TY - THES TI - Environmentální výchova jako součást geografického vzdělávání TT - Environmental education as part of geographical education AU - Bartoš, Jan AB - This dissertation deals with environmental education as part of geographical education.Theenvironmentaleducationisoneofcross-curriculartopic(subject)thatis obligatoryaccordingtovalidcurriculardocumentsandshouldbedevelopedinallareasof education.Theaimofthisthesisistobringthefindingsthatwillbroadentheknowledgeof howteachersfulfilltheobjectivesofenvironmentaleducation,respectivelyofliteracyin Czechschools.Furthermore,itisexaminedwhatroleGeography,respectivelyeducational subjectgeography,playsinfulfillingthesegoals.Thefollowingresearchquestionsarisefrom thechosengoal: Whichareasofenvironmentalliteracyaredevelopedwithstudentsinthelessons? o Howdotheycometrue? Whichsubjects,accordingtotheenvironmentaleducationcoordinators,contribute mosttotheimplementationofthecross-curriculartopic(subject)Environmental Education? o Whatroledoessubjectgeographyplayintheimplementation? Teachersareoneofthe mainsourcesofinformationonthisissue.Therefore,the environmentalliteracyofaselectedgroupofteachersandteacherstudents werealso investigated. Thethesisisdividedintothreeparts.Thefirstpartdiscussesthegeneralbasisof environmentaleducation.Inthissection,theemphasisisoninterconnectionwithgeography. Thistheoreticalpartisfollowedbyresearchprobesthatseekanswerstoresearchquestions.... AB - Tato disertační práce se zabývá environmentální výchovou jako součástí geografického vzdělávání. Environmentální výchova představuje jedno z průřezových témat, jehož implementace do výuky je dle platných kurikulárních dokumentů závazná a toto téma by mělo být rozvíjeno ve všech oblastech vzdělávání. Cílem práce je přinést zjištění, která rozšíří poznání o tom, jakým způsobem učitelé naplňují cíle environmentální výchovy, resp. gramotnosti na českých školách. Dále je zjišťováno, jakou roli v naplňování těchto cílů hraje geografie, resp. vzdělávací předmět zeměpis. Ze zvoleného cíle vyplývají následující výzkumné otázky: Které oblasti environmentální gramotnosti jsou u žáků ve výuce rozvíjeny? o Jakým způsobem k jejich naplňování dochází? Které vyučovací předměty se podle koordinátorů EVVO nejvíce podílejí na realizaci průřezového tématu environmentální výchova o Jakou roli v realizaci hraje zeměpis? Učitelé jsou pro žáky jedním z hlavních zdrojů informací o této problematice. Proto byla také zjišťována environmentální gramotnost vybrané skupiny učitelů a studentů učitelství. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou diskutována obecná východiska environmentální výchovy. V této části je kladen důraz na vzájemné propojení s geografií. Na tuto teoretickou část navazují výzkumné sondy,... UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-406053 UR - http://hdl.handle.net/20.500.11956/110105 A2 - Raška, Pavel A2 - Matějček, Tomáš A2 - Kroufek, Roman LA - cze PY - 2019 PB - Univerzita Karlova, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, http://cuni.cz/ ER -