| |
|
Aplikace konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka v 1. ročníku ZŠ
Sotonová, Jana ; Babušová, Gabriela (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Tato diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je rozebíráno, co znamená komunikace a její druhy. Co znamená konstruktivismus a jaký je rozdíl mezi transmisivní a konstruktivistickou výukou. Dále se věnuje problematice dětských prekonceptů a jejich využití. Praktická část je zaměřena na aplikaci konstruktivistických prvků do výuky českého jazyka. V praxi tím míníme, aby žáci na základě vlastní snahy, dosavadních zkušeností, konstruktivistickým/badatelským přístupem vyvodili poučku, pravidlo nebo princip. Dále je zaměřena na objevování prekonceptů u žáků čili jejich představu. Zároveň cílem diplomové práce je vytvořit takové aktivity do hodin českého jazyka, které podporují konstruktivistickou výuku. K práci tak žáci využívají konstruktivistické prvky. Součástí výzkumu jsou přípravy, které obsahují aktivity zaměřené na stěžejní učivo druhého ročníku, mezi které zařazujeme: psaní i,í/y,ý tvrdých a měkkých skupinách, psaní ů, ú a významové vztahy slov. Ke zjištění cíle byly použity pracovní listy, analýza a rozhovor.
|
|
On-line výuka žáků v 1. ročníku ZŠ
Čerplová, Lucie ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce s názvem On-line výuka žáků v 1. ročníku ZŠ se zabývá otázkou on-line výuky žáků v prvních třídách základní školy. Cílem diplomové práce je porovnání této problematiky z pohledu třídních učitelů, rodičů a žáků, kteří absolvovali on-line výuku. V teoretické části se diplomová práce zabývá tématy jako je charakteristika žáka v prvním ročníku základní školy, a to jak po stránce psychické, tak po stránce fyzické. Jsou zde popsány obecné zásady práce se žákem v prvním ročníku základní školy. Dále metody a formy práce využívané v běžné školní třídě při výuce čtení a psaní. Diplomová práce dále popisuje základní témata jako on-line výuka, distanční výuka a prezenční forma výuky. Práce se také zabývá programy a aplikacemi, které jsou vhodné pro on-line formu výuky v prvním ročníku základní školy. Praktická část se pomocí výzkumné metody polostrukturovaného rozhovoru zabývá riziky, a především přínosy on-line výuky v prvních třídách ZŠ z pohledu tří různých skupin zúčastněných respondentů, které formu on-line výuky absolvovaly. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, žák, rodič, výuka, on-line, přínos, rizika
|
|
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ
Pořická, Ivana ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ (Bc. Ivana Pořická) ABSTRAKT Úkolem diplomové práce je zjistit stanoviska žáků 2. stupně vybraných základních škol a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia v problematice výuky přírodopisu respektive biologie. Součástí odborné práce je vyjádření a zhodnocení psychického rozpoložení žáků před výukou, připravenost, spokojenost s prostředím, výukou jako takovou včetně použitých metod a využitelnost a důležitost biologického vzdělání vůbec. Žáci měli též možnost vyjádřit se k příslušným učebnicím používaných při výuce. Dále měla práce porovnat a analyzovat rozdíly mezi postoji žáky základních škol a víceletých gymnázií v odpovídajícím ročníku. Další analýza spočívala v rozdílnosti odpovědí ve smyslu genderovém. Zda se nějak zásadně liší postoje dívek a chlapců a pokud ano, pokusit se vyhodnotit příčiny těchto rozdílů. Výzkum také ukazuje některé specifické rozdíly v postojích mezi oběma skupinami žáků, což naznačuje, že vzdělávací programy a prostředí školy mohou hrát klíčovou roli při formování postojů žáků k výuce přírodopisu. Tyto zjištěné rozdíly mohou být užitečné pro další vývoj vzdělávacích programů a strategií zaměřených na zlepšení výuky přírodopisu na obou úrovních školního vzdělávání. Tato stanoviska žáci vyjadřovali pomocí online...
|
|
Zpětnovazební profilační model pro výuku a trénink kybernetické bezpečnosti
Lazarov, Willi ; Kuchař, Karel (oponent) ; Martinásek, Zdeněk (vedoucí práce)
Potřeba do určité míry vzdělávat uživatele v oblasti kybernetické bezpečnosti je vzhledem k stále se zvyšujícímu počtu kybernetických hrozeb nezpochybnitelná. Přístup k výuce a tréninku však nelze jednoduše zobecnit z důvodu odlišných prostředí, technických znalostí a věkových skupin uživatelů. Důležité je také aktivně sledovat, vyhodnotit a poskytnout individuální zpětnou vazbu učeným nebo trénovaným osobám. Diplomová práce se zaměřuje na tyto výzvy vlastním výzkumem a vývojem profilačního modelu se zpětnou vazbou pro efektivní výuku a trénink kybernetické bezpečnosti. Práce se na úvod nejprve věnuje metodám a prostředkům pro vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti. Následně je blíže popsána řešená problematika, po níž následuje návrh vlastního řešení v podobě profilačního modelu s automatickou zpětnou vazbou. Model, který se skládá z profilační matice, algoritmu profilování a křivky učení, byl nejprve vytvořen a vyjádřen matematicky bez ohledu na vlastnosti konkrétní cyber range platformy a programovacího jazyka, a to zejména za účelem jeho snadné replikace, úpravy a rozšíření. Nezávisle na tom byl profilační model implementován a následně integrován do vzdělávací platformy BUTCA (Brno University of Technology Cyber Arena) s cílem jeho přímé aplikace do praxe. Na závěr práce je prezentována případová studie ověřující vytvořený profilační model na výukových datech studentů vybraných gymnázií, středních průmyslových škol a univerzit. Výsledné řešení této práce přináší do oblasti kybernetické bezpečnosti nový inovativní přístup pro hodnocení učených a trénovaných osob s důrazem na individální zpětnou vazbu a kontinuální vzdělávání.
