Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Idea a fenomén
Říha, Cyril ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Thein, Karel (oponent) ; Zervan, Marian (oponent)
Název této části pochází z jednoho Patočkova rukopisu, konkrétně rukopisu se signaturou 3000/331 a názvem "Leonardo, Michelangelo". Tento manuskript patří do tzv. strahovské pozůstalosti a dosud nebyl - podobně jako téměř všechnl jemu příbuzné- uveřejněn. Patočka jej psal někdy v průběhu druhé světové války jako jednu ze součásti své plánované knihy o filosofii dějin. Celý rukopis, obsahujid hotové, souvislé úvahy, ale též kusé poznámky a výpisky, se rozkládá na 36 rukou psaných stranách formátu A5. To je však pouze hrubý, často velmi fragmentární text, a proto bude místy nezbytné sáhnout po jeho bezprostředním kontextu, tedy po dílech, na které Patočka v tomto svém rukopise výslovně odkazuje. Jde především o Leonardovu knihu O maliřstvi, sbírku jeho zlomků od M. Herzfeldové, Panofského studii Idea a Vasariho Životy. 7 Takto rozšířený text bude tvořit rámec pro naši důkladnou četbu. Zajímat nás na něm budou některé jeho zvláštní momenty - "vnější" překvapení (pro čtenáře přicházejícího k němu z vnějšku) a "vnitřní" pokušení (obsažená přímo uvnitř tohoto textu). A začněme hned prvním překvapením. Teoretické malířství je zde postaveno proti maliřstvi výkonnému. Toto děleni má dle Patočky svůj původ v protikladu vita contemplativa a activa: " ... jest aplikaci dualismu života kontemplativního a praktického na...
Jak nově myslet architekturu. Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury
Tourek, Jiří ; Říha, Cyril (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent) ; Zervan, Marian (oponent)
Disertační práce Jak nově myslet architekturu. Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury se pokouší o souhrnnou teoreticko-filosofickou analýzu nejpodstatnějších myšlenek pozdního díla soudobého teoretika architektury i architekta Petera Eisenmana. Základním východiskem jeho teoretického díla se ukazuje zásadní odmítnutí jakékoliv nadčasové esence architektury a snaha o její "odsunutí" z metafyzických základů. Cestou k tomuto cíli je tzv. "kritičnost", vypracovaná pomocí tří základních pojmů: interiority (ustavující pojetí architektury v konkrétní době), exteriority (zohlednění vlivů vnějších faktorů na proměny architektury) a anteriority (souhrnný pohled na dějiny architektonického diskursu). Tyto tři pojmy se u Eisenmana propojují v pojetí "nerozhodnutelnosti", ústředním motivu ve vypracování kritičnosti, a také v pojetí "diagramu" jakožto možného prostředku pro překonání metafyzického základu architektury. V závěru disertační práce následuje souhrnné zhodnocení Eisenmanova teoretického díla a jeho významu, a také zasazení takto pojatého celku do souvislosti s myšlením konce metafyziky. Tato souvislost staví Eisenmana do obdobné pozice, z níž se s celkem západní kultury pokoušeli vyrovnat autoři jako Nietzsche, Heidegger či Derrida. Kromě samotného přiblížení Eisenmanova...
