Original title:
Reklama z etického pohledu
Translated title:
Ethical Perspectives on Advertising
Authors:
SOJKOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá reklamou z etického pohledu. Informuje o etické regulaci reklamy v České republice a zároveň poukazuje na její provázanost s regulací právní. Přibližuje činnost Rady pro reklamu, první východoevropské organizace samoregulace reklamy, jejíž cílem je čestná, legální, decentní, a pravdivá reklama na území České republiky. Hlavní část práce poukazuje na neetičnost reklamní praxe. Vysvětluje pojem manipulace a poukazuje na její využití v reklamě. Věnuje pozornost reklamní manipulaci s dětmi a mládeží. Důležitou etickou otázkou je zneužití ženy v reklamě a s tím související sexismus v reklamě, který je v mnoha případech útokem na důstojnost ženy. Dalším tématem je sociální reklama, která je mnohdy z etického hlediska velmi diskutabilní. In my paper I examine the practice of advertising from ethical perspective. The paper informs about the ethical regulation of advertising practice in Czech Republic and highlights its interconnection with legislative regulation. It also introduces the work of the Committee for advertising {--} the first organization for auto-regulation of advertising in Eastern Europe {--} whose goal is to ensure honest, legal, decent, truthful practice of advertising in Czech Republic. In the main part of my paper, I try to highlight the unethical practices in advertising. I explain the term `manipulation{\crq} and show how it is used in advertising. Special attention is given to the manipulation of children and youth. Another important issue has to do with abusing of women in advertising and with related sexism which, in many cases, disregards the dignity of women. Finally, social advertising is also a topic of my paper inasmuch as it is often ethically questionable.
Keywords:
advertising; ethical regulation of advertising; manipulation in advertising; sexism in advertising; social advertising; unethical practice of advertising; etická regulace reklamy; neetická reklamní praxe; reklama; reklamní manipulace; sexismus v reklamě; sociální reklama Citation: SOJKOVÁ, Eva. Reklama z etického pohledu. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/12250