Original title:
Model zákazníka generace Y na trhu bankovních a jiných finančních produktů v kontextu behaviorální ekonomie
Translated title:
Model of Generation Y Customer on the Market of Banking and Other Financial Products in the Context of Behavioral Economics
Authors:
Fojtů, Kateřina ; Dohnalová, Zuzana (referee) ; Rozmahel, Petr (referee) ; Vochozka, Marek (referee) ; Škapa, Stanislav (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[cze][eng]
Disertační práce se zaměřuje na identifikaci typického představitele generace Y na trhu finančních produktů a na základě těchto charakteristik vytvořit model zákazníka generace Y na trhu finančních produktů v kontextu behaviorální ekonomie. Na základě literární rešerše byly vymezeny pojmy „generace Y“ a „vybrané poznatky z behaviorální ekonomie“. Literární rešerše vedla také ke stanovení dotazníku, který sloužil pro získávání primárních dat výzkumu. Pomocí sekundárního výzkumu bylo charakterizováni spotřebitelé na trhu finančních produktů. Sekundární výzkum byl zaměřen na formu placení; vztah k technologiím v souvislosti s financemi; hotovostní a bezhotovostní platby; vztah ke kryptoměnám; vztah k úsporám; digitální transformaci bankovnictví; finanční chování českých domácností. Primární výzkum se zaměřil na získání informací v oblasti behaviorální ekonomie, konkrétně jakým předsudkům česká generace Y podléhá; a dále na to, jaké produkty finančního trhu česká generace Y využívá a její vztah k rizikům, poskytovaným informacím a na spokojenost s produkty. Data z primárního výzkumu byla použita jako vstupní data pro modelování pomocí strukturálních rovnic. Díky této metodě byly nalezeny vzájemné vztahy mezi vybranými produkty; charakteristikami zákazníků a heuristikami. Přínosem této práce je charakteristika zákazníků na vybraném trhu. Jedná se o odvětví, které pomalu vstupuje do období digitalizace, pochopení mladé generace, která dnes tvoří třetinu zákazníků tohoto trhu, je pro společnosti klíčové. Je to z toho důvodu, že pokud nebudou společnosti schopny reagovat na měnící se potřeby mladších generací, mohou přicházet o své zákazníky, a tedy i o tržby.
The dissertation focuses on identifying a typical generation Y representative on the financial products market and, on the basis of these characteristics, creates a model of generation Y customer on the financial products market in the context of behavioral economics. Based on the literature research, the terms "generation Y" and "selected knowledge of behavioral economics" were defined. The literature research also led to creating a questionnaire that was used to obtain primary research data. Secondary research has characterized consumers on the financial products market. Secondary research focused on the form of payment; relationship to technologies; cash and cashless payments; relation to cryptocurrencies; relation to savings; digital banking transformation; financial behavior of Czech households. Primary research has focused on obtaining information in the field of behavioral economics, specifically the prejudices of the Czech generation Y; and on what financial market products the Czech generation Y uses and generation’s relationship to risks, provided information and satisfaction with products. Primary research data was used as input data for structural equation modeling. Because of this method, mutual relationships between selected products have been found; customer characteristics and heuristics. The benefit of this work lies in the characteristics of customers in the selected market. It is a sector that is slowly entering the digitalization period, and understanding the young generation, which now accounts for a third of its customers, is crucial for companies. If companies are not able to respond to the changing needs of the younger generations, they can lose their customers and hence revenue.
Keywords:
behavioral economics; customer; financial market; generation Y; heuristics; millennials; structural model equation; behaviorální ekonomie; finanční trh; generace Y; heuristiky; mileniálové; modelování pomocí strukturálních rovnic; zákazník
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/184143