Original title:
VYUŽITÍ TVARU DOPRAVNÍ SÍTĚ V HODNOCENÍ DOSTUPNOSTI SLUŽEB
Translated title:
USE OF THE SHAPE OF THE TRANSPORT NETWORK FOR EVALUATION OF THE SERVICE ACCESSIBILITY
Authors:
Černický, David ; Štych, Přemysl (advisor) ; Laštovička, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá faktory ovlivňující průměrnou průjezdní rychlost na českých silnicích. Mezi hlavní faktory, které ovlivňují průměrnou rychlost, byly vybrány křivolakost a sklonitost svahů. Tyto faktory byly doposud posuzovány v diskrétních intervalech, nikoliv jako spojité funkce. Funkce pro výpočet křivolakosti vychází z ČSN 73 6101, kde je přímo definována rovnice se všemi proměnnými. Funkční vztah pro pohyb vozidel ve svažitých terénech byl vytvořen z dat vědeckých článků. Proto byl v této práci implementován algoritmus, který dokáže automaticky ohodnotit průměrné průjezdní rychlosti na silniční síti. Pro implementaci tohoto algoritmu byl použit jazyk Python. Dále je v práci provedeno testování dojezdových časů, které je validováno pomocí route plannerů a také podpořeno rozsáhlým terénním šetřením. Testování probíhalo v prostředí GIS pomocí metod síťové analýzy. Testování ukázalo, že zahrnutí křivolakosti a sklonitosti výrazně zlepší výpočet dojezdových časů. klíčová slova: síťová analýza, křivolakost, gis, algoritmusThis thesis deals with factors influencing the average speed on Czech roads. Curvature and inclination of the slopes were selected among the main factors influencing the average speed. Until now, these factors have been considered at discrete intervals, not as continuous functions. The function for calculating the curvature is based on ČSN 73 6101, where the equation with all variables is directly defined. The functional relationship for the movement of vehicles in sloping terrain was created from data from scientific articles. Therefore, an algorithm was implemented in this thesis, which can automatically evaluate the average speed on the road network. Python was used to implement this algorithm. Furthermore, there is a testing section for travel times, which is validated using route planners and also supported by extensive field research. Testing took place in GIS using network analysis methods. Testing has shown that the inclusion of curvature and inclination will significantly improve the calculation of travel times. key words: network analyst, curvature, gis, algorithm
Keywords:
algorithm; curvature; gis; network analyst; algoritmus; gis; křivolakost; síťová analýza
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122056