Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Depiction of Slovakia in Czech artistic milieu until 1918
Ernestová, Simona ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Bakalárska práca skúma obraz Slovenska v českom umeleckom prostredí od polovice 19. storočia po vznik spoločného štátu v roku 1918. Zameriava sa na to, akým spôsobom bolo Slovensko a Slováci zobrazovaní v dielach českých umelcov ako Josef Mánes, F. B. Zvěřina, Mikoláš Aleš, Jaroslav Augusta, Emil Pacovský, či Miloš Jiránek. Predstavuje slovenských horalov, zbojníkov a drotárov ako symboly Slovákov. Tento obraz sa vytváral na pozadí budovania českej národnej identity, v dobe kedy Uhorské Slovensko bolo súčasťou Zalitavska a České krajiny súčasťou Predlitavska. Za pomoci slovanského mýtu, detvianskeho mýtu a československého mýtu, ktoré niektorí českí umelci reflektovali a následne rozvíjali, vznikal obraz slabšieho spriateleného slovanského národa, bojujúceho proti silnému maďarskému útlaku. Štúdia zároveň poukazuje na rôzne výklady a interpretácie v dobe vzniku umeleckých diel, po vzniku prvej republiky a po komunistickom prevrate v 50. rokoch 20. storočia.
Vojtěch Hynais po návratu z Paříže.
Kikoťová, Karolína ; Šámal, Petr (vedoucí práce) ; Dlábková, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se v úvodu zabývá přiblížením života Vojtěcha Hynaise před odjezdem do Prahy, přičemž jsou zmíněni Hynaisovi učitelé, vlivy, které na umělce působily, a zásadní díla, která v tomto období vytvořil. Práce se dále chronologicky posouvá k umělcově příjezdu do Prahy, řeší jeho přijetí do českého uměleckého dění, s čímž souvisí mj. představení obrazu Paridův soud. Jedním z cílů práce je také sledování Hynaisovy činnosti jako architektonického dekoratéra a grafického designéra, je proto dáván důraz i na díla tohoto charakteru. Práce neopomíjí zásadní portrétní díla a nastiňuje pozdní fázi Hynaisovy tvorby, která souvisí s otázkou rozporu mezi progresivností a konzervativností, a to zejména v kontextu akademismu. V této souvislosti se práce zabývá i Hynaisovou pedagogickou činností na pražské Akademii, odkrývajíc mimo jiné jeho vliv z pozice profesora (nejen) na mladší generaci. Závěr bakalářské práce si dává za cíl zodpovědět otázku pokrokovosti versus konzervativnosti v díle Vojtěcha Hynaise.
České Amazonky: Dívčí válka v umění 19. století v Čechách.
Vlčková, Kateřina ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá uměleckými díly vycházejících z české národní pověsti "O Dívčí válce" a námětů příbuzných, jakými jsou například Amazonky a ženy-bojovnice spadající do uměleckého období 19. století. Součástí práce je analýza nejvýznamnějších literárních pramenů dobových a historických, které inspirovaly autory uměleckých děl. Dále se práce věnuje katalogovému výčtu děl s tématikou Dívčí války s popisem a rozborem konkrétních příkladů obrazů nebo soch. Práce se zaměří na paralely k antickým Amazonkám a jejich literárním zpracováním, které vytváří předobraz k příběhu z české mytologie. Práce se zabývá i postavením a vnímáním ženy v soudobé české společnosti 19. století, reflektuje postavu ženy-bojovnice a ženy-múzy ve společnosti a kultuře 19. století. Cílem práce je předvést repertoár českého umění 19. století zaměřující se na téma Dívčí války a na základě kulturních a společenských aspektů vyhodnotit oblibu zobrazování daného tématu a vzájemné vztahy mezi zobrazovanými díly a uměleckými díly ve vztahu k literatuře, divadlu a hudbě. KLÍČOVÁ SLOVA Umění 19. století, Dívčí válka, Amazonky, Česká mytologie, Mytologie, Staré pověsti české, České malířství a sochařství 19. století.
Bitva u Abukiru Antoina-Jeana Grose a její ,,druhý život".
