Original title:
Historie a vývoj základní a střední waldorfské školy v Praze mezi lety 1990 až 2022
Translated title:
The History and Development of the Waldorf School in Prague in the Years 1990 - 2022
Authors:
Matoulková, Eva ; Uhlířová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá historickými souvislostmi a důvody vzniku alternativního školství v Československu po roce 1989, včetně legislativních změn, které realizaci alternativních škol umožnily. Pozornost je zaměřena na vznik waldorfských škol, které představují jeden z typů školství reformního hnutí. Cílem práce je zjistit motivaci zakladatelů a zmapovat okolnosti vzniku waldorfských škol v Československu po roce 1989. Zvláštní pozornost je věnována výzkumu vzniku a vývoje waldorfské školy v Praze 4. Diplomová práce má charakter kvalitativního výzkumu. K naplnění cílů jsou zde využívány metody analýzy a syntézy při studiu legislativních a úředních dokumentů i při vyhodnocování a komparaci rozhovorů. Pro zjištění autentických pohledů pamětníků počátků waldorfského školství v Československu po roce 1989 jsou využity metody orální historie, konkrétně rozhovory s pamětníky. Působení waldorfského výchovného a vzdělávacího přístupu na žáky se speciálními výukovými potřebami je ilustrováno prostřednictvím dvou případových studií. Waldorfské školy vnikaly na principech reformního hnutí a zároveň na základech duchovní vědy antroposofie, kterou formuloval Rudolf Steiner. Ve dvacátých letech dvacátého století vznikala v Německu a Rakousku sdružení Obec křesťanů a Antroposofická společnost. Pobočky...This diploma thesis deals with the historical context and reasons for the development of alternative education in Czechoslovakia after 1989, including legislative changes which enabled the implementation of alternative schools. The main focus is on the emergence of Waldorf schools, which are one type of education of the alternative reform movement. The aim of the thesis is to determine the motivation of the founders and to map the circumstances of the establishment of Waldorf schools in Czechoslovakia after 1989. Special attention is paid to the research of the establishment and development of the Waldorf school in Prague 4. The diploma thesis has the character of qualitative research. In order to fulfil the objectives, methods of analysis and synthesis have been applied during the examination of legislative and official documents as well as in the evaluation and comparison of interviews. Oral history methods, specifically interviews with eyewitnesses, have been employed to ascertain the authentic perspectives of the witnesses of the beginnings of Waldorf education in Czechoslovakia after 1989. Additionally, the effect of the Waldorf schools and their educational approach on pupils with special educational needs is illustrated through two case studies. Waldorf schools were formed on the principles...
Keywords:
development; freedom and order; personality and community; the school as a living organism; Waldorf school; organizmus školy; osobnost a společenství; svoboda a řád; vývoj; waldorfská škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189415