Název:
Školní sestra její zařazení do zdravotnického systému ČR
Překlad názvu:
The School Nurse, and its elocation to the health care system in the Czech Republic
Autoři:
KUDLÁČOVÁ, Simona Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Nový trend v poskytování zdravotnické péče se přesouvá z nemocničních zařízení do přirozeného prostředí pacienta. Stále více si uvědomujeme nákladnost, někdy i neúčinnost pozdní nemocniční léčby, a proto sílí snaha o včasnou diagnostiku, prevenci a výchovu ke zdraví od útlého věku. Je nutné, abychom budoucí generaci vedli k zájmu o své zdraví a zdraví svých nejbližších žijících ve společné komunitě. Podnět musí vycházet nejen z rodiny, ale i ze školního prostředí, ve kterém se děti téměř denně pohybují. Školní sestra je odborník v oblasti komunitní péče pracující v prostředí školy. Cílem práce školní sestry je udržení a zlepšení fyzického a duševního zdraví. Školní sestra podporuje žáky v odpovědnosti za své zdraví a vytváří systém formalizovaných školních aktivit, připravuje a realizuje edukační program školy se zaměřením na prevenci. Data ve výzkumné části diplomové práce byla získána kvantitativním a kvalitativním výzkumným šetřením. Kvantitativní výzkumné šetření bylo provedeno technikou anonymního dotazníku. Dotazník byl určený praktickým lékařům pro děti a dorost a sestrám pracujícím u praktických lékařů pro děti a dorost. Data kvalitativního výzkumného šetření byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s řediteli základních a středních škol, na jejichž základě byly vytvořeny kasuistiky, ze kterých vycházejí kategorizované tabulky. Cílem této diplomové práce bylo zjistit postoj praktických lékařů pro děti a dorost a dětských sester pracujících u praktických lékařů pro děti a dorost k zavedení funkce školní sestry do systému zdravotnictví ČR. Zjistit názor ředitelů škol na využití pozice školní sestry na jejich školách. Navrhnout zařazení školní sestry do systému zdravotnictví ČR. Výzkum v této diplomové práci ukázal malou míru informovanosti o pozici školní sestry. Jako hlavní sporné body zavedení školní sestry lze označit: způsob financování, otázku kompetencí této sestry a způsob přípravy na toto povolání. Hlavní pozitivum školní sestry respondenti vidí v ucelené péči o žáky, v prevenci a lepší osvětě. Ředitelé škol, lékaři a sestry se domnívají, že školní sestra by měla být ve škole umístěna dle počtu žáků školy a ředitelé škol předpokládají vyšší uplatnění školní sestry na základních než na středních školách. Způsob financování školní sestry by měl být dle respondentů z více zdrojů. Tato práce může být použita jako podklad pro další výzkumné šetření zaměřené na pozici školní sestry, dále jako návrh pro vytvoření pozice školní sestry v systému zdravotnictví v České republice, anebo jako informační materiál pro odbornou i laickou veřejnost.There is a new trend of shifting the provision of health care from hospitals to the patient?s natural environment. We are increasingly aware of the expensive and sometimes ineffective late hospital treatment; therefore, there are stronger efforts for early diagnosis, prevention and health education from an early age. It is necessary to keep the future generations focused on their health and the health of their family members who live in the community. The initiative must originate not only in families but also in the school environment in which children find themselves almost every day. A school nurse is an expert in the field of community care working in school environment. The work load of the school nurse rests in maintaining and improving physical and mental health. The school nurse supports pupils in their responsibility for their health and she creates a system of formalized school activities, prepares and implements the school?s educational program focused on prevention. The data in the research part of the thesis was obtained through quantitative and qualitative research survey. The quantitative research was carried out using the technique of an anonymous questionnaire. The questionnaire was intended for general practitioners for children and adolescents, as well as nurses working with general practitioners for children and adolescents. The qualitative research data was collected through semi-structured interviews with the head teachers of elementary and secondary schools on the basis of which casuistries were created resulting in categorized charts. The objective of this thesis was to find out about the position of general practitioners for children and adolescents, and paediatric nurses working with general practitioners for children and adolescents on introducing the function of school nurses in the healthcare system of the Czech Republic. The research in this thesis showed a low level of awareness about the position of school nurses. The primary controversies related to the introduction of school nurses can be described as follows: the method of financing, the issues of authority of such nurses, and the way of preparing for this occupation. The main positive aspect of school nurses can be seen by the respondents in comprehensive care for pupils, prevention and better public education. School head teachers, general practitioners and nurses believe that school nurses should be placed in schools according to the number of school pupils and school head teachers assume greater use school nurses in primary schools than in secondary ones. The method of financing school nurses should be, according to the respondents, from multiple sources. This thesis may be used as a basis for further research work focused on the position of school nurses, and also as a proposal of establishing the school nurse position in the healthcare system of the Czech Republic, or as informative material for professional as well as lay public.
Klíčová slova:
dítě; komunita; komunitní ošetřovatelství; primární péče; systém zdravotnictví; školní sestra; child; community; community nursing; healthcare system; primary care; School nurse Citace: KUDLÁČOVÁ, Simona. Školní sestra její zařazení do zdravotnického systému ČR. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26052