Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Psychosociálníaspekty zahraničních mírových misí AČR
Hrstka, Zdeněk ; Štětovská, Iva (oponent) ; Slaměník, Ivan (oponent)
Tato rigorózní práce vychází z mé disertační práce "Psychosociální aspekty zahraničních mírových misí", obhájené v roce 2009 na katedře vojenské hygieny a preventivního lékařství Fakulty vojenského zdravotnictví v Hradci Králové, Univerzity obrany Brno. Původní disertační práce byla rozšířena o problematiku vojenského prostředí v AČR, zvláštnosti a specifika interpersonálních vztahů v AČR, problematiku bojového stresu a bojové únavy a o syndrom vyhoření. K původním cílům výzkumu byly přidány nové a byly stanoveny nové hypotézy týkající se tématu v závislosti na doplněném výzkumu. Byla rozšířena použitá literatura. Cílem výzkumu bylo posoudit vybrané psychosociální aspekty zahraničních mírových misí zdravotnické služby Armády České republiky, které mohou mít vliv na změny kvality života vojáků a mezilidských vztahů. Pro zjištění dílčích cílů výzkumu byly použity psychodiagnostické metody DZP, IES-R, DŢS, BM, SVF-78, EOD-A a ŠSA. V práci je posuzována zahraniční mírová mise Armády České republiky jako specifická vojenská činnost, která může mít vliv na vznik symptomů posttraumatické stresové poruchy, syndromu vyhoření, bojového stresu a bojové únavy. Podobná práce zatím v tomto rozsahu nebyla publikována. Některé práce se zabývaly pouze dílčími fenomény zkoumání psychického stavu vojáků účastnících se...
Kvalita života a životní spokojenost zaměstnanců školského výchovného zařízení etopedického charakteru
Stehlíková, Michala ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou kvality života a celkové životní spokojenosti lidí pracujících s mládeží s problémovým chováním. V teoretická části jsou čtenáři přiblížena historická a teoretická východiska konceptu kvality života a well-beingu. Dále je čtenář seznámen s doposud zjištěnými vědeckými skutečnostmi z této oblasti. Jsou tu předložena fakta o vlivu demografických charakteristik (věk, pohlaví, národnost), zdraví a sociálních vztahů na životní spokojenost jedince, metody měření kvality života a možnosti jejího zvyšování. Méně rozsáhlá je pak část o profesích odborného vychovatele, učitele a sociálního pracovníka ve školském výchovném zařízení, kam jsou umísťovány dospívající s problémovým chováním. Jsou zde nastíněna specifika práce s takovými klienty, která činí tyto profese náročnými především na psychickou odolnost odborných vychovatelů. Empirická část se opírá o data z výzkumného dotazníkového šetření. Představuje stručně zařízení, v němž bylo šetření prováděno a vysvětluje volbu metod výzkumu. Autorka zde také hledá možná vysvětlení a interpretace zjištěných dat.
Psychika ženy na mateřské dovolené
Hlaváčková, Marie ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Cílem mé diplomové práce bylo pokusit se popsat změny v prožívání, které nastanou u žen přijetím mateřské role a nástupem na mateřskou dovolenou. V teoretické části se proto nejprve zabývám pojmem mateřství obecně, dále pak změnami v psychice ženy od těhotenství až po kojenecký a batolecí věk dítěte. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány též porodu, jakožto významné události pro vývoj vztahu s dítětem, a šestinedělí. V empirické části práce pak hledám jednotlivé oblasti, v nichž se projevuje změna prožívání, a souvislosti těchto změn s dalšími proměnnými. Výzkum byl proveden formou dotazníku u vybraného vzorku 71 žen, které tráví mateřskou nebo rodičovskou dovolenou se svým prvním dítětem. U těchto žen se projevil výrazný nárůst zodpovědnosti, starostlivosti a pocitu strachu, dále pak vzrostl pocit životního štěstí a naplnění a též celková spokojenost. Pokles byl naopak zaznamenán v oblasti možnosti vlastního rozvoje a možnosti komunikace těchto žen. U ostatních položek nebyl zaznamenán výrazný nárůst ani pokles. Při hledání vztahu mezi pocity žen a ostatními proměnnými byla nalezena nelineární vazba některých položek na délku doby, kterou žena tráví na mateřské dovolené, věk žen, průběh těhotenství a pravidelné navštěvování mateřského centra.
