Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 197 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Magnetoreologický tlumič s krátkou časovou odezvou pro podvozek kolejového vozidla
Šebesta, Karel ; Špalek, Petr (oponent) ; Kubík, Michal (vedoucí práce)
Diplomová práce se zbývá návrhem magnetoreologického tlumiče s krátkou časovou odezvou tlumící síly pro podvozek kolejového vozidla. Největší složkou, která zpomaluje odezvu, jsou vzniklé vířivé proudy v pístové skupině MR tlumiče. Rychlého náběhu tlumící síly je dosáhnuto použitím tvarového přístupu u návrhu magnetického obvodu. Tvarový přístup navyšuje vzdálenost, kterou vířivé proudy musí urazit, a tím dosahuje jejich snížení. Navýšení vzdálenosti je realizováno drážkováním jádra i pláště MR tlumiče. Navrhnutá rychlá verze MR tlumiče je měřena na hydraulickém pulsátoru a její výsledky prokazují dostatečnou časovou odezvu síly pro tlumení. Tato odezva nepřesahuje 8 ms pro primární náběh tlumící síly. Nová rychlá konstrukce MR tlumiče spojuje největší výhody technologie a umožnuje splnit nové požadavky na tlumící prvky do podvozku kolejových vozidel.
Konstrukce drtičky plastových dílů
Šebesta, Karel ; Brandejs, Jan (oponent) ; Paloušek, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem drtičky plastových dílů, vyráběných pomocí 3D tisku. Cílem práce je navrhnout konstrukci drtičky, jejíž výstupní frakci tzv. granulát je možno použít pro výrobu recyklované struny. První část práce je tvořena analýzou současného stavu technologie drcení. Dále jsou určeny vlastnosti drceného materiálu a definovány požadavky na kvalitu výstupního granulátu. Na základě zhodnocení poznatků z rešerše jsou vytvořeny parametry, jež by měla vhodná konstrukce drtičky splňovat. Dle těchto parametru je navrhnuto několik variant, z nichž je vybráno finální řešení – dvojstupňová drtička, která je v poslední části práce zkonstruována.
Konstrukce setrvačníkových akumulátorů
Hanáček, Jiří ; Šebesta, Karel (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na konstrukci setrvačníkových akumulátorů. Cílem práce je předložit přehled současných typů konstrukcí jednotlivých součástí těchto akumulátorů. Jednotlivé kapitoly se věnují rotoru, ložiskám, motorgenerátoru a plášti tohoto systému. V práci je nastíněn základní princip jednotlivých součástí a jejich funkce v rámci systému akumulátoru, používané materiály, tvary a další faktory ovlivňující konstrukci. Práce je též zaměřena na napěťovou analýzu kovového a kompozitního rotoru, uložení pomocí magnetických ložisek, přenosu energie pomocí motorgenerátoru a na návrh pláště setrvačníkového akumulátoru.
Komunikace v bilingvní rodině: komunikační situace s různým emočním zabarvením
Horažďovská, Kateřina ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Bakalářská práce Komunikace v bilingvní rodině: komunikační situace s různým emočním zabarvením se zabývá problematikou vlivu emocí na projev vícejazyčných dětí mladšího školního věku (konkrétně na projev v češtině). V teoretické části jsou na základě odborné literatury vymezeny základní pojmy relevantní pro tuto problematiku. Zejména se jedná o pojmy charakteristické pro bilingvismus, období mladšího školního věku, jazykový management a emoce. Praktická část má formu případové studie zaznamenávající komunikaci ve vícejazyčné rodině žijící v USA. Výzkumný materiál je tvořen videonahrávkami mluveného projevu dětí a polostrukturovaným rozhovorem s českým rodičem. Získaný materiál byl nejprve přepsán a následně analyzován. Informace z rozhovoru sloužily především k vytvoření charakteristiky rodiny. Klíčová slova bilingvismus, rodinná komunikace, emoce, mladší školní věk, čeština
Vliv mluveného jazyka na psaný projev žáků 3.-4. třídy základní školy
Bicková, Markéta ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem mluveného jazyka na psaný projev žáků 3. třídy. Teoretická část představuje základní pojmy rozvrstvení českého jazyka, po níž následuje charakteristika dítěte mladšího školního věku. Praktická část obsahuje analýzu přepsaných audionahrávek a psaných projevů žáků pořízených v prostorech školy. Cílem bylo zjistit, do jaké míry se v písemném projevu objevují nespisovné a nářeční prvky, a zda žáci jihočeské základní školy dokážou vnímat rozdíl mezi spisovnou a nespisovnou češtinou. Práce je zakončena srovnáním analýz v závislosti na výzkumných otázkách. V závěru jsou zmíněny výhody a nevýhody tohoto výzkumu, následuje návrh na pokračování v této analýze.
