Název:
Vliv konstrukčních změn sacího a výfukového traktu na výkonové a emisní parametry motoru
Autoři:
Šenkyřík, Michal Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá zvyšováním výkonu atmosféricky plněného zážehového motoru konstrukčními změnami sacího a výfukového traktu. Je kladen důraz na sledování průběhu točivého momentu v otáčkovém spektru a jednotlivé vlivy na nárůst či pokles jsou rozebrány. Motor byl testován v zástavbě ve vozidle na válcovém dynamometru, kde bylo vozidlo podrobeno dynamickým i statickým zkouškám. Výsledky jsou zpracovány do podoby otáčkových charakteristik a okomentovány. Měřeno a porovnáváno bylo i složení výfukových emisí. V rešeršní části práce je rozebrána konstrukce sacích a výfukových traktů a problematika účinností pístových spalovacích motorů.This thesis deals with the design changes of intake and exhaust systems of naturally aspirated combustion engine with the aim to improve its dynamic characteristics. An overview of intake and exhaust tract designs (together with their impact on the engine efficiency) is provided in the introductory part of the thesis. Based on this knowledge, modifications of the intake and exhaust systems of Ford Windsor V8 engine were proposed and installed in a vehicle. A series of dynamic and static tests on chassis dynamometer were carried out in order to measure the impact of the changes on the torque curve. The impacts of the changes are presented in detailed analysis of power and torque characteristics with respect to the engine speed. The results are discussed and the possible causes of observed phenomena are identified.
Klíčová slova:
mechanická účinnost; objemová účinnost; sací trakt; spalovací motor; výfukové emise; výfukový trakt