Original title:
Hyperaktivita
Translated title:
Hyperactivity
Authors:
VELKOVÁ, Martina Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci se zabývám problematikou {\clqq}hyperaktivity``, která je v dnešní době tématem velmi aktuálním a diskutovaným. V teoretické části diplomové práce upřesním pojem {\clqq}hyperaktivita``, blíže specifikuji její projevy a důsledky, podrobněji se budu věnovat současným možnostem reedukace a následně se zaměřím na programy, pomáhající hyperaktivním dětem a jejich rodičům. Praktická část diplomové práce sestává ze tří oddílů: rozhovor s pedagogickým pracovníkem, pracujícím s hyperaktivními dětmi; kazuistika hyperaktivního dítěte; dotazníkový průzkum a jeho následné vyhodnocení. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na konkrétní projevy hyperaktivních dětí ve školním prostředí a na jejich následky; současně se snaží zjistit možnosti reedukace a nápravy; zaměřuje se detailněji na pomoc, nabízenou hyperaktivním dětem a jejich rodičům školami a v návaznosti na tom i mírou jejího využití ze strany rodičů. V úplném závěru praktické části diplomové práce se věnuji vyhodnocení mnou stanovených hypotéz.In my diploma thesis I deal with the issues of hyperactivity that has recently been a very current and discussed topic. In the theoretic part of my thesis, I specify the concept of hyperactivity and talk further about its symptoms and consequent effects. I, as well, pay close attention to the current possibilities of reeducation with a consequent focus on the programs supporting hyperactive children and their parents. The practical part of the diploma thesis consists of three parts: an interview with a pedagogue working with hyperactive children; a case report of a hyperactive child; questionnaire survey and its subsequent interpretation. The practical part of the diploma thesis focuses on the particular symptoms of hyperactivity at hyperactive children in the school environment and their consequent effects. It tries to find out the possibilities of the reeducation and remedy at the same time. In detail, it targets the help to hyperactive children and their parents offered by schools and consequently the ratio of utilization by the parents. At the very end of the practical part of the diploma thesis, I dedicate my work to an assessment of hypothesis defined by myself.
Keywords:
ADD; ADHD; CNS; Hyperaktivita; Hyperkinetická porucha; LMD; Porucha chování Citation: VELKOVÁ, Martina. Hyperaktivita. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13929