Název:
Podoby edukační aktivizace u dospělých osob s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Forms of Educational Activation in Adults People with Autistic Spectrum Disorders
Autoři:
Polák, Viktor ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce hovoří o fenoménu autismus z pohledu vzdělávání a edukační aktivizace u dospělých osob. Celý text je rozdělen na dvě pomyslné části. První teoretická část pojednává o možnostech chápání pojmu autismus, obratu v náhledu na postižení směrem k integraci a inkluzi, filosofickém zamýšlení nad důležitostí pozitivního uchopení problematiky a praktickými možnostmi realizace vzdělávání a edukační aktivizace. V následné empirické části je práce zaměřena na kvalitativní strategii výzkumu, který za využití metod pozorování a rozhovoru zkoumá možné podoby vzdělávání a edukační aktivizace u dospělých osob s autismem. Výzkum probíhal v prostředí Domova Maxov v Jizerských horách a účastnilo se ho deset respondentů z řad asistentů tohoto zařízení, kdy každý z nich stojí v klíčovém postavení vůči alespoň jednomu uživateli služby s autismem. Zkoumaní klienti jsou uživatelé služeb Domov pro osoby se zdravotním postižením a Domov se zvláštním režimem. V metodologii výzkumu diplomové práce bylo využito pozorování činnosti prováděné ve spolupráci klienta s klíčovým asistentem a rozhovorů v polostrukturované podobě, které se opíraly o pozorovanou činnost a zkoumaly možnosti vzdělávání a edukační aktivizace tematizovaných klientů. KLÍČOVÁ SLOVA autismus, postižení, vzdělávání, aktivizace, inkluze, výchova,...The diploma thesis discusses autism phenomenon in terms of education and educational activation for adults. The whole text is divided into two imaginary parts. The first part deals with understanding of the term autism itself. It also talks about the reversal in handicap perception regarding integration and inclusion. The last point of this part is philosophical reflection of importance of positive attitude to the issue, and also contemplation of practical possibilities in implementation of education and educational activation. In the other - empiric - part the thesis focuses on qualitative research strategy, which explores possible ways of education and educational activation of adult autists using observation and interviews. The research was carried out in Maxov Home in the Jizera mountains and the participants were ten assistants who are key persons to autism service users. The examined clients are users of services provided by Home for Disabled People and Special Regime Home. As methods for the research was used observation of activities performed by the clients in cooperation with their key assistants, and semi-structured interviews which were based on the observed activity. The aim of the interviews was also to study opportunities of education and educational activation of clients mentioned...
Klíčová slova:
aktivizace; autismus; inkluze; postižení; sociální služby; vzdělávání; výchova; activation; autism; disability; education; inclusion; social services; upbringing