Lembaková, Valerie ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Chromolitografická reprodukce zažila v průběhu 19. století veliký rozkvět, jak v našem prostředí, tak i v zahraničí. Značné popularity dosáhla díky své technice především v oblasti reklamy a plakátů. Čtyřbarvotisk představoval vysokou techniku chromolitografie a byl často používán zejména k reprodukci olejomaleb. Příkladem je chromolitografie ze soukromé sbírky, vytištěná na plátno, s motivem The Battle of Aboukir od Antoine-Jeana Grose. Primárním zdrojem pro pochopení úspěšných současníků Grose a vlivu jejich mistra Jacques- Louise Davida je zde publikace Emulation: Making Artists For Revolutionary France od Thomase Crowna. Detailní zpráva od Ann Friedman poskytuje informace o původu a tvorbě originálního díla, na základě, kterého byla provedena reprodukce. Diskuze o různých předpokladech ohledně povahy dané chromolitografie vychází z konzultací a pohledů různých kunsthistoriků. Mezi důležité zdroje patří restaurátorská zpráva a odborné články zabývající se barevnou litografii ve Francií, včetně specializovaného obchodování a reprodukcí chromolitografie. Na základě těchto podkladů se pokusím analyzovat možnosti vzniku reprodukce. Opomenuta nebude ani terminologie "anaplastu", která je zkoumána na základě konzultace s panem doktorem Šámalem. Cílem této práce je studium konkrétního díla ze soukromé...
Sochařské dílo Stino Paukerta
Paukertová, Martina ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
The concern of this bachelor theses is about sculptor and medallist Stino Paukert (*1879 †1960), pupil of Stanislav Sucharda (*1866 †1916). The main aim of this thesis is a listing of his works and an attempt to contextualize it. It chronologically through his life events map his work. The first part is devoted to the beggining of his life and study, the next one is about his stay in Rome and the last one is about his work after the first world war and return to the Czechoslovak Republic. As a supplement is the listing of his work.
Jaromír Stretti-Zamponi (1882-1959) - život a dílo
Výborná, Kateřina ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Jaromír Stretti-Zamponi (1882-1959) - život a dílo Bakalářská práce se věnuje životu a umělecké tvorbě Jaromíra Stretti-Zamponiho, malíře a zejména předního českého grafika první poloviny 20. století, který pocházel z významné pražské umělecké rodiny původem z Itálie. Ačkoli byl autodidakt, ve své grafické tvorbě, která se zaměřovala na pražskou městskou vedutu či italské nebo pařížské motivy, dosáhl opravdového mistrovství. Byl zakládajícím členem Sdružení českých umělců grafiků Hollar a dlouholetým členem Spolku výtvarných umělců Mánes. Méně známý je jeho podíl na vnitřních úpravách Pražského hradu a Černínského paláce ve 20. až 40. letech 20. století. Cílem práce je, vedle vylíčení životního příběhu a uměleckých východisek, postihnout tvorbu tohoto umělce v kontextu vývoje české moderní grafiky 20. století. Nedílnou součástí bakalářské práce je dosud ve své úplnosti nezpracovaný popisný seznam jeho grafického díla. Klíčová slova Jaromír Stretti-Zamponi, grafické umění, akvatinta, městská veduta, Sdružení českých umělců grafiků Hollar
Klášter Doksany v pozdním středověku (cca1420-1526)
Šámal, Petr ; Pátková, Hana (vedoucí práce) ; Kubín, Petr (oponent)
Předkládaná práce se zabývá analýzou pramenů k dějinám Doksanského kláštera v letech 1420- 1526. Autor shromažďuje listinný materiál, dochovaný z dané doby v originálu či opisu. Snaží se též zmapovat, ve kterých edicích byl tento materiál v pozdější době vydán. Za pomoci dostupné literatury se následně pokouší vystihnout základní aspekty postupné obnovy klášterního života po husitském zpustošení. Téma dělí na několik oblastí - zabývá se správou kláštera, jeho hlavními představiteli, kontakty s dalšími obdobnými institucemi a následně obrací svou pozornost na listinami nejlépe zdokumentovanou stránku pohusitské existence Doksan - na jejich majetkový stav a jeho proměny. V závěrečné fázi pak podrobuje listiny diplomatické analýze, přičemž je dělí podle původce na listiny vydané klášterem, listiny královské, šlechtické, městské, měšťanské a poddanské a na listiny duchovních.
