Název:
Sókratovský dialog a myšlení
Překlad názvu:
Socratic Dialogue and Thinking
Autoři:
Černínová, Andrea ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Sókratovský dialog a myšlení" je vhledem do života a filosofie antického myslitele Sókrata a bližším seznámením se s jeho pojetím dialogu, prostřednictvím kterého se zjevuje pravda. Celá práce je psána se snahou o zdůraznění smyslu jeho filosofie v kontrastu s dnešním upřednostňováním asertivního způsobu komunikace, který častokrát vyúsťuje až k eristické dialektice. Cílem této bakalářské práce je především popsat Sókratovu jedinečnou metodu dialogu a inspirovat případného mladého čtenáře, studenta střední školy či jeho pedagoga. Nejprve se práce věnuje Sókratově životu a následně se zabývá hlavními rysy Sókratovy filosofie. V další části se zaobírá termínem dialog a jeho sókratovským pojetím. V závěru práce je pojednáno o pedagogickém přínosu sókratovské metody dialogu a o jeho použití ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Sókratés, Platón, dialog, dialektika, myšlení, výukaThe bachelor thesis "Socratic Dialogue and Thinking" provides an insight into the life and philosophy of the ancient philosopher Socrates and brings a closer look at his concept of dialogue through which the truth is revealed. It also deals with the usage of the method of dialogue in teaching. The whole thesis was written with an effort to emphasize the importance of Socrates' philosophy in contrast with today's preference of an assertive way of communication, which often results in eristic dialectic. The aim of this bachelor thesis mainly is to describe Socrates' unique method of dialogue and to inspire a potential young reader, a high school student or his teacher. In the first instance, the thesis pursues Socrates' life and then deals with the term dialogue and with various conceptions of dialogue. Next section is about its Socratic conception. The conclusion of the thesis explains the pedagogical contribution of the Socratic method of dialogue to tuition. KEYWORDS Socrates, Plato, dialogue, dialectics, thinking, teaching
Klíčová slova:
dialektika; dialog; myšlení; Platón; Sókratés; výuka; dialectics; dialogue; Plato; Socrates; teaching; thinking