TY - THES TI - Adaptace dítěte s poruchou autistického spektra do MŠ a možnosti její podpory TT - Adaptation of a child with autism spectrum disorder to kindergarten and the possibilities of its support AU - Völklová, Andrea AB - The diploma thesis is dedicated to the adaptation processes of a preschool child with an autistic spectrum disorder on the preschool environment. The thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The main aim of the paper is to analyse the adaptation process on the preschool attendance established by § 16 paragraph 9 of the Education Act of the children affected by ASD with focus on the factors that support the adaptation on the organized form of the preschool education. Part of the aim is to suggest the key elements that should be included in the adaptation plan so it meets the needs of children affected by ASD in the preschool facility. The research was conducted on six children whose legal representatives gave their agreement through an informed consent about processing of their personal data and the use of gathered information for the creation of the diploma thesis. In order to gather the required information, the method of direct observation by the researcher was used. In addition, the interviews with the legal representatives as well as the class teachers were conducted. Furthermore, the documents and data provided by the preschool were analyzed. By the use of coding method the key information were deciphered. The essential information were gathered from the legal... AB - Diplomová práce je věnována procesu adaptace dítěte s poruchami autistického spektra v předškolním věku na prostředí mateřské školy. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Hlavní cíl práce je zmapovat proces adaptace na docházku do třídy MŠ zřízené, podle § 16 odst. 9 školského zákona, u dětí s PAS se zaměřením na faktory, které adaptaci na organizovanou formu předškolního vzdělávání těchto dětí podporují. Součástí cíle je i navrhnout, jaké prvky by měl zahrnovat adaptační plán, aby co nejlépe naplňoval potřeby dětí s PAS v předškolním zařízení. Výzkumu se účastnilo šest dětí, jejichž zákonní zástupci souhlasili prostřednictvím informovaného souhlasu se zpracováním osobních údajů a využitím získaných informací pro tvorbu diplomové práce. K zjištění potřebných údajů bylo využito metod přímého pozorování výzkumníka, rozhovorů se zákonnými zástupci dětí a jejich třídním pedagogem. Dále byla využita metoda analýzy dokumentů vedené mateřskou školou, kterou vybrané děti navštěvují. Za použití metody kódování byly rozklíčovány stěžejní informace získané od zákonných zástupců, kteří se účastnili výzkumného vzorku a od pedagoga, který pečoval o zmíněné děti. Hlavním výstupem a výsledkem práce je návrh adaptačního plánu, obsahující souhrn všech prvků, které jsme prostřednictvím výzkumného šetření... UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/126024 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-445844 A2 - Kotvová, Miroslava A2 - Felcmanová, Lenka LA - cze KW - classes established pursuant to par. 16 article 9 KW - support KW - Children with Autism spectrum disorder KW - třídy zřízené podle § 16 odst. 9 KW - kindergarten KW - Poruchy autistického spektra KW - předškolní věk KW - mateřská škola KW - peschool age KW - adaptace KW - podpora KW - adaptation PY - 2021 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -