Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Agatha Christie v české literární kultuře
Šupšaková, Viktória ; Řadová Holanová, Markéta (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
V předkládané bakalářské práci se soustředíme na osobnost britské spisovatelky Agathy Christie (1890-1976) a její dílo v české literární kultuře. V úvodu se nachází její stručný životopis a charakteristika nejen prozaického díla, které se řadí k detektivnímu žánru, ale i divadelních her, příběhů psaných pod pseudonymem Mary Westmacott a jiných textů (soupis díla v příloze), s nastíněním kontextu - co ve stejné době publikovali jiní britští spisovatelé ve Velké Británii. Po snaze o definici detektivky se zde nachází historie detektivního žánru, která je rozdělená na světovou a českou část, s těmi nejdůležitějšími osobnostmi tohoto žánru a jejich díly. Následuje těžiště práce, které mapuje česká knižní vydání Agathy Christie, tj. od jejich počátků v roce 1927 až po současnost. Dále se věnujeme recepci jejího díla v české literární kultuře, jak se odrážela na stránkách periodik. V závěru práce se snažíme konstruovat vývoj pohledu na Agathu Christie jakožto spisovatelku detektivního žánru na základě recepce jejího díla a pohledem na nakladatelství, které její dílo vydávaly.
Cesta k žánru. K rané historii detektivky v české literární kultuře (do roku 1928)
Řadová Holanová, Markéta ; Janáček, Pavel (vedoucí práce) ; Wutsdorff, Irina (oponent) ; Šidák, Pavel (oponent)
Cesta k žánru. K rané historii detektivky v české literární kultuře (do roku 1928) (abstrakt disertační práce) Ústředním tématem předkládané disertační práce je raná historie detektivní prózy v české literatuře a literární kultuře. Polemizujeme přitom se zažitým pojetím dějin české detektivky, které dosud převládá v literárněvědné bohemistice, jež jako první nacionalizovanou detektivní prózu označuje román Tajemství obrazárny Emila Vachka, který vyšel na konci dvacátých let dvacátého století. Naším cílem nebylo tento model dějin radikálně přepsat, ale spíše ho zasadit do historického kontextu - počínaje druhou polovinou devatenáctého století -, kterému byla dosud věnována pouze okrajová pozornost. Současně jsme se pokusili ukázat těsné spojení mezi představou o počátku žánru v prostředí národní literatury a vnímáním, potažmo definicí dané žánrové kategorie. Teoretickým ukotvením disertace byly zejména novější angloamerické práce revidující starší představy o dějinách detektivky, které nejčastěji vycházely z určité normativní představy o detektivní próze. Jak upozornila novější literatura předmětu, teleologické konstrukce historie žánru - příznačné pro starší bádání - mohou z jejích dějin vyřazovat díla, která nesplňují později stanovená normativní pravidla žánru, ačkoli v době svého vzniku mohla...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.