Original title:
Učitel jako oběť agrese
Translated title:
Teacher as a victim of aggression
Authors:
Vöröšová, Veronika ; Richterová, Magdalena (advisor) ; Linková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou agrese namířené vůči učiteli. Teoretická část nabízí zakotvení pojmů jako je agrese, agresivní chování, násilí nebo šikana. Dále v oddělených kapitolách detailně rozebírá jednotlivé možné agresory, jimiž jsou žák, rodič, kolega a nadřízený. Soustředí se na jejich specifika vztahující se k útokům na učitele. Základem praktické části je výzkumné šetření, realizováno pomocí kvantitativní metody. Výzkum mapoval zkušenosti učitelů vybraných základních škol v Ústeckém kraji s agresí zaměřenou vůči jejich osobě. Konkrétně se věnoval rozšíření této agrese u učitelů, zmíněným formám a agresorům. Učitelé také měli možnost popsat svou nejzávažnější zkušenost. Výsledky šetření jsou alarmující a vyzývají k větší pozornosti ať už u odborné či laické veřejnosti. Práce by tak měla sloužit nejen k informování o daném tématu, ale také jako motivace pro další zkoumání. KLÍČOVÁ SLOVA agresivní chování, agrese, šikana, učitel, žák, rodič, mobbing, bossing, základní školaThe diploma thesis deals with the issue of aggression aimed at a teacher. The theoretical part offers clarification of terms such as aggression, aggressive behaviour, violence and bullying. Furthermore, in separated chapters it discusses in detail the individual possible aggressors, to which belong pupils, parents, colleagues or principals. It focuses on their specifics related to teacher's attacks. The basis of the practical part is designed research realized by quantitative method. The research examined the experience of teachers from chosen elementary schools in Ústí nad Labem region with aggression towards them. Specifically, it dealt with broadening of aggression against teachers, mentioned forms and aggressors. The teachers also had the opportunity to describe their experience which they find as the most serious one. The results are alarming and they call for greater attention whether in the professional or general public. The aim of this thesis is not just being informative, moreover, it should serve as a motivation for further research. KEYWORDS aggressive behaviour, aggression, bullying, teacher, pupil, parent, mobbing, bossing, elementary school
Keywords:
aggression; aggressive behaviour; bossing; bullying; elementary school; mobbing; parent; pupil; teacher; agrese; agresivní chování; bossing; mobbing; rodič; učitel; základní škola; šikana; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116119