Faktory ovlivňující volbu církve u mladých konvertitů
Čihánková, Ivana ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tématem této diplomové práce je průběh náboženské konverze a proces rozhodování konvertitů, do které církve chtějí vstoupit. V teoretické části práce je popsáno několik modelů náboženské konverze, které vycházejí z dosavadních psychologických výzkumů. Další část pojednává o církvi jako velké i malé skupině, protože právě vztahy s ostatními věřícími (naplňující potřebu člověka patřit do nějaké skupiny) jsou jedním z důležitých faktorů vstupu do církve. V závěru teoretické části jsou uvedeny údaje týkající se počtu věřících a příslušnosti k církvím ze sčítání lidu v České republice, a je popsán specifický vztah obyvatel naší země k církvím. Dále jsou v práci uvedeny výsledky kvalitativního výzkumu mezi 20 konvertity. Výzkum byl zaměřen na průběh konverze a důvody ke vstupu do církve u mladých lidí, kteří vyrůstali v nevěřících rodinách, protože u těchto konvertitů je rozhodovací proces pro vstup do dané církve nejzřetelnější. Hlavním cílem analýzy polostrukturovaných rozhovorů bylo najít nejdůležitější důvody, které vedly respondenty k rozhodnutí stát se členy konkrétní církve a zjistit, jestli se tyto důvody liší u jednotlivých typů církví (katolické církve, církví protestantských a církví evangelikálních). Klíčová slova: Náboženská konverze; modely procesu konverze; křesťanské církve; proces...
Zvládnutí přechodových stádií v životě člověka
Zezulová, Dominika ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Teoretická část bakalářské práce se zaměřuje na zkoumání jednotlivých tranzitorních období života člověka. Základní linii práce tvoří Eriksonova teorie osmi životních stadií, která svou povahou vybízí k překonání krizí jednotlivých období. Tato koncepce je doplněna dílčími poznatky z různých dalších teorií tak, aby každé tranzitorní období bylo představeno se všemi svými krizemi, riziky i výzvami k růstu osobnosti. Text je doplněn o teoretické zpracování několika specifických životních přechodů (například nástup do školy, svatba, odchod do důchodu, apod.). Jedna kapitola je věnována rituálu jako nástroji k zvládání přechodových období. Praktická část práce představuje soudobý fenomén odkládání přechodu od bezdětnosti k mateřství a pomocí obsahové analýzy internetových diskuzí zkoumá motivy mladých žen k odkládání mateřství. Klíčová slova: přechodová období, tranzitorní krize, odkládání mateřství
Adaptace vojenských pilotů nadzvukových letadel na stresovou zátěž
Kloudová, Gabriela ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato práce se zabývá vlivem stresu na výkon vojenských pilotů nadzvukových letadel. V teoretické části se věnuje vymezení pojmu stres, jeho možným pojetím, dále strategiím zvládání stresu a nejnovějším metodám objektivizace stresové zátěže. Součástí teoretického úvodu je zasazení problematiky stresu do oblasti letové činnosti a konkrétně specifikaci práce vojenských pilotů. Praktická část se opírá o teoretickou přípravu a výzkumně ověřuje předem stanovené předpoklady o závislosti stresu na výkonu letové činnosti. Tato souvislost byla empiricky ověřena experimentem prováděným na taktickém letovém simulátoru, kde běžně trénují piloti proškolení na nadzvukové letouny. Stres jsme objektivizovali fyziologickými daty a psychologickými dotazníky. Výsledky poskytují informace o nejstresovějších a nejobtížnějších událostech objevujících se v průběhu taktické bojové mise. Byla prokázána také souvislost mezi osobností, klidovou tepovou frekvencí a efektivitou výkonu. Klíčová slova: Stres, Vojenští piloti, Výkon, Mentální zátěž, Tepová frekvence
Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. V naší rigorózní práci jsme se zaměřili na proces adaptace dítěte na pravidla, se kterými se setkává v prvním pololetí školního roku a která platí na půdě školy. Věnovali jsme se hlavně průběhu tohoto procesu a mechanismům, které ho určují. V teoretické části jsme vysvětlili problematiku života v první třídě a definovali základní pojmy týkající se vstupu do školy a počátku školní docházky, se kterými jsme dále pracovali. V praktické části jsme nejprve klasifikovali a následně popsali jednotlivá pravidla a jejich kategorie. Poté jsme sledovali průběh procesu adaptace na školní normy v jednotlivých měsících prvního pololetí školního roku a dosažená zjištění jsme mezi sebou porovnali. Vytvoříme tak celkový obraz adaptačního procesu, jak v dané první třídě v prvním pololetí probíhal. K vytčenému cíli jsme zvolili hlavně metody průběžného pozorování žáků zvolené první třídy a cílených rozhovorů s žáky a s učitelkou.
