Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Myšlení obrazu
Řebíková, Barbora ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Kouba, Pavel (oponent)
Text se pokouší o prozkoumání klasické teorie mimésis, která obsahuje motivy, jež naše rozumění obrazu ovlivňují dodnes. Klasickému vymezení mimésis je věnována pozornost především v dílech Platóna a Aristotela. Práce se pokouší prozkoumat nejen klasickou podobu této teorie, ale také její proměnu v moderním filosofickém prostředí. Nejprve zkoumá proměnu pojmovou a to vymezením mimésis jako zobrazení a reprezentace. Poukazuje také na proměnlivé akcentování podobnosti ve zkoumané teorii. Poté se věnuje analýze myšlenkových pozic Nelsona Goodmana, který roli podobnosti pro vymezení teorie umění jako nápodoby odmítá a realismus staví na zcela jiných základech. V závěru práce jsou popsány dva modely vidění, které korespondují s navrženým vymezením mimésis. Práce tvoří základ myšlení obrazu, které by mohlo pokračovat prozkoumáním současného umění z pohledu teorie, kterou práce zkoumá.
Umění a poznání. Přínos tematizace vztahu umění a poznání pro teorii současného vizuálního umění
Řebíková, Barbora ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Koleček, Michal (oponent)
Mgr. Barbora Řebíková, Katedra estetiky, FF UK, Praha Umění a poznání. Přínos tematizace vztahu umění a poznání pro teorii současného vizuálního umění Abstrakt: Disertační práce se zabývá vztahem umění a poznání a zkoumá, jaký přínos by tato tematizace mohla mít pro teorii současného vizuálního umění. Výběr tématu vychází z citlivosti k aktuálnímu dění ve světě umění, kde se tento vztah dostává do popředí zájmu. Práce toto dění představuje a ukazuje, k jakým obratům v soudobém světě umění dochází a jakým způsobem je zvýznamněna role diváků. Zabývá se podobou současného umění, která k těmto obratům vedla a představuje faktory, jež tuto podobu ovlivnily. V práci jsou představeny především ty faktory ovlivňující podobu současného umění, které ovlivnily i nároky kladené na diváky. Pozornost je poté věnována filosofickým východiskům zkoumaného vztahu a v práci jsou představeny základy jeho zkoumání u Platóna a Aristotela. Hlavní teoretické těžiště zkoumaného vztahu však představuje estetický kognitivismus, který je v práci důkladně představen. V rámci této teorie, jež se na vztah umění a poznání výslovně zaměřuje, však není nalezena dostatečná aktuálnost či uplatnitelnost na problémy soudobého umění. V závěrečné části se proto práce zaměřuje na estetiku a navrhuje nový pojem "poučený estetický postoj", jež by...
Myšlení obrazu
Řebíková, Barbora ; Kouba, Pavel (oponent) ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce)
Text se pokouší o prozkoumání klasické teorie mimésis, která obsahuje motivy, jež naše rozumění obrazu ovlivňují dodnes. Klasickému vymezení mimésis je věnována pozornost především v dílech Platóna a Aristotela. Práce se pokouší prozkoumat nejen klasickou podobu této teorie, ale také její proměnu v moderním filosofickém prostředí. Nejprve zkoumá proměnu pojmovou a to vymezením mimésis jako zobrazení a reprezentace. Poukazuje také na proměnlivé akcentování podobnosti ve zkoumané teorii. Poté se věnuje analýze myšlenkových pozic Nelsona Goodmana, který roli podobnosti pro vymezení teorie umění jako nápodoby odmítá a realismus staví na zcela jiných základech. V závěru práce jsou popsány dva modely vidění, které korespondují s navrženým vymezením mimésis. Práce tvoří základ myšlení obrazu, které by mohlo pokračovat prozkoumáním současného umění z pohledu teorie, kterou práce zkoumá.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.