Název:
Didaktické zpracování vyprávění o Jimu Knoflíkovi od Michaela Endeho se zaměřením na literární a jazykovou výchovu
Překlad názvu:
Didactic work about the stories of Jim Knopf from Michael Ende with focus on literary and language eduation
Autoři:
Králová, Marie ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Poimer, Christiane (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
ger
Abstrakt: [eng][cze] Thesis Didactic work about the stories of Jim Button from Michael Ende with focus on literary and language education investigates the feasible utilization of a literary work within teaching a foreign language. Thesis is composed of both theoretical and practical part. In the theoretical part, attention is given to the importance of texts, especially literary texts, as means for teaching foreign language. In respect to the utilization of the literature within foreign language teaching, the thesis highlights the development of target competencies, improvement of language skills and the overall growth of student's personality. Literature is shown as a sphere competent to enrich the common language teaching with a literary experience and an intercultural aspect. Further, the thesis introduces Jim Button novels written by Michael Ende and their specifics from the point of view of their usage by teaching foreign languages. Last but not least, suggestions for work with the novel about Jim Button and Luke the Engine Driver are provided as an alternative teaching material for tuition of German language as a foreign languageDiplomová práce na téma Didaktické zpracování vyprávění o Jimu Knoflíkovi od Michaela Endeho se zaměřením na literární a jazykovou výchovu se zabývá možným využitím literárního díla při výuce cizího jazyka. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se práce zaměřuje na význam textů jako prostředku při výuce cizího jazyka, zejména pak textů literárních. V souvislosti s využíváním literatury v cizojazyčném vyučování práce poukazuje na rozvoj cílových kompetencí, jazykových dovedností a na celkový rozvoj žákovy osobnosti. Literatura je zde představena jako oblast, která může obohatit klasickou výuku cizích jazyků o literární zážitek a interkulturní aspekt. Další část práce seznamuje s romány o Jimu Knoflíkovi od Michaela Endeho a s jejich specifiky s ohledem na využití těchto textů při výuce cizího jazyka. Nakonec práce nabízí podněty pro práci s románem Jim Knoflík, Lukáš a lokomotiva Ema jako s alternativním výukovým materiálem při výuce němčiny jako cizího jazyka.
Klíčová slova:
didaktika německého jazyka a literatury jako cizího jazyka a cizojazyčné literatury; Jim Knoflík; Jim Knoflík a Divoká 13; Literatura pro děti a mládež; literární výchova; Lukáš a lokomotiva Ema; Michael Ende; Jim Button and Luke the Engine Driver; Jim Button and the Wild 13; Literature for childern and youth; methodology of German as a foreign language and literature; methodology of Literature for childern; Michael Ende