Psychologické souvislosti efektivity outdoorových programů
Švyhnosová, Alena ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Stále více firem vyhledává v dnešní době outdoorové programy pro manažery či pracovní týmy jako prostředek rozvoje. Outdoorové programy využívají zážitkového vzdělávání a mají pomoci účastníkům lépe porozumět sami sobě i ostatním. Aktivity, které tyto programy využívají, jsou speciálně vyvinuty tak, aby pomohly dosáhnout žádoucího cíle a naplnit potřeby zadavatele. Hlavními výstupy pro účastníky jsou netradiční prožitky v neformálním pracovním prostředí, práce s vlastním potenciálem (poznání vlastních hranic), poznání kolegů. Pro splnění vzdělávacího cíle je potřeba, aby byl program spojen se zpětnou vazbou (review), která bývá facilitována instruktory. Ti by měli po ukončení aktivity iniciovat skupinovou diskuzi a usměrňovat ji žádoucím směrem, tedy ke zobecnění poznatků, aby ty pak mohly být převedeny do praxe. Bez review je zužitkování poznatků méně efektivní. Řada firem věnuje na různé výcvikové programy značné finanční prostředky, aniž by se zajímala o to, zda byly vynaloženy efektivně. My jsme se v této práci pokusily představit outdoorové programy a teoreticky je vymezit v rámci sociálního učení, zážitkového učení a malé sociální skupiny. Cílem naší studie bylo zjistit, pomocí rozhovoru, individuálně reflektovanou efektivitu outdoorového programu a zajímalo nás, zda je přínos programu hodnocen stejně...
Existuje vztah mezi uměním a kvalitou života?
Krutská, Simona ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato práce se zamýšlí nad možností ovlivnění kvality života uměním. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné esteticko-psychologické principy, díky nimž nás může umělecké dílo oslovit, s cílem vystihnout to, co je pro umění jako celek typické a podstatné, a představit tak umělecké dílo jako místo setkání a výzvy pro osobnostní růst s cílem odlišit ho touto charakteristikou od jiných způsobů trávení volného času. Teoretická část dále stručně představuje vývoj pojmu kvalita života včetně vymezení jeho přesahu směrem k filozofickému zakotvení v pojetích humanistické, fenomenologické a pozitivní psychologie a dohledává výzkumy, které se alespoň nepřímo problematiky umění a kvality života týkají. Vlastní výzkumná část porovnává subjektivně vnímanou kvalitu života u osob zabývajících se uměním (studentů konzervatoře, n = 73) se srovnávací skupinou (studentů gymnázia, n = 66), se zaměřením na současnou situaci i budoucí očekávání. Z výsledků výzkumu vyplývá, že studenti konzervatoře dosahují v testu vyšších hodnot svědčících pro vyšší vnímanou kvalitu života, pro vyvození kauzální souvislosti je však třeba dalších výzkumů v této oblasti.
Vybrané charakteristiky rodinného soužití s profesionálním hasičem
Potiorová, Iveta ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat zkušenosti žen s rodinným soužitím po boku profesionálního hasiče. V práci přinášíme popis profese hasiče včetně možných rizik, která s ní souvisí, dále potenciální dopad této profese na rodinné soužití včetně jimi nejčastěji řešených témat a zjištěných copingových strategií žen hasičů. Práce má kvalitativní explorační design, přičemž výzkum je realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s partnerkami hasičů. Pro zpracování dat je využita tematická analýza. Analýzou rozhovorů bylo odhaleno několik hlavních témat týkající se rodinného soužití, copingových strategií partnerek hasičů, působení psychologické služby a potřebám, které vůči ní od partnerek hasičů vyvstávají. Klíčová slova rodinné soužití, partnerské vztahy, hasiči, psychologická služba, kvalitativní výzkum

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Štětovská, Iva,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.