Syntax výpovědí v rané produkci česky hovořících dětí
Řezníková, Klára ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
(česky) Práce se zaměřuje na popis syntaktických struktur, které se objevují ve výpovědích v raném věku česky hovořících dětí. Východiskem výzkumu jsou výpovědi dívky ve věku 2;4 a chlapce ve věku 3;3, které jsou blíže popsány z hlediska větněčlenské syntaxe, valenční syntaxe i teorie sémantických participantů. Práce zároveň popisuje souvětí a modalitu dětských výpovědí. Ze závěrů je patrné, že zatímco okolo 2. narozenin jsou ještě stále vysoce frekventované různé typy výpovědí bez predikátu a mezi větnými strukturami jsou nejfrekventovanější dvouslovné výpovědi skládající se z podmětu a přísudku, ve věku okolo 3. narozenin již dítě tvoří daleko komplexnější syntaktické struktury. Zhruba 44 % větných výpovědí v tomto věku zaujímají výpovědi čtyřslovné a pětislovné a nejfrekventovanější strukturou se stává kombinace podmětu, přísudku a příslovečného určení místa. Dítě je zároveň již okolo 3. narozenin schopné vyjadřovat komplexní valenční rámce v cílové podobě a struktury doplňovat i o fakultativní členy.
Učebnice češtiny pro Českou školu bez hranic Londýn
Bočková, Klára ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou učebnic českého jazyka pro 6. a 7. ročník základní školy, které byly vytvořené londýnskou pobočkou České školy bez hranic. Pro velkou obsáhlost dané problematiky je v rámci práce představena široká škála dílčích témat: specifika výuky a žáků školy, její vázanost na český vzdělávací systém (především v kontextu směrnice ke schvalovacím doložkám), teorie učebnice a v neposlední řadě komunikační pojetí výuky jazyka. Za pomoci předem stanovených metod (dotazníkový sběr dat, měření didaktické vybavenosti učebnic, taxace učebních úloh a měření indexu variability, taxace a analýza obrazového materiálu) jsou analyzovány uvedené učebnice českého jazyka. Na základě analýzy učebnic a posudků k udělení schvalovací doložky formuluje předkládaná diplomová práce návrhy úprav učebnic. Součástí práce jsou čtyři příkladové kapitoly.
Genderový aspekt v učebnicích češtiny
Chalupová, Zuzana ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Převrátilová, Silvie (oponent)
(česky) Práce se zaměří na zjištění, zda (případně jak) se v učebnicích českého jazyka pro učně v posledních 50 letech promítal zřetel k jejich vyváženosti z hlediska genderového, pokud jde o zastoupení a představení mužů a žen, resp. chlapců a dívek. Jádrem práce bude analýza tří učebnic češtiny pro učně s různou dobou vzniku: učebnice A. Tejnora a kol. vzniklé před r. 1990, učebnice O. Hasenblase a kol. z r. 1993 a učebnice N. Kvítkové a kol. vzniklé po r. 2000. Analýza bude sledovat, jak jsou v učebnicích (v užitých textech a cvičeních) zastoupeny muži a ženy/chlapci a dívky a jak jsou v nich představeni. Porovnání výsledků analýzy různých učebnic by mohlo ukázat, zda došlo za posledních 50. let v tomto ohledu k posunu, a pokud ano, jakému.
Vyučování češtiny v Banátě. Dvě století tradice, dědictví a současnost
Karešová, Pavla ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Diplomová práce předkládá případovou studii, která se zaměřuje na stav vyučování českého jazyka v českých vesnicích Svatá Helena a Gerník v Banátě. Teoretická část se zabývá historií české menšiny v Banátě a její jazykovou charakteristikou se zaměřením na dvě vybrané vesnice. Dále se tato část věnuje minoritám a specifikům jejich vzdělávání, respektive formám bilingvního vzdělávání, a to jak ze strany hostitelské, tak mateřské země. Součástí je kapitola o historii jazykového vzdělávání české menšiny v Banátě, v rámci níž je popsáno současné legislativní ukotvení vzdělávání jazykových menšin v Rumunsku a péče České republiky o vzdělávání krajanských komunit ve světě. Případová studie se zaměřuje na situaci jazykového vyučování českého jazyka v Banátě ve vesnicích Gerník a Svatá Helena ke školnímu roku 2021/2022. Na základě kurikulárních dokumentů, didaktických materiálů, polostrukturovaných rozhovorů s aktéry školního prostředí (s učiteli, žáky a jejich rodiči) a přímého pozorování práce popisuje a analyzuje stav vyučování českého jazyka v Banátě. Závěrem jsou vyhodnocena některá slabá místa v užívaných didaktických materiálech, je také zhodnoceno působení učitele vyslaného z České republiky a jeho vnímání místní komunitou s přihlédnutím k potenciální budoucnosti zdejšího českého menšinového školství.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 197 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šebesta, Kamil
5 Šebesta, Karel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.