Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 51 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka tematického celku ptaci na školách se zrakovým postižením
Doupalová, Šárka ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Machová, Hana (oponent)
Cílem diplomové práce je ověření některých aktivizujících vyučovacích metod a organizačních forem (např. pracovní listy, přírodovědná exkurze) ve výuce tematického celku Ptáci na 2. stupni ZŠ a na čtyřletém gymnáziu. V diplomové práci je proveden rozbor tématu Ptáci v českých učebnicích a porovnáno ornitologické učivo v učebnicích systematického i ekologického pojetí. Dále jsou zpracovány obsahové náměty pro realizaci aktivizujících prvků ve výuce s následnou evaluací v praktické výuce. Jako samostatná kapitola je řešeno určování vybraných ptačích druhů na základě jejich zpěvu či dalších hlasových projevů zrakově handicapovanými žáky. Ptačí hlasy jsou prezentovány nahrávkami na CD při jarních exkurzích.
Badatelsky orientovaná výuka v přírodních vědách
Nedomová, Martina ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Kettnerová, Bohumila (oponent)
V bakalářské práci jsou charakterizovány mezinárodní výzkumné projekty v oblasti přírodovědného vzdělávání PISA (Programme for international student assessment), TIMSS (Third international mathematics and science study) a projekt ROSE (Relevance of science education). V druhé části se práce zaměřuje na aktivity Evropské unie, které se zabývají problematikou spojenou s nezájmem žáků o přírodní vědy. Z průzkumů EU vyplynula jistá doporučení, z nichž k nejvýznamnějším patří zařazování badatelského přístupu do vzdělávání. Charakteristikou tohoto způsobu výuky se zabývá další část práce. Popsány jsou také projekty probíhající v Evropě, které aplikují tento přístup do vzdělávání. V závěru práce je uveden český projekt "3V", jenž tento nový přístup aplikuje v biologii.
Porovnání efektivity problémově a klasicky vedené výuky u žáků vyššího gymnázia
Vošmerová, Blanka ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Čechová, Marie (oponent)
V diplomové práci je porovnávána efektivita problémově a klasicky vedené výuky u žáků vyššího gymnázia na příkladu tematického celku dýchání člověka. Efektivita byla porovnávána pomocí výzkumného nástroje, který obsahuje pretest, posttest I a posttest II. Výsledky žáků v testech byly statisticky vyhodnoceny pomocí dvouvýběrových testů a korelační analýzy. Práce obsahuje také přípravy na dvě varianty výuky a praktická cvičení (včetně PowerPointové prezentace) a názory českých a zahraničních autorů na problémovou výuku a efektivitu ve školách.
Porovnání efektivity problémově a klasicky vedené výuky u žáků nižšího gymnázia
Radvanová, Sabina ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Vacková, Blanka (oponent)
V diplomové práci je porovnána efektivita problémově a klasicky vedené výuky na příkladu tematického celku dýchání člověka u žáků nižšího gymnázia. Efektivita byla porovnána pomocí vytvořeného výzkumného nástroje - pretestu, posttestu I, posttestu II. Výsledky žáků v didaktických testech byly statisticky vyhodnoceny pomocí dvouvýběrových testů, korelační analýzy a Chí kvadrát testu. Práce též seznamuje s odbornými názory na problémové vyučování a obsahuje zpracované přípravy na obě varianty výuky i praktická cvičení, jež korespondují s vytvořeným prezentačním výukovým programem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Aktivity pro badatelsky orientovanou výuku v biologii
Nedomová, Martina ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
3 Abstrakt Hlavním cílem diplomové práce je sestavit a ověřit materiály podporující badatelsky orientovanou výuku na téma Voda v životě člověka. Práce, která vznikla jako součást mezinárodního projektu ESTABLISH, je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá charakteristikou badatelsky orientované výuky, jejím přínosem a historií, seznamuje s národními a zahraničními projekty a pracemi tuto výuku aplikujícími. Hlavní pasáž praktické části diplomové práce se zabývá sestavením a ověřením materiálů pro badatelsky orientované aktivity k tematické jednotce Voda v životě člověka. Součástí materiálů je metodická příručka pro učitele a pracovní listy k jednotlivým aktivitám. Práce dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření pro studenty realizovaného po ověřování aktivit pro získání zpětné vazby o průběhu ověřování materiálů a jejich vhodnosti. Součástí práce je i realizace dotazníkového šetření pro pedagogy, kterým bylo orientačně zhodnoceno povědomí o badatelsky orientované výuce a její dosavadní užívání u učitelů biologie na gymnáziích v Praze. Praktická část obsahuje také analýzu úloh k tématu voda ve spojení s člověkem ve vybraných učebnicích biologie a přírodopisu. Klíčová slova: Vzdělání, přírodní vědy, biologie, badatelsky orientovaná výuka, projekt ESTABLISH, výuková...
