Original title:
Prezentace zdravého životního stylu v online prostředí na příkladu pití kávy
Translated title:
Healthy Lifestyle Presentation Online on the Coffee Drinking Example
Authors:
Košťálová, Monika ; Zábrodská, Kristina (advisor) ; Soukup, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Prezentace zdravého životního stylu v online prostředí na příkladu pití kávy si klade za cíl demonstrovat proces mediální percepce uživatelů internetu na příkladu pití kávy, který je považován za pevně zakořeněnou součást populární kultury a představuje tak univerzální výzkumný předmět vlastní široké mase konzumentů mediálních obsahů. Práce popisuje základní teoretická východiska pro vlastní výzkumné šetření, které si pokládá dvě základní výzkumné otázky: zda je pití kávy prezentováno v online mediálních obsazích jako zdraví prospěšné, nebo škodlivé a jaký je tak majoritní postoj předkládaný internetovému publiku a zda mají tyto mediální obsahy vliv na názor a postoj jejich konzumentů, a lze tak říci, že online prostředí má přímý vliv na formování názorů a postojů svých konzumentů. Pro první výzkumnou otázku byla zvolena metoda kvantitativní obsahové analýzy. Ta přinesla zjištění, že 62 % internetových zmínek o zdravotních dopadech pití kávy má pozitivní ladění. Majoritní postoj předkládaný internetovému publiku je tak tvrzení, že káva je zdraví prospěšná. Předmětem druhé části výzkumu byl kvalitativní experiment složený z dvoufázového šetření formou polostrukturovaného dotazníku. Výsledky přinesly zjištění, že 52 % respondentů změnilo po absolvování experimentu svůj postoj ve...The aim of the diploma thesis Healthy Lifestyle Presentation Online on the Coffee Drinking Examples to demonstrate the presentation of the healthy lifestyle on the example of the coffee consumption and show the media perception. The coffee consumption is considered as a part of the popular culture which makes it an ideal universal research item. The thesis provided the basic theoretical frame for the research compound of two parts which are trying to answer two research questions - how does the online platform present the coffee consumption - whether coffee has a positive or negative impact on health. The second research question was to investigate, whether this media presentation has the impact on its final consumers. For the first research part, the quantitative content analysis was used. It was revealed that 62 % of analyzed articles was in favor of health benefits of the coffee, so the majority opinion presented on the internet is that coffee has got a beneficial impact on human health. The second part of the research was realized as the two-steps qualitative experiment compound of two parts of demi-structured survey. Based on the search, the respondents were observed for a potential opinion change. It was found, that 52 % of the respondent changed their mind in favor of positive coffee impact...
Keywords:
Active Audience Theory; Audience; Coffee Consumption; Healthy Lifestyle; Media Perception Research; Popular Culture; Qualitative research; Quantitative Content Analysis; fenomén pití kávy; koncept aktivního publika; kvalitativní výzkum; kvantitativní obsahová analýza; populární kultura; publikum; výzkum mediální percepce; Zdravý životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116482