Original title:
Deminutivní a augmentativní sufixy v portugalštině
Translated title:
Diminutive and augmentative suffixes in portuguese
Authors:
Horáková, Tereza ; Svobodová, Petra (advisor) ; Hricsina, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je dokázat, že augmentativní a deminutivní sufixy nejsou vždy pouze nositeli významů "velký" / "velkých rozměrů", v případě těch augmentativních, a "malý" / "malých rozměrů", v případě těch deminutivních, a že mohou být navíc doprovázeny různými konotacemi. Práce se dělí na několik částí. První z nich je zaměřena na problematiku morfému v portugalském jazyce obecně. Další dvě části se věnují jednotlivým augmentativním a deminutivním sufixům, konkrétně jejich původu, a především jejich specifikům. Zásadní je poslední kapitola, která se soustředí na systematizaci významů těchto sufixů zmíněných v kapitolách předchozích. Klíčová slova: slovotvorba, derivace, sufixy, augmentativní přípony, deminutivní přípony, konotaceThe aim of this diploma thesis is to prove that augmentative and diminutive suffixes are not always just bearers of senses "big" / "of big size", in the case of augmentative suffixes, and "small" / "of small size", in the case of diminutive suffixes, and that they can also be accompanied by various connotations. The thesis is divided into several parts. The first part is concentrated on the topic of the morpheme in Portuguese in general. The next two parts are dedicated to particular augmentative and diminutive suffixes, concretely to their origin and especially to their specifics. Fundamental is the last part which focuses on the systematization of the senses of suffixes mentioned in previous chapters. Key words: word-formation, derivation, suffixes, augmentative suffixes, diminutive suffixes, connotation
Keywords:
word-formation|derivation|suffixes|augmentative suffixes|diminutive suffixes|connotation; slovotvorba|derivace|sufixy|augmentativní přípony|deminutivní přípony|konotace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111119