). Množství dat umožnilo zároveň jejich kvantitativní analýzu, kdy byla zjišťována závislost zkoumaných jevů na předem definovaných parametrech. Teoretická východiska práce stojí na analýze přehledových textů o humoru ve škole a na výzkumných studiích zabývajících se vlivem humoru na učení. Výstupem rešerše odborné literatury je návrh nového modelu podob používání humoru ve výuce a definování okolností, které mohou bránit/přispívat pozitivnímu vlivu humoru na učení. Výsledkem empirického výzkumu je za prvé skutečnost, že zkoumaní učitelé používají humor nejen k podpoře pozitivního klimatu, ale též ke stimulaci kognitivních procesů. Zjištěny byly podoby humoru, které ve výuce učitelé používají. Za druhé...
Dimenze osobnosti a self v sociokulturním kontextu: Kroskulturní experimentální studie.
Cerha, Ondřej ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Hřebíčková, Martina (oponent)
Ondřej Cerha, Dimenze osobnosti a self v sociokulturním kontextu: kroskulturní experimentální studie. Hlavním cílem této disertační práce je zkoumat dimenze osobnosti a self v sociokulturnímu kontextu. Dosavadní kroskulturní výzkumy ukazují, že sebepojetí se v různých kulturách liší (Hardin et al., 2004; Keller et al., 2004; Markus & Kitayama, 1991; Vignoles et al., 2016). Stále větší množství poznatků mluví ve prospěch multifaktoriálních zdrojů této psychologické a sociokulturní variability, včetně vzájemného působení proximálních a distálních faktorů. Jako významná se ukazuje i souvislost mezi individualismem a kolektivismem, dimenzemi osobnosti a self. Pro independentní self je typická představa individuality a jedinečnosti; na druhé straně interdependentní self charakterizuje identita propojenosti s ostatními (Singelis, 1994). Vztahová interdependence označuje sklon uvažovat o sobě z hlediska blízkých vztahů (Cross et al., 2000). Tato studie využívá primingovou manipulaci ke zkoumání interakce kultury a dimenzí osobnosti a self ve dvou odlišných kulturách. Stejný experimentální design byl testován dvakrát, a to na českém vzorku (n=395) a vietnamském vzorku (n=168). Účastníci náhodně rozdělení do tří skupin, byli vystaveni různým podmínkám: první independentnímu primingu a druhá interdependentnímu...
Foreign language and the psychotherapist: a study from a psychodynamic perspective
Or-Gordon, Enav ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Vavrda, Vladimír (oponent) ; Štech, Stanislav (oponent)
Jak už víme od Freudových začátků, jazyk je hlavním médiem všech druhů psychoanalýzy a analytické psychoterapie, "léčby mluvením". Jazyk je jejím nástrojem pro sdělení pacienta a pro interpretaci a intervenci terapeuta. Volba slov, formulace vět, sdělené asociace a sny tvoří krajinu vnitřního světa subjektu a jeho nevědomí. Předkládaný výzkum se zaměřuje na zkušenosti a důsledky terapeutické práce v cizím jazyce. Sběr dat zahrnoval rozhovory s devíti polyglotními terapeuty, analýzu vlastní zkušenosti výzkumnice jako polyglotní terapeutky praktikující psychoterapii ve třech jazycích a také teoretický výzkum psychodynamických, lingvistických a vývojových aspektů polyglotů. Tematická analýza příspěvků účastníků vyústila v následující témata: 1. Vztah polyglotních terapeutů k jejich různým jazykům. 2. Identita. 3. Práce polyglotního terapeuta, se dvěma podtématy: 3.1. Neverbální prvky. 3.2. Technické otázky. Tato témata jsou prezentována a diskutována s využitím citací účastníků a teoretické literatury. Na základě další, psychoanalyticky podložené kvalitativní analýzy byl zaveden pojem "terapeutický mateřský jazyk", který vyjadřuje skutečnost, že vzhledem k holistické povaze výcvikového procesu terapeuta má jazyk výcviku tendenci se hluboce vtělit (anglicky: embodied) do terapeuta, ať už se jedná o...
Long Night's Journey into Day: Implementation of Czech Policy on Higher Education Quality Assurance
Kohoutek, Jan ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Stensaker, Bjorn (oponent) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Šebková, Helena (oponent)
Tematika zajišťování kvality vzdělávací činnosti vysokých škol je dlouhodobě předmětem výzkumu v oblasti vysokého školství. Nicméně tento výzkum ve středo- a východoevropském kontextu dosud do značné míry nevyužíval rigorózní analýzy dostupných empirických dat a opomíjel teoretická východiska vztahující se k implementaci veřejných politik. Překládaná práce redukuje oba uvedené deficity. Cílem práce je provést analýzu politiky zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání na systémové úrovni v České republice za období 1990- 2010. Tato implementační analýza je provedena zejména na základě aplikace instrumentálního přístupu zaměřujícího se na principy, způsoby fungování, efekty, interakce aktérů, silné a slabé stránky čtyř nástrojů implementace zkoumané politiky. Těmito implementačními nástroji jsou: akreditace, Fond rozvoje vysokých škol, Rozvojové programy a platforma pro zveřejňování výsledků dobré praxe. Výsledky práce dokládají problematickou využitelnost konceptuálního rámce autorů Čerycha a Sabatiera (1986) pro implementační analýzu vysokoškolských politik a poukazují na důležitost stylu implementace založeném na kombinaci nástrojů regulace, finančních incentiv a propagace. V závěrech práce jsou též uvedena nejvýznamnější doporučení pro rozvoj zkoumané politiky ve vysokoškolské praxi.
Vztah žáků k učení a poznání - váha a struktura intelektuálních a školních poznatků
Kubín, Daniel ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Francová, Veronika (oponent)
Anotace: Od narození do teď jste se naučili mnoho věcí. Zamyslete se, které to jsou. Co byste se každý ještě chtěl? Tyto otázky zabývající se vztahem k poznání byly již po třetí, od roku 1992, kladeny žákům osmých tříd vybraných tří pražských škol. Tito žáci na základě námi položené otázky písemně zpracovali odpovědi libovolnou literární formou. Zpracovaný výsledek pro výzkum pak nazýváme poznatkové bilance. První, kdo tuto techniku použil, byl v roce 1992 Bernard Charlot. Ten touto technikou zkoumal vztah k poznání u žáků z odlišných sociálních vrstev. V České republice kvantitativní výzkum prostřednictvím poznatkových bilancí jako první provedla Pražská skupina školní etnografie v roce 1992. Identifikovala základní strukturu vztahu žáků k poznání a váhu učení, včetně školního v něm. Po deseti letech byl v roce 2002 výzkum replikován na stejných školách. Jeho výsledky, byly srovnány s deset let starými daty Předkládaná práce replikuje původní výzkum podruhé. Analyzovány byly poznatkové bilance 117 žáků ze tří základních škol v Praze 3. Využity byly metoda obsahové analýzy bilancí a statistické techniky zjišťování významnosti rozdílů mezi očekávanými a empirickými četnostmi výskytu položek v jednotlivých oblastech a kategoriích tvořících strukturu bilancí. Data umožňují zjistit vývoj struktury vztahu žáků k...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Štech, Stanislav,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.