Název:
Studijní dráhy studentů z rodin bez vysokoškolského vzdělání
Překlad názvu:
Academic trajectories of first in the family university students
Autoři:
Sejčková, Šárka ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sociologové ve svých pracích nabízí bohatý popis rodin z vyšších a z nižších sociálních tříd. Některým jedincům se ale podaří vymanit se ze systému společenských nerovností a získají akademický titul, přestože jejich rodiče dosáhli nižšího vzdělání. Cílem práce je popsat specifika takových studentů a nastínit psychologickou rovinu dané problematiky. Zahraniční psychologicky orientovaní autoři nazývají tuto populaci studenti první generace. Práce se zaměřuje na klíčové životní momenty, které ovlivnily vzdělanostní dráhu jedince. Dalším cílem je zjistit, jak takoví jedinci vnímají sebe v roli studenta a jaké atributy jsou s touto rolí spojeny. Výzkum se také orientuje na rodinu a širší sociální okolí jedince ve snaze zjistit, zda jedinci poskytují určitou podporu. Práce také přispěla k objasnění motivace a integrace jako klíčových faktorů spojených s akademickou úspěšností studentů. Výzkumnou metodou jsou polo-strukturované rozhovory a respondenty se stali mladí lidé z převážně magisterských/inženýrských studijních programů na VŠ. Stěžejní podmínkou bylo, aby měli rodiče bez vysokoškolského vzdělání. Analýza dat odhalila, že respondenti vykazují charakteristiky spojené s obdobím vynořující se dospělosti. Také se ukázalo, že tito mladí lidé mají rozvinutou výkonovou motivaci, která se projevuje...Sociologists offer a rich description of families from higher and lower social classes in their work. Some individuals, however, manage to break out of the system of social inequalities and receive an academic degree, even though their parents have a lower level of education. The aim of the thesis is to describe the specifics of such students and outline the psychological level of the given issue. Psychological oriented authors in other countries call this population first generation college students. In particular, key life moments that have influenced the individual's educational path will be examined. Another goal will be to find out how such individuals perceive themselves as a student and also find out which attributes are associated with this role. The research also focuses on the family and the wider social environment of the individual to discover whether this social environment provide some support. The thesis also contributed to explanation of motivation and integration as main factors associated with and academic success of students. The research method is semi-structured interviews and respondents were young people in Master's / engineering programs at universities. The basic condition was that they have parents without higher education. Data analysis revealed that for respondents are...
Klíčová slova:
integrace; motivace; první generace vysokoškolských studentů; studijní dráha; vynořující se dospělost; úloha rodiny; academic trajectory; emerging adulthood; first generation college students; importance of family,motivation; integration