Terminologický slovníček kmene členovců pro žáky základních škol a studenty středních škol
Částková, Drahuše ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent)
8. Abstrakt Autor diplomové práce: Drahuše Částková Název diplomové práce: Terminologický slovníček kmene členovců pro žáky základních škol a studenty středních škol Klíčová slova: členovci, terminologie, terminologický slovníček, porovnání učebnic, srovnávací tabulka, pomocné texty pro žáky, přírodopis, biologie Obsah: Diplomová práce obsahuje terminologický slovníček členovců, porovnání jednotlivých učebnic přírodopisu pro základní školy a biologie pro střední školy s doložkou MŠMT a srovnávací tabulky výskytu termínů v jednotlivých učebnicích. Terminologický slovníček obsahuje celkem 202 hesel, která doprovází 19 schematických nákresů. Každý zařazený termín, který je určený žákům základních škol, se vyskytuje alespoň v jedné ze sledovaných učebnic. Typ písma odlišuje termíny určené žákům základních škol od termínů určených studentům středních škol. Slovníček se snaží nabídnout jasnější a správnější vysvětlení než je v učebnicích. V rámci diplomové práce bylo hodnoceno celkem 8 učebnic přírodopisu pro ZŠ a 3 učebnice biologie pro SŠ různého zaměření. Sledované byly především kapitoly věnované členovcům. U jednotlivých učebnic je uvedené, zda jsou přehledné, jaké mají doprovodné ilustrace a fotografie a jaký je počet stran věnovaný členovcům. Popis každé učebnice obsahuje i výčet zařazených jednotlivých...
Vliv praktické výuky na motivaci žáků středních škol ke studiu biologie
Janštová, Vanda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Důvody poklesu zájmu žáků o přírodní vědy a o studium těchto věd jsou předmětem výzkumu v rozvinutých zemích včetně České republiky již několik dekád. Zároveň je klíčovou otázkou jak je možné žáky k zájmu o přírodní vědy přivést a motivovat je ke studiu těchto předmětů. Nabízí se celá řada forem i metod výuky. V této práci byl zkoumán vliv praktických cvičení na motivaci středoškolských žáků ke studiu biologie. Od středoškolských učitelů biologie byly získány údaje o zastoupení tematických celků v praktické výuce. Jako jeden z nejméně zastoupených celků vyšla molekulární biologie a genetika. Pro tento tematický celek byla navržena a otestována praktická cvičení. Bylo ukázáno, že navržená jednodenní cvičení mají kladný vliv na motivaci žáků ke studiu biologie. Dále byly zjišťovány vlivy dalších proměnných (věk, pohlaví, počet praktických cvičení v běžné výuce) na motivaci žáků. Míra motivace českých žáků byla porovnána s motivací žáků z Nového Zélandu. V obou zemích byli ke studiu biologie motivovanější mladší žáci a chlapci, novozélandští žáci dosáhli vyšších motivačních skóre než čeští. Aby bylo možné popsat, co ke studiu biologie přivedlo žáky, kteří o ni mají hlubší zájem, bylo provedeno šetření mezi řešiteli Biologické olympiády, Středoškolské odborné činnosti, účastníky odborného biologického...
Aplikace nových poznatků do výuky biologie na příkladu klonování a kmenových buněk
Kučerová, Eva ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Křesťanová, Věra (oponent)
Předložená práce se zabývá možnostmi aplikace aktuálních poznatků vědy do výuky středoškolské biologie. V souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia zpracovává koncept výuky učiva o klonování a kmenových buňkách. Koncept vychází z třífázového modelu učení a zásad kooperativního vyučování. Kromě doporučených forem a metod výuky obsahuje také učební úlohy různých typů podporujících rozvíjení klíčových kompetencí. Navržený koncept výuky byl ověřen na dvou pražských gymnáziích. Součástí práce je rovněž analýza zahraničních a českých internetových zdrojů poskytující výukové materiály využitelné pro výuku biologie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 51 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 Čížková, Veronika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.