Název:
Akvárium jako ekosystém vhodný k etologickým pozorováním ryb
Překlad názvu:
An Aquarium as an Ecosystem Suitable for Ethological Observations of Fish
Autoři:
Mejstříková, Lucie ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Akvaristika je velmi rozšířeným koníčkem nejen mezi dospělými, ale i mezi dětmi. Akvárium však nemusí sloužit pouze jako okrasný a relaxační prvek, ale také jako vyučovací pomůcka. Prostřednictvím projektové výuky v něm může být studována etologie ryb, například jejich orientace v prostoru a čase v souvislosti s místem krmení nebo epigamní a sociální chování. Úspěšnost a neúspěšnost chovu ryb a pěstování rostlin poukazuje na nerovnováhu minerálů a látek ve vodě, proto je důležité brát zřetel na jejich koloběh v akváriu. Tato práce popisuje, jak založit a pečovat o akvárium včetně vlastních doporučení. Pro názornost koloběhu látek, energie a hmoty byla vytvořena jednoduchá schémata, která lze využít i při výuce ekologie. V praktické části byla popsána biologie modelových akvarijních ryb doplněna mnoha vlastními fotografiemi. V didaktické části byly navrženy pracovní listy - jeden slouží jako podklad pro projektovou výuku, druhý pro analýzu dat. Efektivnost pracovních listů byla ověřena žáky šesté a osmé třídy základní školy. Druhý pracovní list vznikl jako reakce na nízkou návratnost a nepřesné řešení prvního z nich, který je časově náročný na realizaci (minimálně dva týdny). Výsledky žákovských prací zjednodušeného pracovního listu byly výrazně lepší vzhledem k okamžité zpětné vazbě učitele při...Aquaristics is a very widespread hobby not only among adults, but also among children. However, the aquarium may not only serve as an decorative and relaxing element, but also as a teaching tool. Through project-based learning, the ethology of fish, for example their orientation in space and time in relation to where they feed or their epigamous and social behaviour, can be studied there. The success and failure of fish farming and plant cultivation points to the imbalance of minerals and substances in the water, so it is important to take into account their cycling in the aquarium. This paper describes how to set up and care for an aquarium and it also provides various recommendations. To illustrate the cycling of substances, energy and matter, simple diagrams have been created that can also be used in ecology lessons. In the practical part, the biology of model aquarium fish has been described, accompanied by many photographs. In the didactic part, worksheets were designed - one to serve as a basis for project-based learning, the other for data analysis. The effectiveness of the worksheets was verified in the sixth and eighth grade of a primary school. Since the first worksheet had very low return and was frequentely misunderstood the second worksheet was created. This one was less time consuming...
Klíčová slova:
akvaristika; aquascaping; ekosystém; Etologie ryb; projektová výuka; time-place learning; aquaristics; aquascaping; ecosystem; Ethology of fish; poject based learning; time-place learning