Kapitoly z budovatelské literární kultury
Šámal, Petr ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent) ; Bauer, Michal (oponent)
Dne 7. dubna 1949 byl literární vedec a estetik Jan Mukarovský uveden do funkce rektora Univerzity Karlovy. Tradice žádala, aby svuj nástup doprovodil reprezentativní prednáškou presahující hranice jednoho oboru. Slavnostní proslov vydaný pozdeji pod názvem Socialistická stranickost ve vede o umení uvádela teze, podle níž stojí pred tehdejší vedou jeden základní úkol: uvést svuj stav v soulad se zásadne zmenenými výrobními vztahy a s celkovou prestavbou spolecnosti.! Pripomínka faktu, že nekdejší zakladatel literárnevedného strukturalismu stanul v cele nejvýznamnejší soudobé kulturní instituce práve v dobe pocínajícího stalinismu a že v této chvíli manifestacne zavrhl své drívejší teorie, nestojí v úvodu predkládané práce náhodou. Budovatelská literární kultura, která je predmetem našeho zájmu a jíž rozumíme celek literárních aktivit odehrávajících se na prelomu ctyricátých a padesátých let 20. století v rámci uzavreného komunikacního prostoru vymezeného novou státní mocí, je totiž cástí soudobé ceské literární historie a historiografie vnímána jako pokus o zpretrhání veškerých dosavadních tradic a vazeb ceské kultury a o její maximální pripodobnení cizímu, totiž sovetskému vzoru (napr. BAUER 2003, KNAPÍK 2004, PEšEK 1998). A práve prípad Jana Mukarovského, vedce, jehož teorie se formovaly v tesném kontaktu...
Sochař Ludvík Šimek (1837 - 1886)
Bradáčová, Barbora ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o sochaři 19. století Ludvíku Šimkovi, který žil v letech 1837- 1886. Práce za pomoci historických pramenů a odborné literatury mapuje nejen jeho umělecká díla, ale věnuje se i jeho důležitým životním etapám. První část práce se zabývá Šimkovými studentskými lety a díly, která byla ovlivněna jeho učitelem Emanuelem Maxem. V druhé části je zmíněna druhá umělecká etapa. Ta začíná odchodem do Říma, kde se setkává s Václavem Levým, jenž mu pomohl s vytvořením pomníku Josefa Jungmanna v Praze. V poslední části práce je popsána Šimkova závěrečná tvorba a její dopady na budoucí práci začínajícího Josefa Václava Myslbeka.
České novobarokní sochařství
Bezoušková, Martina ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent) ; Šámal, Petr (oponent)
K základním cílům předkládané disertační práce patří ozřejmění významu novobarokních tendencí a jejich zařazení do kontextu vývoje českého sochařství. Aby bylo možné lépe pochopit úlohu novobaroka vzhledem k českému prostředí, je zapotřebí nejprve projít samotný proces rehabilitace barokních hodnot, který s sebou ve druhé polovině 19. století přinesl tvořivý přístup k motivům 17. a 18. století. Docenění baroka se věnuje první část této práce, která mapuje zásadní dobové studie a pojednává o společensko-kulturních a ideových předpokladech, které vedly k rozšíření zájmu o baroko. V tomto ohledu silně zaznívá především téma pražské asanace, díky níž se z většiny sochařů stali modeléři, kteří přetvářeli novobarokní fasády nově postavených domů v komplexní výzdobné programy dynamického a dekorativního charakteru. Třetí kapitola se rovněž zabývá velmi cenným ideovým podnětem, a sice dobovými vzorníky Celdy Kloučka a Friedricha Ohmanna, které velkou měrou přispěly k rozšíření povědomí památek českého baroka jako inspiračních zdrojů pro dekorativní plastiku a štukový dekor. Na úvodní část přímo navazuje čtvrtá kapitola, jež se věnuje podnětům barokních sochařů Matyáše Bernarda Brauna a Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa, jejichž tvorba ovlivnila mladou sochařskou generaci svou snahou o monumentalitu,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šámal, P.
1 Šámal, Patrik
1 Šámal, Pavel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.