Identita místa Případová studie sídliště Solidarita
Hodúlová, Tereza ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Říha, Cyril (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá studiem vztahu člověka a jeho prostředí. Práce řeší otázku identity místa a identifikace s místem na příkladu pražského sídliště Solidarita. Snaží se o analýzu prostředí z hlediska konceptu identity místa, který má multidimenzionální charakter. Z toho důvodu byl zvolen přístup případové studie, která umožňuje komplexní studium prostoru z různých hledisek. Zabývá se tedy historií sídliště, jeho rezidenty, sociálními vazbami a percepcí prostoru. Sídliště Solidarita je kvůli jedinečnému komplexnímu urbanistickému řešení s občanskou vybaveností a přítomností zeleně prezentováno jako místo, poskytující svým rezidentům kvalitní prostor, podporující produkci sociálních interakcí. Díky prostoru, který respektuje lidské měřítko mají rezidenti sídliště Solidarita silné vazby k místu. Tato ústřední hypotéza práce byla nakonec potvrzena. Práce se mimo jiné snažila poukázat na důležitost sociologických a antropologických výzkumů prostoru, které by měly být součástí urbanistických procesů. Klíčová slova: Architektura, Identita místa, Místo, Prostor, Sídliště, Sídliště Solidarita, Sousedství, Urbanismus, Vazba k místu
Která je ta pravá? Hodnocení budov z perspektivy úspory energie a finančních prostředků
Špot, Marek ; Říha, Cyril (vedoucí práce) ; Klápště, Petr (oponent)
Práce se věnuje hodnocení obytných budov z perspektivy úspory energie a finančních prostředků. Více než 40 % veškeré člověkem spotřebovávané energie je vydáváno na výstavbu a provoz budov, v nichž člověk tráví většinu svého života. Smyslem práce je proto podpořit debatu o prospěšnosti nových, energeticky i environmentálně šetrnějších stavebních trendů. Teoretická část práce přibližuje ekologicky úsporné rodinné domy a odlišnosti jejich výstavby od běžně stavěných budov, empirická část je srovnává z pohledu energetických a finančních úspor s ostatními typy domů. Dále se práce zaobírá nejčastějšími ,mýty' o udržitelném stavebnictví. Na základě dostupných dat nakonec vyslovuje závěry, který typ domů vychází z energetického i finančního hlediska nejvýhodněji, přičemž jsou zohledněna i jiná, např. environmentální, hlediska. Klíčová slova: udržitelné stavebnictví, pasivní dům, úspory energie, trvale udržitelný rozvoj
Jak nově myslet architekturu. Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury
Tourek, Jiří ; Říha, Cyril (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent) ; Zervan, Marian (oponent)
Disertační práce Jak nově myslet architekturu. Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury se pokouší o souhrnnou teoreticko-filosofickou analýzu nejpodstatnějších myšlenek pozdního díla soudobého teoretika architektury i architekta Petera Eisenmana. Základním východiskem jeho teoretického díla se ukazuje zásadní odmítnutí jakékoliv nadčasové esence architektury a snaha o její "odsunutí" z metafyzických základů. Cestou k tomuto cíli je tzv. "kritičnost", vypracovaná pomocí tří základních pojmů: interiority (ustavující pojetí architektury v konkrétní době), exteriority (zohlednění vlivů vnějších faktorů na proměny architektury) a anteriority (souhrnný pohled na dějiny architektonického diskursu). Tyto tři pojmy se u Eisenmana propojují v pojetí "nerozhodnutelnosti", ústředním motivu ve vypracování kritičnosti, a také v pojetí "diagramu" jakožto možného prostředku pro překonání metafyzického základu architektury. V závěru disertační práce následuje souhrnné zhodnocení Eisenmanova teoretického díla a jeho významu, a také zasazení takto pojatého celku do souvislosti s myšlením konce metafyziky. Tato souvislost staví Eisenmana do obdobné pozice, z níž se s celkem západní kultury pokoušeli vyrovnat autoři jako Nietzsche, Heidegger či Derrida. Kromě samotného přiblížení Eisenmanova...
New York, Eldorádo versus Nový Jeruzalém
Tourek, Jiří ; Říha, Cyril (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent)
Tato práce se zabývá moderním městem a jeho různými podobami tak, jak se rozvinuly v rámci modernity. Srovnává názory na město klasických modernistů (Le Corbusier apod.) a americkou podobu moderních měst (mrakodrapy), tak jak ji definuje Rem Koolhaas. Konkrétním příkladem, na němž jsou všechny teze ukazovány, je New York. Práce se též snaží přiblížit myšlenky nizozemského architekta a myslitele Rema Koolhaase.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.