Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"Příkazy přicházely přes monitor": Analýza metaher vyjadřujících se k podstatě videoherního média
Šanda, Štěpán ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Pýcha, Čeněk (oponent)
(česky) Jedním z témat, které ztvárňují umělecky ambiciózní počítačové hry je reflexe své videoherní podstaty. Využívají například narativních, vizuálních nebo procedurálních prostředků, aby komentovaly či kritizovaly obvykle neproblematizované herní principy, zákonitosti či všeobecné vnímání her. Někdy se takové hry řadí k širšímu pojmu metahry, který tato diplomová práce na základě četby rozebírá a shrnuje. Empirická část na základě teoretického modelu Teresy de la Hery pomocí multimodální analýzy pěti vybraných sebereflexivních metaher zjišťuje, jak a co tato díla vypovídají o videoherním médiu. Text argumentuje, že seberefexivní nebo také autoreferenční hry navazují na tradici brechtovského divadla například tím, že obrací pozornost hráče k sobě samému a podmínkám, za jakých hraje a jak na něj samotné hry působí. Tím konstatuje, že sebereflexivní hry jsou multimodálním a kreativním ztvárněním herní persvazivnosti.
Jak tradiční gameři příjímají novou herní publicistiku
Šanda, Štěpán ; Hroch, Miloš (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na zpětnou vazbu publika na nové způsoby publicistického psaní o počítačových hrách. Tato zpětná vazba má často podobu negativního a intenzivního odmítání referování o hrách mimo tradiční hledisko herní žurnalistiky. Hlavním cílem práce je tedy zasadit tuto zpětnou vazbu do kontextu proměn herní kultury a hráčské identity jako takové. V teoretické části práce popisuje historický vývoj média počítačových her. Text rovněž shrnuje vývoj české videoherní žurnalistiky a přibližuje teoretická uchopení her jakožto specifického druhu média, a to především z pohledu vztahu mezi hrou a konzumentem. První část uzavírá kapitola o fanouškovství s přihlédnutím na hráčskou komunitu. Ve výzkumu využívám polostrukturovaných rozhovorů s publicisty a provádím obsahovou analýzu jak jejich textů, tak uživatelských komentářů, které na ně reagují. V takto sestaveném výzkumném vzorku se vyjevuje, že čtenáři z řad gamerů a autoři publicistických textů vnímají odlišně samotnou podstatu počítačových her a to, jak se k nim má společnost vztahovat. Stejně tak analýza odhalila důraz na identitární témata v hráčské komunitě ventilovaná například ve zpochybňování sdělení textů na základě osobnostních charakteristik jejich autorů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.