Original title:
Pěstování microgreens v mateřské škole
Translated title:
Growing Microgreens in Nursery Schools
Authors:
Kapuciánová, Karolína ; Jančaříková, Kateřina (advisor) ; Loudová Stralczynská, Barbora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá pěstováním microgreens v mateřské škole. Microgreens jsou mladé rostliny různých druhů zeleniny, které se sklízejí přibližně ve stáří deseti dnů. Díky jednoduchosti vypěstování je to vhodná činnost pro děti předškolního věku v mateřské škole. Kromě zdravé potraviny přináší dětem pěstování microgreens příležitost rozvíjet klíčové kompetence a pregramotnosti. Teoretická část práce zpracovává informační základnu pro pěstování microgreens v podmínkách mateřské školy. Zabývá se pěstováním rostlin z hlediska historického, legislativního i didaktického, a také se zabývá jednotlivými druhy microgreens, možnostmi využití a postupy pěstování vhodnými do mateřské školy. Cílem diplomové práce je představit možnost pěstování microgreens v mateřských školách. Empirická část se zaměřuje na navržení a realizaci souboru aktivit, v rámci kterého děti v mateřské škole pěstují microgreens. Mimo pěstování jsou do souboru aktivit přiřazeny i další činnosti, při kterých děti téma microgreens v jednotlivých fázích růstu využívají. Soubor aktivit má především environmentální výchovné a vzdělávací cíle a je tvořen pomocí logického modelu. Je realizován v mateřské škole, kde autorka pracuje, a v dalších 53 třídách, zejména z mateřských škol zapojených do iniciativy Skutečně zdravá škola. Cílem...The diploma thesis focuses on the topic of cultivating microgreens in nursery school. Microgreens are young plants of various species of vegetable, that are grown in soil and are harvested approximetely after ten days. The simplicity of growing microgreens makes it an appropriate activity for preeschool-age children. Besides rewarding the children with nutricious food, it brings children the oppoturnity to develop key competences and pre- literacies. The theoretical part is an information base for growing microgreens in kindergarten conditions. It describes cultivating plants in kindergarten, it deals with historicaly, legislatively and didactic point of wiew and also describe kinds of microgreens, possibilities of use and cultivation procedures suitable for kindergarten. The aim of the diploma thesis is to present the possibility of growing microgreens in nursery school with preschool children. The empirical part focuses on the design and implementation of a set of activities in which children in kindergarten grow microgreens. In addition to cultivation, other activities are also included, in which children use the topic of microgreens in individual stages of growth. The set of activities aims primarily on reaching environmental education goals and is created using a logical model. It is...
Keywords:
cultivation; development of science literacy; environmental education and training; kindergarten; micro vegetables; microgreens; preschool age; preschool education; environmentální výchova a vzdělávání; mateřská škola; microgreens; mikro zelenina; pěstování; předškolní vzdělávání; předškolní věk; rozvíjení přírodovědné pregramotnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125844