Original title:
Použití pomůcek a her při rozvoji čtení notového zápisu v počátečním klavírním vyučování
Translated title:
Using aids and games in the development of music reading in beginner piano lessons
Authors:
Kotková, Veronika ; Tichá, Libuše (advisor) ; Palkovská, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce pojednává o pomůckách a možnostech jejich využití při nácviku čtení notového zápisu u začínajících klavíristů. V teoretické části uvádí metodická východiska pomůcek a her, význam čtení notového zápisu pro hudební život žáka i rozvoj jeho hudebních schopností a význam použití her ve výuce. V druhé části nalezne čtenář popis pomůcek, návrh činností (často her), doporučení vycházející z praxe apod. Empirická část se věnuje sledování dopadu používání pomůcek na několik žáků různých úrovní klavírních schopností.The subject of this work is aids and their possible use in teaching music reading to beginner pianists. The theoretical part presents the methodology behind aids and games, the importance of music reading for the musical activities of the pupils and for the development of their musical skills. It also explains the importance of using games in piano lessons. In the second part of this work you can find the description of the aids, recommendations for activities (often games), suggestions that are based on author's experience etc. The third part describes the effect of using aids and games on a few pupils of different levels of piano skills.
Keywords:
aids; educational games; methods of intonation; music reading; music sheet; musical skills; rhythm syllables; didaktické hry; hudební schopnosti; intonační metody; notový zápis; pomůcky; rytmické slabiky; čtení notového zápisu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111962