Název:
Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
Překlad názvu:
Use of activities in the presence of a dog for children in an institutional care
Autoři:
PAPEŽOVÁ, Zdeňka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově Canisterapie je v současné době aktivně využívanou podpůrně rehabilitační technikou, než tomu bylo v předešlých letech. Canisterapie působí v mnoha oblastech, které se týkají dětí, dospělých s určitým typem znevýhodnění nebo také seniorů. Výzkumné práce se doposud nezabývaly působením canisterapie na velmi specifickou skupinu klientů a to dětí v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Děti umístěné v dětských domovech jsou obecně velmi rizikovou skupinou z hlediska působení společensky nežádoucích jevů a psychické deprivace. Především z důvodů těchto rizik je canisterapie zajímavou a vhodnou metodou pro zařazení do programu aktivit v dětských domovech. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena na 2 oblasti, z nichž jedna prezentuje teoretické poznatky z oblasti ústavní výchovy a dále se věnuje psychické deprivaci. Druhá část teoretické části se zabývá problematikou canisterapie, jejímu vymezení, metodami a konkrétně se zaměřuje na vývoj osobnosti dítěte a potřebu přítomnosti psa při tomto vývoji. Pozornost je věnována také konkrétním aktivitám se psy. Cílem bakalářské práce bylo vymezení aktivit se psem v oblasti zlepšení sociálních vztahů a emočních prožitků u dětí v ústavní výchově. Z důvodu specifické oblasti výzkumu autorka zvolila kvalitativní výzkum, jenž je charakterizován hloubkovým popisem zkoumané problematiky. Technikou výzkumu bylo zúčastněné pozorování přímé ve vybraném dětském domově a dále polořízené rozhovory s canisterapeutkami a vychovateli. Výsledky výzkumu prezentují aktivity, které se v rámci zlepšení sociálních vztahů a emočních prožitků dětí osvědčili. Aktivity se zaměřují především na zvýšení sebedůvěry, zodpovědnosti a navození libých pocitů. Naplnění krátkodobých a dlouhodobých cílů u jednotlivých dětí se prokázalo jen částečně z důvodu krátkého výzkumného období, některé úkoly si vyžadují delší pole působení a bude v nich pokračováno i po skončení výzkumu Tato práce by měla sloužit jako příklad dobré praxe na využívání canisterapie v dětských domovech a v dalších typech zařízení v rámci ústavní výchovy.Abstract Use of activities in the presence of a dog for children in an institutional care The canistherapy is currently an actively used supportive rehabilitation technique than it was in previous years. The canistherapy operates in many areas relating to children, adults with a certain type of a disadvantage or also seniors. Research works have not so far addressed an effect of the canistherapy to a very specific group of clients, i.e. children in an institutional care specifically in children´s homes. Children placed in the children´s homes are generally a high risk group in terms of an action of socially undesirable phenomena and a psychical deprivation. Above all for the reasons of those risks the canistherapy is an interesting and suitable method for an inclusion in the program of activities in the children´s home. The theoretical part of the bachelor thesis is divided into two areas, from which one represents a theoretical knowledge from areas of the institutional care and then it deals with the psychical deprivation. The other section of the theoretical part deals with questions of the canistherapy, its definition, methods and specifically focuses on the development of the child´s personality and the need of the presence of a dog during its development. An attention is also paid to concrete activities with dogs. The aim of the bachelor thesis was to define activities with the dog in the area of an improvement of social relationships and emotional experience at children in the institutional care. For a reason of the specific area of the research, the author chose a qualitative research, which is characterized by an in-depth description of the studied problem. The research technique was a direct participant observation in the chosen children´s home and then semi-controlled interviews with canistherapeutists and tutors. The research results present activities proven within the improvement of the social relations and emotional experience of the children. The activities are especially focused on an increase of their confidence, responsibility and evoking of pleasurable feelings. A completion of short and long term objectives at individual children was proved only partially for a reason of a short research period, some tasks require a longer field of an exposure and they will be continued even after the end of the research. This thesis should serve as an example of a good practice for using of the canitherapy in the children´s homes and in the other types of facilities within an institutional care.
Klíčová slova:
Aktivity se psem; Canisterapie; Dětský domov; Psychická deprivace; Vývoj dítěte; Ústavní výchova; Activities with a dog; Canistherapy; Children´s home; Development of the child; Institutional care; Psychical deprivation Citace: PAPEŽOVÁ, Zdeňka. Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16220