Název:
Vztah k pohybové aktivitě u žáků ZŠ ve věku 12-14 let
Překlad názvu:
Attitude to the physical activity in school aged children 12-14 years
Autoři:
Vičíková, Nikola ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název bakalářské práce: Vztah k pohybové aktivitě u žáků ZŠ ve věku 12-14 let Cíl práce: Zjistit u žáků sedmých a osmých ročníků povědomost o pojmu pohybová gramotnost. Vyhodnotit celkový postoj k pohybové aktivitě, vztah k tělesné výchově a životní styl u těchto dětí. Metodika: U 226 žáků pražských základních škol (111 chlapců a 115 dívek) ve věku 12-14 let bylo provedeno šetření dotazníkem vlastní konstrukce zaměřené na vztah k pohybové aktivitě a vybrané aspekty životního stylu. Výsledky: TV je oblíbenější u chlapců (78 %) nežli u dívek (57 %). U chlapců byl jako dominantní důvod k PA uváděn význam pro zdraví a zdatnost (47 %), u dívek pak redukce tělesné hmotnosti a zlepšení postavy (43 %). 71 % chlapců a 64 % dívek se aktivně věnuje nějakému sportu. 33 % má zkušenost s řešením obtíží pohybového systému na rehabilitaci. V otázce: "co je to pohybová gramotnost?" se správné odpovědi přiblížilo 14 dívek a 20 chlapců. Děti z dotazovaného souboru prakticky neměly povědomí o pojmu pohybová gramotnost. K TV i volnočasovým PA převažoval pozitivní postoj. V motivaci bylo možné zaznamenat rozdíly mezi chlapci a dívkami. Klíčová slova: RVP ZV, žák, životní styl, tělesná výchova, pohybová aktivitaTitle of the thesis: Attitude to the physical activity in school aged children 12-14 years The aim of the thesis: Find out the awareness of the concept of Movement literacy among the pupils of seventh and eighth grades, the general attitude towards physical activity and the relationship to physical education and lifestyle. Methods: 226 primary school pupils in Prague (111 boys and 115 girls) aged 12-14 years were surveyed with a self-constructed questionnaire focusing on attitudes towards physical activity and selected aspects of lifestyle. Results: PE is more popular among boys (78 %) than girls (57 %). For boys, the dominant reason given for physical activity was health and fitness (47 %), while for girls it was weight reduction and body improvement (43 %). 71 % of boys and 64 % of girls are active in some sport. 33 % have experience of dealing with musculoskeletal difficulties and rehabilitation. In the question, "What is movement literacy?" 14 girls and 20 boys came close to the correct answer. There was a positive attitude towards PE and physical activity, but there were differences in motivation between boys and girls. Keywords: FEP BE, pupils, lifestyle, physical education, physical activity
Klíčová slova:
pohybová aktivita; RVP ZV; tělesná výchova; životní styl; žák; Compensatory exercises; FEP BE; lifestyle; physical activity; physical education; pupil