Original title:
Systematické a ekologické pojetí výuky přírodopisu
Translated title:
Systematic and ecological concept of biology teaching
Authors:
Matoušová, Pavlína ; Hlaváčová, Lucie (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá porovnáním dvou vybraných pojetí výuky přírodopisu na základní škole. V teoretické části práce je shrnuto zařazení přírodopisu jako vzdělávacího oboru, vysvětlena možná pojetí jeho výuky a porovnány výhody a nevýhody dvou vybraných variant s odkazem na naplnění vzdělávacích cílů a respektování didaktických zásad výuky přírodopisu. Nastíněny jsou také dostupné materiály vhodné pro výuku, míra jejich využívání a srovnání způsobů výuky v závislosti na úspěšnosti v přírodovědném testování. Praktická část práce přináší porovnání výsledků dotazníkového šetření mezi jednotlivými skupinami ekologicky a systematicky vyučovaných žáků. Jednotlivé úlohy a otázky byly vytvořeny na základě stanovených hypotéz. Výsledky výzkumu přináší porovnání znalostní a dovednostní oblasti, ale také oblasti postojové. Stanovené hypotézy byly potvrzeny zpola, část postojová přináší odpověď na výzkumnou otázku. Žáci vyučovaní ekologicky byli skutečně úspěšnější v úlohách, které vedly k propojení znalostí a odvozování ze vztahů mezi organismy, ovšem statisticky nebyl rozdíl významný. Bodový propad v těchto ekologických otázkách ovšem u systematicky vyučovaných žáků nebyl příliš masivní a znalost systematiky je v celkovém skóre stavěla do výhodné pozice. Větší oblibu přírodopisu jako předmětu vykázali...The diploma thesis deals with the comparison of two selected concepts of science teaching at primary school. The theoretical part of the thesis summarizes the classification of science as an educational field, explains the possible concepts of its teaching and compares the advantages and disadvantages of two selected variants with reference to the fulfilment of educational goals and respect for didactic principles of science teaching. The available materials suitable for teaching, the degree of their use and the comparison of teaching methods depending on the success in scientific testing are also outlined. The practical part of the work brings a comparison of the results of a questionnaire survey between individual groups of ecologically and science-taught pupils. Individual tasks and questions were created on the basis of established hypotheses. The results of the research bring a comparison of the knowledge and skills area, but also the area of students' attitude towards the subject. The established hypothesis was confirmed partially, the attitude section brings in results to the research questions. Students taught ecologically were indeed more successful in the task that led to the connection of knowledge and derivation from the relationships between organisms, but the differetence were not...
Keywords:
biology; didactics of biology; ecological concept. science literacy; systematic concept; teaching; didaktika biologie; ekologický způsob; přírodopis; přírodovědná gramotnost; systematický způsob; výuka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125479