Original title:
Vibrační zkoušky a dynamická analýza třecích účinků u železničního kola tlumeného tlumícím kroužkem
Translated title:
Vibrational tests and dynamic analysis of friction effect at railway wheel damped by damping ring
Authors:
Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav ; Bula, Vítězslav ; Šnábl, Pavel ; Boháč, T. ; Tašek, H. ; Běhálek, V. Document type: Research reports
Year:
2019
Language:
cze Series:
Z-1604/19 Abstract:
[cze][eng] Pro návrh tlumícího třecího kroužku s proměnnou křivostí s optimálním rozložením kontaktních tlaků v drážce, jež je cílem projektu DELTA, proběhla v dynamické laboratoři Bonatrans a.s. ve dnech 11. až 16. června 2019 experimentální modální analýza s jedním (SIMO) a dvěma (MIMO) budiči s těmito cíli: a) vytvořit metodiku zkoušky pro vyhodnocení třecího účinku tlumícího kroužku na tlumení vibrací kola, b) pomocí změn naměřených dynamických amplitudo-frekvenčních a fázově-frekvenčních charakteristik na amplitudu buzení popsat projevy nelineárního chování třecí vazby kruhového tlumícího kroužku v drážce kola pro různé vlastní tvary kmitání. Popis navržené metodiky a analýza naměřených výsledků z hlediska účinku třecích vazeb kruhového drátu jsou obsahem této zprávy. \n\nExperimental modal analysis with one (SIMO) and two (MIMO) exciters with the following objectives: (a) to develop a test methodology to evaluate the friction effect of the damping ring on the vibration damping of the wheel, b) to describe changes in the measured dynamic amplitude-frequency and phase-frequency characteristics to the excitation amplitude and to show the non-linear frictional behavior of the circular damping ring in the wheel groove for different natural vibration shapes was carried out in the dynamic laboratory of Bonatrans a.s. on 11-16 June 2019. The proposed methodology and analysis of the measured results in terms of the effect of the friction couplings of the circular wire are described in the report. This work was performed for design of the damping friction ring with variable curvature and optimal distribution of contact pressures in the groove, which is the aim of the DELTA project.\n
Keywords:
damping ring; friction damping; railway
Institution: Institute of Thermomechanics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0302593