TY - THES TI - Využití počítačových her v medicíně TT - The Role of Video Games in Health Care and Medical Training AU - Gálíková, Markéta AB - This bachelor thesis deals with possible use of videogames and gaming-related technology in medical training and healthcare. General public often consider games as a waste of time or as a purely entertaining. Therefore, the aim of this thesis is to provide evidence of their usefulness and positive impacts on the field of medical training and healthcare. First part of this work refers to and critically analyses the impact of videogames on medical training of students, physicians and even patients. While in the second part the way of using computer games in healthcare is discussed. For example, they can be used in the therapy of children diagnosed with autism spectrum disorder or cerebral palsy, also as a way of reducing pain or discovering new biochemical structures. The intention is to cover, apart from gaming, also related technology like virtual reality and augmented intelligence which even enhances the experience of medical training or usage in healthcare. AB - Tato bakalářská práce se zabývá možným využitím počítačových her a technologiemi s nimi spojených v rámci medicínského vzdělávání a zdravotní péči. Veřejnost často vnímá videohry jako ztrátu času, nebo je využívají pouze pro zábavu. Cílem této práce je proto prokázat jejich využitelnost a pozitivní vliv na již zmínění medicínský vzdělání a zdravotní péči. První část práce pojednává o vlivu her na vzdělávání studentů medicíny, lékařů i pacientů a zároveň jej kriticky analyzuje. Druhá část je zaměřena na využití her ve zdravotní péči, jako je například terapie dětí s autismem nebo dětskou mozkovou obrnou, dále jako možnost redukování bolesti, či způsob objevování nových biochemických látek a struktur. Záměrem práce je zabývat se nejen počítačovými hrami, ale také s nimi spojenými technologiemi jako je virtuální a rozšířená realita, které ještě násobí zkušenosti získané v medicínském vzdělání. UR - http://hdl.handle.net/11012/173779 UR - http://www.nusl.cz/ntk/nusl-401371 A2 - Šedrlová, Magdalena A2 - Langerová, Petra LA - eng KW - laparoskopie KW - autism spectrum disorder KW - augmented intelligence KW - virtual reality KW - Video games KW - medicína KW - medical training KW - akupunktura KW - laparoscopy KW - acupuncture KW - medicínské vzdělání KW - dětská mozková obrna KW - rozšířená realita KW - healthcare KW - medicine KW - AIDS KW - virtuální realita KW - Počítačové hry KW - cerebral palsy KW - autismus KW - zdravotní péče PY - 2019 PB - Vysoké učení technické v Brně‎, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, http://www.vutbr.cz/ ER -