Original title:
Muzejní animace v pedagogice volného času
Translated title:
Museum Animation for Leisure Education
Authors:
HRŮZOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou muzejní pedagogiky a jejím významem ve volném čase. Teoretická část vymezuje pojmy muzejní pedagog a muzejní animátor a zdůrazňuje provázanost obou termínů. Pohled do historie muzejní pedagogiky shrnuje nejvýznamnější události ve vývoji muzejní pedagogiky jako vědy. Teoretická část objasňuje především vztah muzejní animace k pedagogice volného času. Praktická část obsahuje popis projektů realizovaných v rámci Muzea Vysočiny Třebíč. Uplatňují se především metody pedagogiky zážitku a animace. Zvolené postupy korespondují s věkem a zájmy účastníků. Praktická část zdůrazňuje také spolupráci mezi muzeem a školou v rámci edukačního procesu. Úspěšná činnost muzea v oblasti muzejní animace je ovlivněna mnoha faktory. Nejdůležitějším z nich je osobnost pedagoga nebo animátora, který v dané instituci působí. This study deals with the issue of museum pedagogy and its meaning for free time. The teoretical part defines the concept of the museum's pedagogue and the museum's animator and shows the interconnection between both terminologies. A glance over thehistory of museum pedagogy highlights the most important events in the development of pedagogy as a science. The theoretical part explains especially the relationship between museum's animation and free time pedagogy. The practical part contains the description of the projects that were realised in the context of the Museum Vysociny Trebic. It applies especially the methods of pedagogy of experience and animation. The chosen methods correspond with the age and interests of the participants. The practical part show also the interaction between the museum and the school in the context of the educational process. The successful aktivity of the museum in the area of museum animation is influenced by many factors. The most implortant of those is the personality of the pedagogue of the animator who is working in the given institution.
Keywords:
Key words: museum´s animation; museum´s animator; museum´s pedagogue; Muzejní animace; muzejní animátor; muzejní pedagog; muzejní pedagogika Citation: HRŮZOVÁ, Jana. Muzejní animace v pedagogice volného času. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10792