Original title:
Vliv mikrointervalové hudby na utváření mého kompozičního jazyka
Translated title:
The influence of microinterval music on my music language
Authors:
Stojilkovič, Marjan ; Kurz, Ivan (advisor) ; Kučera, Václav (advisor) ; Kopelent, Marek (referee) ; Bláha, Ivo (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2005
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ljuba Marič (1909-2003) studovala kompozici u Josipha Slavenského na Hudební škole v Bělehradě (1925-1929), a pokračovala ve studiích u Josefa Suka na Mistrovské škole Pražské konzervatoře (1929-1932), kde ukončila s diplomem. Seznámila se s výzkumy Aloise Háby. Zkoumání čtvrttónové hudby v rámci diatoniky a chromatiky, zkoumání mikrotonální harmonie a intervalů, zůstává spíše na úrovni teorie. Její skladby z tohoto období jsou radikální, hudebně výrazné s expresionistickými parametry.Ljuba Marič (1909-2003) first studied composition with Josip Slavenski at the Belgrade Music School (1925-1929), and continued her studies with Josef Suk at the Master School of Prague Conservatory (1929-1932) where she took Alois Hába´s course in quarter-tone music at the same instution from 1936 to 1937. The works she composed during the 1930´s were characterised by a radical will to break ties with traditional, mainly romantic music, so che chose to be influenced by the free atonal, predodecaphonic works of Arnold Schoenberg.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/3667