Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 55 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mediální gramotnost pohledem aktérů mediálního vzdělávání dospělých
Šťastná, Lucie ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličíková, Helena (oponent) ; Vrabec, Norbert (oponent)
Tématem disertační práce je mediální gramotnost z pohledu klíčových aktérů mediálního vzdělávání dospělých. Mediální gramotnost je pojem, na který může být nahlíženo různě a jehož obsah se v čase mění. Z tohoto důvodu je pojem v práci představen v celé své šíři. Zatímco pohledy politiků a teoretiků lze odvodit z publikované legislativy a odborné literatury, pohledy lidí, kterých se rozvoj mediální gramotnosti dospělých v praxi nejvíce týká, známé nejsou. Proto se disertační výzkum zaměřil právě na to, jak jednotliví aktéři mediálního vzdělávání dospělých (organizátoři, účastníci a úředníci) vnímají pojem mediální gramotnost, jestli se v náhledu na mediální gramotnost shodují a jestli je možné zástupce jednotlivých pojetí nějak charakterizovat. Předstupněm k této fázi výzkumu byla kvalitativní obsahová analýza, která poskytla typologii příležitostí k mediálnímu vzdělávání dospělých v ČR. Ta pak byla využita k výběru co nejrozmanitějšího vzorku vzdělávacích akcí a informantů pro hlavní fázi kvalitativního výzkumu. S informanty byly provedeny polostrukturované hloubkové rozhovory. V rámci analýzy dat bylo identifikováno sedm rozměrů mediální gramotnosti, jejichž různé kombinace tvořily různá pojetí mediální gramotnosti u jednotlivých informantů. Část informantů se v pojetích mediální gramotnosti...
Návrh a vývoj ekologického izolačního materiálu na bázi přírodních surovin
Šťastná, Lucie ; Slávik, Richard (oponent) ; Zach, Jiří (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá vývojem nového izolačního materiálu na bázi přírodních surovin. V teoretické části je vytvořen přehled dostupných druhů foukaných izolací a jsou popsány vybrané přírodní suroviny s jejich možným využitím jako tepelná a akustická izolace pro oblast ekologických dřevostaveb. Praktická část se zabývá ověřením klíčových vlastností vyrobených vzorků izolantu. Cílem bakalářské práce je optimálně modifikovat foukanou izolaci na bázi recyklovaného papíru dřevní štěpkou z kořenových náběhů, pro dosažení lepších akustických vlastností recyklovaného papíru.
Mediální výchova v rodině
Cigánková, Klára ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Diplomová práce "Mediální výchova v rodině" se zabývá mediálně výchovnými strategiemi neboli rodičovskou mediací. Vedle školy je to právě rodina, která ovlivňuje ve vysoké míře mediální gramotnost dětí. Teoretická část práce shrnuje, jakým způsobem bylo toto téma zpracováno v zahraničních i českých studiích a jaké jsou základní charakteristiky rodičovské mediace. Mediálně výchovné strategie jsou také posuzovány v souvislosti se socializací dítěte a výchovnými a komunikačními styly v rodině. Odborná literatura hovoří nejčastěji o třech typech rodičovské mediace, patří mezi ně mediace aktivní, restriktivní a společné sledování. Ačkoli byly tyto styly definovány zejména v souvislosti se sledováním televize, dají se s menšími obměnami přenést i na další média včetně internetu. V praktické části byla provedena kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů s rodiči, kteří měli děti ve věku 12-15 let. Cílem bylo zjistit, co si rodiče myslí o vztahu médií a dětí, jaké mediálně výchovné strategie vůči svým dětem používají a co všechno podobu a způsob uplatňování těchto strategií ovlivňuje. Zajímalo nás také, jestli mají rodiče nějaké konkrétní potřeby v oblasti mediálního vzdělávání svých dětí, přičemž výsledky z této oblasti dotazování by mohly sloužit jako zdroj nebo inspirace pro definici obsahu a formy případných...
