Název:
Pohybové schopnosti u žáka s vývojovou dysfázií v mladším školním věku
Překlad názvu:
Motor skills in a student with developmental dysphasia at a younger school age
Autoři:
Strouhalová, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá motorickými schopnostmi žáků s vývojovou dysfázií v mladším školním věku. Teoretická část práce popisuje charakteristiku žáka mladšího školního věku v oblastech vývoje základních schopností a dovedností, poznávacích procesů, emočního vývoje a socializace. Další kapitola teoretické části práce se zabývá motorickými schopnostmi člověka a specifikuje motorické schopnosti u žáků s vývojovou dysfázií. V poslední kapitole je představena diagnóza vývojové dysfázie, která je definována z hlediska etiologie, klasifikace, diagnostiky, terapie a prognózy. Empirická část diplomové práce je tvořena dvěma výzkumnými metodami, testem motorických schopností a dotazníkovým šetřením. Cílem testu motorických schopností je zjistit pohybové schopnosti u žáků s vývojovou dysfázií. Pro tento výzkum byla využita testová baterie poskytnutá projektem Sazka Olympijský víceboj. Testová baterie zkoumá jednotlivé složky motorických schopností, jako je síla, rychlost, koordinace, výbušnost a ohebnost. Dotazníkové šetření má za cíl přiblížit výuku tělesné výchovy u žáků s vývojovou dysfázií a popsat speciální metody a přístupy využívané pedagogy při její výuce. Vytýčených cílů bylo v práci dosaženo.This diploma thesis focuses on motor skills of pupils with developmental language disorder in their middle childhood years. Theoretical part describes the characteristics typical for middle childhood pupil in areas of basic abilities and skills, learning process, emotional development, and socialization. Next chapter of the theoretical part concerns the motor skills of person and define movement skills of pupils with developmental language disorder. In last chapter the diagnosis of developmental language disorder is presented defined form several different points such as ethology, classification, diagnosis, therapy and prognosis. Empiric part of the thesis consists of two research methods, first the test of motor skills and second the survey. The test of motor skill is to provide data about movements skills of pupils with developmental language disorder. For this test was used the ability test provided by Sazka Olympijský víceboj. The ability test focuses on several individual parts of motor skills such as force, speed, coordination, dynamics (explosivity) and flexibility. The task of the survey is to accommodate the Physical education for pupils with developmental language disorder and describe special methods and approaches used by pedagogues during their classes. The in thesis defined goals were...
Klíčová slova:
motorické schopnosti; speciální metody výuky; tělesná výchova; vývojová dysfázie; Žák mladšího školního věku; developmental language disorder; Middle childhood pupil; motor skills; physical education; special teaching methods