Název:
Aktivizační metody ve výuce chemie s podporou mobilních aplikací
Překlad názvu:
Activating Methods in Chemistry Supported by Mobile Applications
Autoři:
Andrlíková, Věra ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce chemie s využitím mobilních aplikací. Teoretická část se věnuje tématu digitální gramotnosti. Analýzou dokumentu Doporučení rady Evropské unie o klíčových kompetencích pro celoživotní vzdělávání bylo zjištěno, že součástí klíčových kompetencí pro celoživotní učení je digitální kompetence. Je tedy velmi žádoucí, aby školy zahrnovaly digitální technologie do výuky a rozvíjely dovednosti žáků s nimi pracovat. Dále jsou v teoretické části ukotveny pojmy související s mobilním vzděláváním a s aktivizačními metodami. Jsou zde popsány konkrétní mobilní aplikace a aktivizační metody, které jsou využity v praktické části. Praktická část se věnuje didaktickému zpracování devíti aktivit pro výuku chemie. V návrhu aktivit je kladen důraz na aktivizaci žáků pomocí aktivizačních metod a mobilních aplikací. Aktivity byly zpracovány didaktickým cyklem CMIARE (cíl, metoda, instrukce, akce, reflexe, evaluace), což s sebou přináší mnohé prvky formativního hodnocení. Všechny aktivity byly hodnoceny několika vybranými vyučujícími chemie. Z hodnocení vyplynulo, že všechny aktivity jsou použitelné ve výuce chemie na stupni školy, pro kterou byly určeny, jsou téměř až zcela srozumitelné a jejich náročnost většinou odpovídala cílové skupině žáků, pro kterou byla...This thesis deals with activation methods in teaching Chemistry with support of mobile applications. The theoretical part deals with the topic of digital literacy. By analyzing the document Recommendations of the Council of the European Union focusing on key competences for life- long learning, it was concluded that a digital competence is one of their components. Therefore it is highly desirable for schools to include digital technologies in their curricula to develop pupils' skills in using them. In addition, the theoretical part introduces the concepts related to mobile learning and activation teaching methods. Consequnetly, specific mobile applications and activation teaching methods are introduced and used in the practical part. The practical part is devoted to the didactic design of nine activities for teaching Chemistry. The activation of students with the support of monile applications is emphasised in this part of the thesis. All activities have been developed using the CMIARE didactic cycle (goal, method, instruction, action, reflection, evaluation) which brings many elements of formative assessment. All activities were evaluated by a group of selected Chemistry teachers. The evaluations showed that all activities were applicable to teaching Chemistry at the grade level for which they...
Klíčová slova:
Aktivizační metody; Chemie; Mobilní vzdělávání; Vzdělávací materiály; Výuka