|
|
Integrace herního scénáře A/D do platformy BUTCA
Slaný, Radek ; Lieskovan, Tomáš (oponent) ; Martinásek, Zdeněk (vedoucí práce)
Je takřka nemožné vyhnout se informačním technologiím. S tím přichází zvýšené nároky na bezpečnost, které je možné naplnit pouze s pomocí trénovaných profesionálů. BUTCA je Cyber Range platforma, jež studentům i profesionálům poskytuje prostřednictvím výukových scénářů, prostředí, ve terém si mohou prakticky otestovat své teoretické znalosti. V BUTCA platformě existují scénáře zaměřené buď na defensivní, nebo ofenzivní kybernetickou bezpečnost. Diplomová práce představuje výukový scénář, který ověřuje současně ofenzivní i defensivní schopnosti účastníků. Scénář je koncipován formou soutěže dvou týmů, při níž se oba týmy snaží kompromitovat instance druhého týmu, a zároveň zabránit soupeřům v kompromitaci svých instancí. Hlavním přínosem diplomové práce je návrh a implementace scénáře, který je snadno škálovatelný pro různě velké týmy a je také snadno rozšiřitelný díky využití vlastní knihovny zranitelností. Výsledná implementace výukového scénáře byla zavedena do BUTCA prostředí, kde byl scénář otestován za pomoci týmu profesionálních penetračních testerů.
|
|
Realizace edukační úlohy na experimentální stanici s vačkovým mechanismem
Tomeček, Vojtěch ; Vrbka, Martin (oponent) ; Vaverka, Michal (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá návrhem a realizací edukační úlohy na experimentální stanici s vačkovým mechanismem. Cílem edukační úlohy je prakticky studenty v rámci výuky seznámit s analýzou kinematických veličin vačkových zdvihátek. V rámci práce je uvedeno obecné pojednání o současném stavu poznání na poli vačkových mechanismů a jsou vysvětleny základní pojmy. Dále uvedení přístroje do provozu, odstranění jeho dílčích nedostatků, analýza kinematických veličin možných kombinací dodaných vaček se zdvihátky a definice postupů budoucí edukační úlohy. Sama edukační úloha následuje interpretaci a komentář získaných údajů. V závěru jsou provedena doporučení dalších modifikací experimentálního aparátu a nástin jeho budoucího možného využití.
|
|
Multimediální výukové rozhranní pro programovaní mikroprocesorů AVR
Šrajla, Josef ; Sajdl, Ondřej (oponent) ; Pavlík, Michal (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou programování mikroprocesorů AVR. Zaměřuje se na vytvoření uceleného prostředí, ve kterém si bude moci uživatel osvojit metody potřebné k úspěšnému zvládnutí naprogramování mikroprocesoru. K tomu bylo zapotřebí vytvoření aplikace umožňující interaktivní simulaci procesoru. Předností této aplikace je jednoduché ovládání, přehlednost a hardwarová nanáročnost. K jejímu používání stačí uživateli pouze počítač s připojením na internet, odpadá veškerá instalace, která je u podobných produktů běžná.
|
|
Učební program - rovinná geometrie a streometrie
Straka, Tomáš ; Kubíček, Radek (oponent) ; Štancl, Vít (vedoucí práce)
Tento dokument popisuje způsob, jakým byl vytvořen prezentační sotfware matematiky pro základní školy. Tento program by měl pomoci pedagogovi při výkladu učiva a studentovi může tento nástroj pomoci pro pochopení látky. Po důkladném zvážení a spolupráci s pedagogy jsme vybrali jako objekt zájmu část matematiky s názvem rovinná geometrie a stereometrie. Přidala se k tomu i problematika zobrazení postupu při řešení konstrukčních úloh. V dokumentu je popsán postup práce začínající analýzou, přes implementaci, až po testování. Důležitou částí je grafické rozhraní, ovládání programu a způsob vykreslování objektů v okně této aplikace.
|
|
REVITALIZACE PŘEDPOLÍ KVĚTNÉ ZAHRADY V KROMĚŘÍŽI
Dvořáková, Vendula ; Dvořák, Tomáš (oponent) ; Mikulášek, David (vedoucí práce)
Květná zahrada v Kroměříži – památka nadnárodního významu. Je příkladem ovlivňujícím rozvoj krajinářské architektury v Evropě. Tento Libosad, který se postupně vyvíjel od 17. století, sloužil pro potěchu uměnímilovných hostů. V současné době tento svět soch antických bohů a postav historie a bájí tvořený špalírovými stěnami, kvetoucími záhony, podtržen prací štukatérů, sochařů a freskařů na zahradních objektech nedokáže dnešnímu člověku nabídnout to, co očekává. Částečně se totiž změnil důvod návštěvy zahrady. Většina sem v první řadě přijde navštívit památku zapsanou roku 1998 na Seznam světových kulturních a přírodních památek UNESCO a něco se o ní dozvědět. Až při této příležitosti si odpočinout a strávit příjemné chvíle. Tím vzniká sekundární prostor sloužící k získání informací a zároveň relaxaci a zábavě.
|