Pořad Wifina v kontextu mediální gramotnosti a vzdělávání médii
Novotná, Helena ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je příspěvkem k tématu rozvoje mediální gramotnosti a zároveň se věnuje efektivitě vzdělávání dětí skrze televizní pořad. Práce nabízí stručný přehled pořadů veřejnoprávní dětské televize ČT:D, které diváky seznamují s poznatky z různých oborů a lze je považovat za vzdělávací. Podrobně je popsán pořad Wifina, který je pozdějším objektem výzkumu. První část práce uvádí faktory, které ovlivňují příjem informací z televizního vysílání. Práce také představuje různé varianty klíčových konceptů mediální gramotnosti, včetně jejich zpracování v českém prostředí. Cílem práce je zjistit, zda pořad Wifina přispívá svým obsahem k rozvoji mediální gramotnosti a zda jeho reportáže napomáhají vytváření všeobecného rozhledu a vzdělání v rozmanitých oborech. Na základě obsahové analýzy pořadu a následné kvalitativní komparativní analýzy dvou skupin dětí - diváků a nediváků - autorka zjišťuje, zda Wifina vzdělává své diváky jak v mediální problematice, tak v dalších oborech. Hodnocení výzkumu nabízí nejen konkrétní případy pořadem poznamenaných i netknutých diváků, ale i diskusi nad tím, které faktory efektivitu vzdělávacích pořadů ovlivňují. Kromě obsahu samotného autorka práci pojala jako otestování sady metod, které skombinovala pro potřebu zjišťování efektivity vzdělávacích pořadů. Tento...
Uživatelské zvyklosti užívání médií dětí z dětských domovů
Benešová, Lucie ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Práce pojednává o mediálním prostředí a životním stylu dětí z dětských domovů. Ve výzkumné části na základě teoretického podkladu zkoumá mediální zvyklosti dětí, dostupnost médií, vlastnictví médií a rodičovskou mediaci. Porovnává vzorek 48 dětí z dětských domovů a vzorek 62 dětí ze dětí z rodin. Kvantitativní výzkum je doplněný výzkumem kvalitativním ve formě polostrukturovaných rozhovorů s vychovateli v šesti dětských domovech a hromadnou diskuzí s dětmi v jednom z nich. Hlavním cílem práce je přiblížit, jakou roli hrají média v každodenním životě dětí z dětských domovů. Komparativní výzkum odpovídá na hlavní otázku, zda se mediální zvyklosti liší od dětí z rodin: Jaká strategie rodičovské mediace v domovech převažuje a jak se liší od mediace, se kterou se setkáme v rodinách.
Opozice "člověk - zvíře" v jazyce. Příspěvek k českému jazykovému obrazu světa
Šťastná, Lucie ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Diplomová práce je příspěvkem ke zkoumání českého jazykového obrazu světa a využívá základní teoretická a metodologická východiska kognitivní a kulturní lingvistiky. Práce se zabývá opozicí "člověk - zvíře", resp. "lidské - zvířecí" v češtině a ukazuje, jakým způsobem jsou v jazyce zooapelativa (názvy zvířat) vztažena ke skutečnostem z lidského světa. Velká část práce vychází převážně z analýzy českého slovníkového materiálu (z etymologických, výkladových, synonymických a frazeologických slovníků). Srovnána je rovněž vědecká (biologická) klasifikace živočichů s kategorizací v přirozeném jazyce. Pro kategorii ZVÍŘE jsou stanoveny čtyři základní domény, které konstituují pojmový model (rámec) této kategorie: "místo, kde zvíře žije", "fyzické vlastnosti", "chování zvířete" a "souvislost s člověkem". Součástí práce je i dotazníkový výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jakým způsobem čeští mluvčí vnímají kategorii ZVÍŘE a zda považují některá zvířata za protypičtější než jiná.
"Mediální gramotnost a mediální výchova jako témata odborného výzkumu"
Pauzarová, Kateřina ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
(abstrakt) Tato práce má za cíl zmapovat významné výzkumy z oblasti mediální výchovy a mediální gramotnosti přibližně za první desetiletí 21. století v Evropě. Věnuje se uskutečněným výzkumům ze tří oblastí, výzkumy jako nástroj konsensu, výzkumy věnující se mediální výchově na školách a výzkumy zabývající se dětmi a mladými lidmi a jejich přístupem k novým technologiím. V této části se práce zabývá iniciativami a legislativními kroky, které připravila Evropská unie v oblasti rozvoje mediální gramotnosti, blíže seznamuje s vývojem na poli výzkumů věnujících se mediální výchově a představuje i projekt EU Kids Online. Dále srovnává dva výzkumy z Velké Británie z roku 2010 a seznamuje i s britským regulačním orgánem OFCOM a jeho výstupy v oblasti výzkumů mediální gramotnosti dětí a dospělých. Na základě zjištěných skutečností navrhuje výzkum pro Českou republiku s tématem rodičovské mediace v internetovém prostředí.
