Název:
Genderové rozdíly ve čtení u dětí
Překlad názvu:
Gender differences in reading habits among children
Autoři:
Martinů, Veronika ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá vztahem dětí ke knihám a ke čtení a především možnými rozdíly mezi dívkami a chlapci v přístupu ke čtení. Jejím cílem je zjistit, jaká je u dětí ve věku od deseti do šestnácti let čtenářská kultura. Práce si také klade za cíl zjistit, jaké, jestli vůbec nějaké, jsou rozdíly ve čtení mezi dívkami a chlapci. Toto bylo zjišťováno prostřednictvím kvantitativní metody, konkrétně se jedná o metodu dotazníkového šetření. Respondenty a respondentkami jsou děti a mládež navštěvující nižší gymnázia nebo druhý stupeň základní školy na různých místech po České republice, která byla vybírána náhodně. Stěžejními tématy práce jsou rozdíly ve frekvenci a oblíbenosti čtení, dále preference dětí a mládeže při výběru jednotlivých knih, vliv školy, rodiny a blízkého okolí respondentů a respondentek na jejich čtenářské zvyklosti. Práce odhaluje, jaké rozdíly panují ve čtení mezi dívkami a chlapci, a ukazuje, zdali dětská čtenářská kultura upadá nebo je tomu právě naopak.This diploma thesis deals with children's relationship to books and reading and, above all, possible differences between girls and boys in their approach to reading. Its goal is to find out what the reading culture is like among children between the ages of ten and sixteen. The work also aims to find out what, if any, differences there are in reading between girls and boys. This was determined through a quantitative method, namely a survey research. Respondents are children and young people attending lower gymnasiums or the second level of primary schools in various places in the Czech Republic, which were randomly selected. The main themes of the work are differences in the frequency and popularity of reading, as well as the preferences of children and young people when choosing individual books, the influence of school, family and the respondents' close surroundings on their reading habits. The work reveals the differences in reading between girls and boys and shows whether children's reading culture is declining or the opposite.
Klíčová slova:
děti; gender; knihovny; literatura; čtecí návyky; children; gender; libraries; literature; reading habits