|
Anaglyfy a jejich využití ve výuce stereometrie
Matěková, Radka ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Práce se zabývá anaglyfy a jejich tvorbou. Poskytuje přehled o lineární perspektivě, která je základem pro vytváření anaglyfů. Vysvětluje pojmy lineární perspektivy a možné postupy, jak konstruovat průměty v tomto promítání. Popisuje vznik anaglyfů za pomoci dvou středových promítání, speciálně lineárních perspektiv. Podává informaci o nejčastěji používaných typech anaglyfů a o tom, jaké situace tyto anaglyfy modelují. Zabývá se i ruční konstrukcí anaglyfu a možností tvorby anaglyfů v rýsovacích softwarech. V třetí kapitole pak využije anaglyfy při řešení problémů, které se probírají v rámci stereometrie na středních školách. Třetí kapitola vznikla ve dvou verzích - každá obsahuje jiný druh anaglyfů zobrazujících shodné prostorové situace. Přílohou práce jsou 3D brýle (red cyan) a CD, na němž lze najít dvě verze bakalářské práce a dále soubory, v nichž je vymodelován vznik anaglyfu. Práce je určena učitelům a studentům a je možné ji použít ve výuce stereometrie na střední škole.
|
|
Aktivní slovní zásoba vztahující se k vnímání těles u dětí ve věku 5 - 6 let
Skalová, Dana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá aktivní slovní zásobou související s vnímáním těles u dětí ve věku 5 - 6 let. Hlavním cílem práce je zmapovat, která slovní vyjádření děti používají při rozpoznávání, porovnávání a identifikaci těles, jak jsou schopny se při identifikaci těles vyrovnat s deficitem příslušné slovní zásoby, čeho si při popisu, identifikaci a porovnávání těles děti nejčastěji všímají, resp. co je pro ně v komunikaci nejsnadnější a k čemu naopak nemají jazykové prostředky. K naplnění tohoto cíle slouží metoda experimentu, který proběhl ve dvou mateřských školách podle předem připraveného scénáře. Při realizaci experimentu byla použita sada dřevěných těles, které měly děti identifikovat, popisovat a porovnávat. Přínos práce spočívá v tom, že se zabývá tématy týkajícími se předškolního věku, která v dostupné literatuře nejsou podrobněji zpracována.
|
|
Plochy stavební praxe
Surynková, Petra ; Šarounová, Alena (vedoucí práce) ; Voráčová, Šárka (oponent)
Nazev prace: Plochy stavcbni praxe Anfor: Pelra Surynkova Katedra (ustav): Katcdra didaktiky matematiky Yedouci diplomove prace: PhDr. Alena Sarounova, C'Sc. e-mail vcdouciho: Alena.Sarounovafajmff.cuni.cz Abstrakt: Bakalafska prace Plochy stavcbni praxe sc zabyva zakladnimi vlastnostmi ploch a jcjich vyuzitim v tcchnicke praxi. Specialne se venuje rozvinutelnym plocham. Prace je koncipovana jako ucebni text pro ucilele a studenty deskriptivni geometric a zajemcc o architekturu. Prace strucnc popisuje nektcre druhy ploch a ukazuje navrhy jejich vyuziti. Podrobnc pak studuje rozvinulelne plochy, jcjich vytvofcni, zakladni vlastnosti a uvadi i nekolik pfikladii rozvijeni rozvimitelnyeh ploch do roviny. Cast prace tcz pi'edklada inozna vyuziti ro/.vimitelnyeh ploch v praxi. K vctsine ploch jc pripojen take obrazek. K praci je pfidana obrazova pfiloha, ktera obsahuje fotografie staveb 7 eeleho svcta, na kteryeh sc /.minenc plochy vyskytuji. Soucasti bakalafske prace je rovnez pfilozcnc CD, na ncmz sc nachdzi dalsi obrazova pfiloha a bakalafska prace v clektronicke podobc. Kroine toho jsou na C'D zdrojove soubory vsech obrazku z bakalafske prace. Klicovci slova: plocha, rozvinutelna plocha, stfccha, klenba Title: Surfaces of Building Practice Author: Petra Surynkova Department: Department of Mathematics...
|
|
Matematické úlohy v přírodě
Králíková, Jana ; Odvárko, Oldřich (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Diplomová práce obsahuje pět úloh, které lze využít při výuce matematiky na střední škole. V úlohách se studenti setkají s matematickými aplikacemi z běžného života, které si zároveň sami prakticky vyzkouší. Část každé úlohy se uskutečňuje v přírodě, mimo školní lavici. Úlohy mají za cíl přiblížit studentům jak matematickou, tak praktickou problematiku dané aplikace. Tématy úloh jsou Měření výšku stromu, Měření nedostupných vzdáleností, Výškový profil trasy, Šifrování a Hanojské věže. Úlohy jsem vytvářela tak, aby řešily reálné praktické problémy a přitom v co nejvyšší míře využívaly středoškolskou matematiku. Studenti v nich uplatní znalosti z planimetrie, goniometrie a trigonometrie, funkce a jejich grafy, posloupnosti, řady a důkaz matematickou indukcí. Účelem úloh je rozvíjet matematické a logické myšlení, učit matematizovat reálnou situaci a vidět matematiku v dalších oborech lidské činnosti.
|
|
Využití internetu při výuce mnohostěnů na střední škole.
