Název:
Důležitost fyzioterapeutické intervence u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením
Překlad názvu:
Importance of physiotherapy intervention in school-age children with functional scoliotic posture
Autoři:
HLOUPÁ, Veronika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá fyzioterapií u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením. V teoretické části jsem začala popisem, co to je vadné držení těla obecně a následně vysvětlila rozdíl mezi skoliotickým držením a skoliózou. Zmínila jsem základní anatomické údaje o páteři a hlubokém stabilizačním systému. Věnovala jsem se i charakteristice školního věku a dále jsem se kromě terapie, ke které jsem přiřadila i zmínku o tom, jak správně děti motivovat ke cvičení, zaměřila i na prevenci skoliotického držení. Na závěr teoretické části jsem popsala několik fyzioterapeutických přístupů pomocí, kterých lze tuto funkční poruchu pohybového aparátu ovlivnit. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu pomocí kazuistik tří probandů školního věku s funkčním skoliotickým držením. Výzkum probíhal po dobu necelých tří měsíců, na jeho počátku byl proveden vstupní kineziologický rozbor i s odebráním anamnézy, následovaly individuální terapie vycházející ze vstupního vyšetření a cvičební jednotky, sestavené již před zahájením terapií po konzultaci s vedoucí práce. Na závěr byly výsledky zhodnoceny pomocí výstupního kineziologického rozboru. Vyšetření, která byla provedena v rámci kineziologických rozborů jsem stručně pospala v kapitole Metodiky. Cílem práce bylo nastínit problematiku funkčního skoliotického držení u dětí školního věku a navrhnout vhodné fyzioterapeutické techniky pro děti školního věku s funkčním skoliotickým držením. Bakalářská práce může sloužit jako ucelený zdroj informací o daném tématu pro fyzioterapeuty v praxi a studenty fyzioterapie, ale i pro rodiče dětí školního věku, u kterých se skoliotické držení těla vyskytuje nebo jsou ohroženy jeho vznikem. The bachelor thesis is about a physiotherapy in school-aged children with the functional scoliotic posture. In a theoretical part I started with a description of poor body posture in general and then I explained the difference between scoliotic posture and scoliosis. I mentioned an anatomical data about spine and deep stabilization system. I characterized the school age and I wrote about the scoliotic posture prevention and therapy. In a subsection about the therapy, I mentioned a question how to motivate children to exercise. In the end of the theoretical part, I described several physiotherapeutic methods, which are appropriate for the scoliotic posture therapy. A practical part of my bachelor thesis is processed by qualitative research using three case reports worked out about school- aged children with the functional scoliotic posture. The research was going on for almost three months. In the beginning of the study, I took an anamnesis and an initial kinesiological analysis. Therapies were put together on the basis the initial kinesiological analysis and children practiced exercises which were chosen with my supervisor before the research started. In the end of the study, I evaluated results using a final kinesiological analysis. In a chapter Methodology I described examinations I did with children within kinesiological analysis. Goals of my bachelor thesis was outlining the issue of the functional scoliotic posture in school-aged children and suggesting suitable physiotherapeutic methods for therapy of school-aged children with the functional scoliotic posture. The bachelor thesis can be used as source of information for physiotherapists in practise, students of physiotherapy or for parents of school-aged children with the functional scoliotic posture or with risk of its formation.
Klíčová slova:
funkční porucha; fyzioterapie; skoliotické držení; vadné držení těla; školní věk; functional disorder; physiotherapy; poor body posture; school age; scoliotic posture Citace: HLOUPÁ, Veronika. Důležitost fyzioterapeutické intervence u dětí školního věku s funkčním skoliotickým držením. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/75509