Název:
Umělci a fotografie (České malířství a fotografie v 19. a na počátku 20. století)
Překlad názvu:
Artists and Photography (Czech Painting and Photography in the 19th and Early 20th Centuries)
Autoři:
Pospíšilová, Romana ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Vlčková, Lucie (oponent) ; Mlčoch, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Umělci a fotografie (České malířství a fotografie v 19. a na počátku 20. století) Romana Pospíšilová Abstrakt disertační práce Tématem této disertační práce jsou mnohovrstevnaté vztahy malířství a fotografie v Čechách v 19. a na počátku 20. století, zejména pak role fotografie coby inspiračního materiálu umělců. Vynález fotografie v roce 1839 přinesl tehdejší společnosti mnoho změn a podnětů. Fotografie přispěla k rozvoji řady vědních oborů, proměnila podobu ilustrovaných časopisů i zpravodajství či zdemokratizovala přístup k vlastnímu portrétu. Nesmlouvavě také promlouvala k tehdejšímu výtvarnému umění. Pro malíře představovaly fotografie, ať již vlastní, či zakoupené, rezervoár vizuálních podnětů. Usnadňovaly studium přírody. Přinášely také nové impulzy v podobě momentek, chronofotografií i medicínských snímků. V ateliéru umělce nahrazovala fotografie nepřítomný model, sloužila jako "aide-mémoire". Mohla však být také promítnuta přímo na plátno a mechanicky okopírovaná. Využití technických obrazů malíři nezapadalo do v 19. století stále živého konceptu umělce coby tvůrčího génia. Tehdejší výtvarní kritici i samotní malíři nebyli ve shodě, zda je fotografie užitečný nástroj, či škůdce skutečného umění. Ačkoli byla práce s pomocí fotografie mezi umělci běžná, zůstávala tato praxe utajovaná před širší...Artists and Photography (Czech Painting and Photography in the 19th and Early 20th Centuries) - Dissertation abstract - Romana Pospíšilová The topic of this dissertation is the multi-layered relationship between painting and photography in Bohemia in the 19th and early 20th centuries, particularly the role of photography as an inspirational material for artists. The invention of photography in 1839 brought about many changes and stimuli in society at the time. Photography contributed to the development of a number of scientific fields, changed the form of illustrated magazines and news, and democratized access to one's own portrait. It also uncompromisingly spoke to the visual arts of the time. For painters, photographs, whether they were their own or were purchased elsewhere, represented a reservoir of visual stimuli. They facilitated the study of nature. They also brought about new impulses in the form of snapshots, chronophotographs and medical images. In the artist's studio, the photograph replaced the absent model, serving as an 'aide- mémoire'. However, it could also be projected directly onto a screen and mechanically copied. The use of technical images by painters did not fit into the 19th century concept of the artist as a creative genius, which was still very much alive. Art critics of the time,...
Klíčová slova:
fotografie|malířství|umění 19. století|české umění; photography|painting|19th century art|Czech art