Helm, Jan ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Tato práce je určena zejména učitelům a studentům deskriptivní geometrie na středních školách. Práce se zabývá především průnikem a konstrukcí jehlanů a hranolů v promítáních, se kterými se mohou seznámit studenti středních škol v hodinách deskriptivní geometrie. Konstrukce průniků těles jsou předvedeny na řešených úlohách, které jsou zpracovány v grafických programech GeoGebra a Cabri 3D s využitím výhod a možností těchto programů, kterými jsou krokování konstrukce, zvýraznění důležitých nebo skrytí pomocných čar apod. Kromě řešených úloh jsou na koncích kapitol neřešené příklady k procvičování. Úvodní kapitola obsahuje definice a vlastnosti obecných mnohostěnů a pravidelných (Platónových) těles. Diplomová práce se skládá z webových stránek, tištěné verze a přiložené tištěné verze v .pdf formátu.
|
|
Zlatý řez
Chmelíková, Vlasta ; Šarounová, Alena (vedoucí práce) ; Hromadová, Jana (oponent)
Tento text vznikl především jako zvdělávací materiál pro učitele matematiky a desriptivní geometrie na středních školách, ale je vhodný i pro studenty středních a vysokých škol a další zájemce o problematiku zlatého řežu. Práce obsahuje výpočet a vlastnosti zlatého čísla, různé druhy konstrukcí zlatého řezu, jeho výskyt a užití v planimetrii a stereometrii, historický vývoj zlatého řezu a jeho souvislost s uměním, architekurou, přírodou, psychologií aj. Dále jsou připojeny ukázky úloh ze starších učebnic a návrhy pracovních listů pro zpestření hodin matematiky.
|
|
Měření délek
Pecinová, Iva ; Šarounová, Alena (vedoucí práce) ; Surynková, Petra (oponent)
Bakalářská práce Měření délek se zabývá eukleidovským měřením vzdáleností. Věnuje se historii měření délek v Českých zemích, vzniku základní jednotky délky - metru a zejména pak délce kružnice. Práce je určena zejména pro učitele matematiky na středních školách a milovníky měření, u kterých se předpokládá alespoň středoškolské znalosti matematiky. Práci využijí i učitelé matematiky na základních školách, pro něž je určena příloha Příručka malého měřiče. Součástí práce je i CD, které obsahuje práci v elektronické podobě a již zmíněnou Příručku malého měřiče ve verzi pro tisk.
|
|
Trisekce úhlu - zajímavé přibližné metody
Švecová, Michaela ; Bečvář, Jindřich (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Na/ev prace: Trisekce uhlu. zajimave pfibli/.ne melody Autor: Michacla Sveeova Katedra (uslav): Katedra didaktiky matematiky Vedouei bakalafske prace: doc. RNDr. Jindfieh Becvaf, CSc. e-mail vedoueiho: beevano^karlin.mff.cuni.c/ Abslrakt: Tato pracc se zabyva problemein trisekce uhlu, coz je jedna z klasickych uloh fecke malematiky. Krome duka/u, /e tato uloha neni eukleidovsky fesitelna, jsou zde uvedeny ru/ne metody, k nimT: matematici beliem rady staleti dosli. Jednak to jsou postupy ,,pfesne", ktcre nejakym /pusobem porusuji pravidla cukleidovskyeh konstrukci. dale pak ..nepfesne" poslupy provadcne pouze za pomoci pravitka a kruzitka. Zde je mira nepresnosti odhadnuta vypoelem odchylky od occkavane tfetiny iihlu pro nektere specialni velikosti uhlu. Dale sc prace zabyva ruznymi nastroji - trisektory - pomocf nich/ l/e uhcl tfctinovc velikostijednoduse najit. Klicova slova: trisekce uhlu. eukleidovske konstrukcc, recka matematika Title: The Triseclion Problem Author: Michaela Sveeova Deparment: Department of Mathematics IZducation Supervisor: doc. RIM Dr. Jindfieh Becvar, CSc. Supervisor's e-mail adrcss: becvar(^karlin.mff.cuni.cx Abstract: This work deals with the problem of the angle triscclion which is one of the classical tasks of the Greek mathematics. Besides proving that this problem has no...
|
|
Geometrie stínu
Tolkunova, Yulianna ; Surynková, Petra (vedoucí práce) ; Šarounová, Alena (oponent)
Název práce: Geometrie stínu Autor: Yulianna Tolkunova Katedra (Ústav): Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petra Surynková, Ph.D. Abstrakt: Předložená práce se věnuje geometrickému osvětlení a metodám jeho sestrojování. Zejména je zaměřená na rovnoběžné osvětlení. Práce obsahuje teoretickou část, ve které se lze dozvědět o vlastnostech a základních pojmech souvisejících s geometrickým osvětlením. Po ní následuje praktická část, která obsahuje sadu příkladů s uvedeným řešením a poté nevyřešené příklady pro samostatné procvičení. Celý text je doplněn množstvím obrázků pro zvýšení představivosti čtenáře o principech a metodách osvětlení. Při sepisování práce byl důraz především kladen na srozumitelnost a použitelnost metod. Obecně práce Geometrie stínu může posloužit všem zájemcům, kteří chtějí blíže poznat geometrické osvětlení. Práce by mohla být užitečným učebním textem pro studenty a učitele deskriptivní geometrie.
|
| |