Original title:
Čtení krajiny očima žáků základní školy
Translated title:
Reading Landscape by elementary school pupils
Authors:
Urbanová, Michaela ; Měkota, Tomáš (advisor) ; Kučera, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá geografickou dovedností čtení krajiny vztaženou na žáky základních škol. Zaměřuje se na definování krajiny, její typologii a způsoby čtení krajiny. Výzkum probíhal formou pozorování 20 žáků na stanovené trase a vyhodnocením pracovních listů. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem žáci vnímají krajinu, jak ovlivňují osobní faktory jejich pozorování a především byl cíl přispět k hlubšímu pochopení této dovednosti. Z výzkumu vyplývá, že žáci nemají se čtením krajiny mnoho zkušeností a v určitých znalostech a dovednostech mají nedostatky. Toto vyhodnocení je užitečné jak pro samotné žáky, tak pro učitele a mělo by dát impuls k tomu, se tímto tématem více zabývat. Klíčová slova: krajina, čtení krajiny, žáci základní školyThis bachelor thesis is concerned with the geographical ability of understanding immediate landscape, and specifically on primary school pupils. It focuses on defining landscape, its typology and the ways of reading the landscape. The research consisted of observing a group of 20 students on a set field trip route, and the subsequent evaluation of the worksheets they were asked to fill in. The aim was to find out, how the pupils perceive the landscape, how different individual characteristics influence their perception, and chiefly the thesis aimed to aid in deeper understanding of this skill. The research shows that pupils do not have much experience with the task and they lack certain skills and abilities. The conclusion can be useful both to the pupils as well as the teachers, and it should help rouse interest for this topic. Keywords: Landscape, Reading of Landscape, Primary School Pupils
Keywords:
Landscape; Primary School Pupils; Reading of Landscape; krajina; čtení krajiny; žáci základní škol
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/115506