Mediální výchova a digitální gramotnost nevidomých středoškoláků
Fraiová, Anna ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou mediální výchovy nevidomých středoškolských studentů, a to zejména v aktuálním kontextu digitálních médií. V teoretické části text pojednává především o problematice vzdělávání zrakově postižených osob, o zařazení průřezového tématu Mediální výchova do výuky českých základních a středních škol a také o specificích digitálních médií a širokých možnostech jejich využití zrakově postiženými jedinci. Ve druhé části práce jsou detailněji prozkoumány jednotlivé složky digitální gramotnosti nevidomých středoškoláků. Jako výzkumná metoda byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory byly provedeny s desítkou zrakově postižených středoškolských studentů a následně podrobeny kvalitativní obsahové analýze. Hlavním cílem práce je upozornit na specifika vztahu nevidomých k digitálním médiím a zdůraznit význam mediální výchovy v této souvislosti.
Děti jako šiřitelé mediální gramotnosti v rodině
Říhová, Aneta ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Název práce: Děti jako šiřitelé mediální gramotnosti v rodině Typ práce: Bakalářská práce Autor: Bc. Aneta Říhová Vedoucí práce: Mgr. Radim Wolák Bakalářská práce se zabývá problematikou šíření mediální gramotnosti v rodinách. Konkrétně je pozornost věnována vzájemnému vztahu mezi mediální výchovou zavedenou do školních osnov a skutečností, zda se žáci druhého stupně základních škol v souvislosti s absolvovanou výukou stávají nebo alespoň mohou stávat šiřiteli mediální gramotnosti. V dnešní době je dosahování mediální gramotnosti sice spojováno především se školní mediální výchovou, nicméně je to právě rodinné prostředí, kde je vztah dětí k médiím ustavován již od raného dětství. Samotnému působení dětí v oblasti šíření mediální gramotnosti v rodinách nebyla dosud věnována výrazná pozornost. V teoretické části práce jsou představeny výchozí pojmy a realizovaný výzkum je zasazen do širšího kontextu problematiky mediální výchovy v rodinách. V empirické části práce jsou představeny výsledky z provedeného výzkumného šetření, v rámci kterého byly vedeny čtyři polostrukturované rozhovory ve dvou rodinách - vždy odděleně s rodičem a dítětem navštěvujícím druhý stupeň základní školy, případně odpovídající ročník gymnázia. Práce si neklade za cíl přinést zobecnitelné výsledky, ale pokouší se upozornit na...
Veřejnoprávní televize jako výchovné a vzdělávací médium: analýza programu ČT Déčko
Hájková, Monika ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Diplomová práce "Veřejnoprávní televize jako výchovné a vzdělávací médium: analýza ČT Déčko" se zabývá výchovou a vzděláním v oblasti dětí a mládeže, kterou svým divákům nabízí veřejnoprávní Česká televize. Veřejnoprávním médiím je výchovné a vzdělávací působení často připisované již v souvislosti s jejich definicí. České televizi jednak působení v oblasti vzdělávání diváků ukládá zákon o České televize a také je, spolu s výchovným působením, zejména dětí a mládeže, obsaženo v Kodexu České televize. Cílem této práce je tedy zmapovat, jakým způsobem Česká televize k tomuto vlastnímu závazku přistupuje v souvislosti se spuštěním dětského kanálu ČT Déčko. První část práce se snaží ukotvit samotné pojmy dětství, výchovy a vzdělání do historického, sociologického a také mediálního kontextu. Zabývá se proto pojetím dětství, nastiňuje možné přístupy k výchovnému a vzdělávacímu potenciálu televizního vysílání jako takového. Rovněž mapuje tradici vysílání pro děti a mládež, programové typy, které je možné vysledovat i ve vysílání dnešním. Praktická část se poté pomocí kvalitativní analýzy zaměřuje na to, jaké vzdělávací oblasti ČT Déčko dětskému diváku nabízí a jakým způsobem tyto vzdělávací oblasti prezentuje. Nadto také sleduje výchovné cíle, které jsou součástí vzdělávacích pořadů. V závěru pak práce spojuje...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 55 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 ŠŤASTNÁ, Lada
3 ŠŤASTNÁ, Leona
1 Šťastná, L.
4 Šťastná, Lenka
3 Šťastná, Leona
1 Šťastná, Liliana
2 Šťastná, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.