Národohospodářský ústav

Národohospodářský ústav Nalezeno 931 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Human capital affects religious identity: causal evidence from Kenya
Alfonsi, L. ; Bauer, Michal ; Chytilová, Julie ; Miguel, E.
We study how human capital and economic conditions causally affect the choice of religious denomination. We utilize a longitudinal dataset monitoring the religious history of more than 5,000 Kenyans over twenty years, in tandem with a randomized experiment (deworming) that has exogenously boosted education and living standards. The main finding is that the program reduces the likelihood of membership in a Pentecostal denomination up to 20 years later when respondents are in their mid-thirties, while there is a comparable increase in membership in traditional Christian denominations. The effect is concentrated and statistically significant among a sub-group of participants who benefited most from the program in terms of increased education and income. The effects are unlikely due to increased secularization, because the program does not reduce measures of religiosity. The results help explain why the global growth of the Pentecostal movement, sometimes described a “New Reformation”, is centered in low-income communities.
Professional survey forecasts and expectations in DSGE models
Rychalovska, Y. ; Slobodyan, Sergey ; Wouters, R.
In this paper, we demonstrate the usefulness of survey data for macroeconomic analysis and propose a strategy to integrate and efficiently utilize information from surveys in the DSGE setup. We extend the set of observable variables to include the data on consumption, investment, output, and inflation expectations, as measured by the Survey of Professional Forecasters (SPF). By doing so, we aim to discipline the dynamics of model-based expectations and evaluate alternative belief models. Our approach to exploit the timely information from surveys is based on re-specification of structural shocks into persistent and transitory components. Due to the SPF, we are able to improve identification of fundamental shocks and predictive power of the model by separating the sources of low and high frequency volatility. Furthermore, we show that models with an imperfectly-rational expectation formation mechanism based on Adaptive Learning (AL) can reduce important limitations implied by the Rational Expectation (RE) hypothesis. More specifically, our models based on belief updating can better capture macroeconomic trend shifts and, as a result, achieve superior long-term predictions. In addition, the AL mechanism can produce realistic time variation in the transmission of shocks and perceived macro-economic volatility, which allows the model to better explain the investment dynamics. Finally, AL models, which relax the RE constraint of internal consistency between the agents’ and model forecasts, can reproduce the main features of agents’ predictions in line with SPF evidence and, at the same time, can generate improved model forecasts, thus diminishing possible inefficiencies present in surveys.
Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?
Protivínský, Tomáš
Průběh přijímaček na střední školy na jaře 2023 naplno odhalil více i méně známé nedostatky zavedeného systému. V kombinaci se silným populačním ročníkem a velkým nesouladem mezi strukturou nabídky a poptávky uvrhl systém mnoho dětí a jejich rodičů do zbytečně velké nejistoty ohledně dalšího vzdělání. Přestože se naprostá většina uchazečů na nějakou střední školu nakonec dostala, zavedený mechanismus párování uchazečů a škol vede k neefektivitám a nespravedlnostem. Při výběru škol systém žáky a rodiče nutí strategizovat, systém znevýhodňuje děti méně informovaných a méně sofistikovaně uvažujících rodičů a dlouhodobě tak přispívá k vysokým nerovnostem v přístupu ke vzdělání v zemi. Systém zároveň generuje velmi zkreslené informace o struktuře poptávky, což komplikuje řízení systému. Na jaro 2024 je proto plánována zásadní změna přijímacího řízení. Očekává se, že by měla odstranit alespoň některé z hlavních problémů. Elektronická přihláška by měla proces zjednodušit, žáci si budou moci vybírat místo dvou škol školy tři. Prioritní řazení škol by pak mělo umožnit automatický zápis přijatých do škol. Mělo by se také minimalizovat chaotické období druhého kola, kdy se žáci nezapsaní v kole prvním hlásí na uvolněná místa.
Máme příliš mnoho vysokoškoláků? Co lze vyčíst z celoživotních mzdových profilů
Hrendash, Taras ; Jurajda, Štěpán ; Münich, Daniel ; Doleželová, P. ; Mrázek, P.
Od počátku nového století došlo v ČR k dynamickému růstu VŠ vzdělané pracovní síly. V ČR k tomu nejdříve přispěl vznik a rozvoj soukromých vysokých škol na konci 90. let a posléze výrazné otevírání veřejných vysokých škol po roce 2005. Podíl VŠ vzdělaných ve věkové skupině 30–34 let se tak během tří dekád více než zdvojnásobil. Nemáme už v Česku z ekonomického pohledu příliš mnoho vysokoškolsky vzdělaných? Odpověď na otázku je důležitá pro rozhodování, do jaké míry by měl stát finančně či jinak podporovat další růst počtu VŠ studentů a absolventů a nakolik by měl občany k počátečnímu a celoživotnímu VŠ studiu motivovat. Odpověď je důležitá i do debaty o potřebě posílení dnes velmi nízké úrovně a rozsahu finanční podpory VŠ studentů. V předkládané studii vytváříme popisné statistiky o mzdách a platech zaměstnanců, které jsou užitečným podkladem pro diskusi o této důležité otázce. Srovnáváme vývoj úrovně mezd a platů vysokoškoláků pro kohorty narozené v letech 1960, 1970, 1980 a 1990. Tyto kohorty se výrazně liší co do zastoupení vysokoškolsky vzdělaných. Zároveň pro tyto kohorty sledujeme vývoj mzdového (platového) poměru mezi absolventy vysokých a středních škol (VŠ/SŠ), tj. procentního rozdílu průměrných, resp. mediánových mezd (platů) středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců.
Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět
Münich, Daniel ; Smolka, Vladimír
Výše relativních učitelských platů spoluurčuje atraktivitu učitelské profese a zajišťuje dostatečný zájem o profesi. Výběrovost profese, jak na straně vysokoškolské přípravy, tak během kariéry, spoluurčuje kvalitu vzdělávání. Tyto procesy se realizují dlouhodobě průběžnými příchody a odchody do a z profese a dalším vzděláváním. Proto lze dopady učitelských platů na zájem o profesi, kvalitu práce učitelů a vzdělávací výsledky země vysledovat až s dlouhodobým odstupem.
Dopady exekucí a nezaměstnanosti na podporu krajní pravice, levice a populismu v České republice v letech 2001–2017
Grossmann, Jakub ; Jurajda, Štěpán ; Zapletalová, Lucie
Ve studii analyzujeme vztahy mezi zvýšeným výskytem exekucí a volební podporou populistických politických stran a stran extrémní levice a pravice na úrovni obcí.
Social ties at work and effort choice: experimental evidence from Tanzania
Chegere, M. ; Falco, P. ; Menzel, Andreas
Many firms hire workers via social networks. Whether workers who are socially connected to their employers exert more effort on the job is an unsettled debate. We address this question through a novel experiment with small-business owners in Tanzania. Participants are paired with a worker who conducts a real-effort task, and receive a payoff that depends on the worker’s effort. Some business owners are randomly paired with workers they are socially connected with, while others are paired with strangers. With a design that is sufficiently powered to detect economically meaningful effects, we find that being socially connected to one’s employer does not affect workers’ effort.\n
Sexual-orientation discrimination and biological attributions: experimental evidence from Russia
Baghumyan, Gayane
Understanding what drives discriminatory behavior is important in order to identify the best strategy to combat it. In this study, I exogenously manipulate participants’ beliefs about the origins of sexual orientation by providing evidence that supports biological causes of homosexuality. I employ money allocation tasks to measure discrimination. This allows me to causally identify the impact of information on discriminatory behavior. I first document the prevalence of discrimination against individuals with same-sex partners in Russia. On average, roughly 54% of participants exhibit discriminatory behavior against profiles with same-sex partners by allocating 16 percentage points less money to them. Further, the results suggest that exposure to evidence on the biological causes of homosexuality negatively affects discriminatory behavior. Participants in the treatment group allocate less money to profiles with same-sex partners, relative to participants in the baseline group. Potential rationales for this behavior could include the following: (i) the provision of information that contradicts existing beliefs might cause cognitive dissonance, triggering irritation and intensifying discriminatory tendencies, (ii) the information might foster beliefs that individuals in same-sex partnerships are fundamentally ’other’ - even at a biological level - thereby widening the perceived social gap between participants and these sexual minority groups and fostering discrimination further.
The long-term impact of energy poverty and its mitigation on educational attainment: evidence from China
Martirosyan, Yervand
Existing studies demonstrate the short-run connection between environmental conditions and academic performance. However, the long-term effects of exposure to adverse living conditions on academic achievement remain underexplored. This study investigates the long-term impact of energy poverty, and policy interventions aimed at alleviating it, on the academic performance of Chinese schoolchildren starting from infancy. It specifically utilizes the Huai River Policy, which provides free winter heating exclusively to northern regions in China but not to adjacent southern regions. My findings suggest a significant positive influence of winter heating on schoolchildren’s academic performance, with a more pronounced effect for children born during winter months. The insights gained from this research could inform policy debates to enhance educational outcomes and human well-being.\n
Quantitative easing in the euro area: implications for income and wealth inequality
Stojanović, Dušan
This study examines how and to what extent quantitative easing of the ECB affects household income and wealth inequality in the euro area. Previous theoretical models have investigated the dynamics of inequality measures through differential access of households to financial/capital market (the portfolio rebalancing channel), neglecting the labor market differential (the earnings heterogeneity channel). Although the portfolio rebalancing channel may provide insight into wealth inequality and non-labor income inequality, this is not the case with labor (and thus total) income inequality. To be in line with the empirical evidence on labor income inequality, this study also considers segmented labor market on the basis of capital-skill complementarity in production and asymmetric real wage rigidities. When only financial market segmentation is considered, the quantitative results indicate a drop in total income inequality that is diminished over time, while wealth inequality experiences a rise that gradually becomes weaker. The introduction of the segmented labor market significantly mitigates the observed drop in total income inequality, while a rise in wealth inequality is largely amplified. Given the possible broadening of the ECB’s mandate towards distributional issues in the future, the analysis of segmented labor and financial markets can be more beneficial to the ECB as it provides a clearer picture of the inequality effects.

Národohospodářský ústav : Nalezeno 931 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.